La bicicleta, un sector que pedala a bon ritme i ja mou 1.300 milions d'euros

Laia de la Riva
6 min

La bicicleta ha deixat de ser un element només d'oci, i per a molts, sobretot a les ciutats, s'ha convertit també en un mitjà de transport. I, de retruc, en tot un negoci. A Barcelona, per exemple, el 2016 es van fer més de 165.000 desplaçaments amb bicicleta, un 14% més que l'any anterior.

Amb el canvi d'hàbits neixen negocis per donar serveis als ciclistes. El sector de la bicicleta mou a Catalunya cada any 1.300 milions d'euros, i actualment hi ha més de 500 punts de venda de bicicletes i components.

De vendre a fabricar

La botiga de Santafixie és només a través de la xarxa. Van néixer venent components i bicicletes d'altres marques i ara han començat a fabricar la seva pròpia bicicleta. Un dels seus fundadors explica que l'evolució va ser natural:

Teníem molta informació dels clients, nosaltres també som ciclistes urbans i trobàvem que encara es podien oferir bicicletes que les altres marques no estaven oferint, que ens agradessin i a un preu competitiu. Vam ajuntar tota l'experiència, informació i coneixements que teníem per crear la nostra marca de bicicletes.

Aquest sorgiment de noves marques i negocis és el que han començat a detectar a la Cooperativa Biciclot, que fa més de 30 anys que es dediquen a donar serveis al voltant de la bicicleta. Un dels seus responsables, en Pere Serrasolses, diu que ara "la gent està més preparada i surten negocis que són molt particulars".

L'augment de l'ús urbà de la bicicleta és la suma de diversos factors, com ens explica Dani Tizón, vocal de l'Associació de Marques i Bicicletes d'Espanya (AMBE):

L'ús de la bici va permetre que la gent es pogués desplaçar de manera econòmica en èpoques de crisi i el fet de poder provar aquest tipus de mobilitat moltes vegades enganxa la gent.

Aquest fet es va sumar a l'aposta de les administracions per potenciar l'ús de la bicicleta.

Falten mecànics

L'ús creixent de la bicicleta com a transport urbà fa que els negocis al seu voltant també creixin. Però sovint amb dificultats per trobar personal format. I precisament la formació és una de les activitats que desenvolupen a la Cooperativa Biciclot, en el curs d'auxiliar de manteniment i reparació de bicicletes.

Una vintena de persones participen en el curs que va començar a principis d'abril i que en les edicions anteriors ha tingut una alta inserció laboral. En aquest cas, el curs està centrat en la mecànica. En Pere Serrasolses diu que "no hi ha escoles professionals de la bicicleta, i el sector està creixent, per tant, hi ha certa demanda".

El sector de la bicicleta dona feina a Catalunya a 2.100 persones, moltes de les quals s'han acabat formant en el mateix lloc de feina. És el que feien a Bicicletes Santafixie. El seu fundador explica que "la gent que entrava i que sabia arreglar una bicicleta, els ensenyàvem a muntar rodes. La majoria de gent que tenim els vam formar aquí".

Però els llocs de feina al voltant de la bicicleta van més enllà de la mecànica i les sortides són variades: des de guies turístics o repartidors de mercaderies fins a personal especialitzat en bicicletes elèctriques.

L'augment de l'ús de la bicicleta a les ciutats està lligat a l'aposta que han fet les administracions. És una manera d'intentar descongestionar les ciutats de cotxes, i sobretot un intent de millorar la qualitat de l'aire. Una combinació que pot fer estalviar diners a les administracions. Es calcula que augmentar l'ús de la bicicleta pot fer baixar l'accidentalitat, i la contaminació sonora i de l'aire. Tot plegat, pot suposar un estalvi de 80 milions d'euros l'any.

A més, el manteniment de les infraestructures relacionades amb la bicicleta -com ara els carrils bici- és molt més econòmic que el de qualsevol infraestructura per als vehicles de motor. La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Mercedes Vidal, afirma que "tenim milers de quilòmetres de carrils per a cotxe a la ciutat, i això demana una infraestructura molt potent en pavimentació que, a més, té un desgast i un manteniment constants".

Per contra, "la inversió en els dos modes de mobilitat no motoritzats -caminar i anar en bici- és la més barata per a qualsevol administració".

Més carrils bici

L'augment dels quilòmetres de carril bici el 2016 a Barcelona va ser del 20% respecte a l'any anterior. També ha augmentat el nombre de bicicletes del servei públic Bicing, que s'ha multiplicat per deu en menys de deu anys, i ara n'hi ha més de 6.000. O el nombre de punts per lligar la bicicleta, que el 2016 eren 25.000 repartits per tota la ciutat.

Però des del sector s'assegura que només amb infraestructures no n'hi ha prou i Serrasolses, de Biciclot, diu que "es descuida la part formativa, ja que hi ha ciutadans que han d'entendre per què s'estan fent carrils bici".

Per a les administracions, hi ha motius de salut pública i també econòmics. I de fet aquests motius econòmics també poden ser compartits pels usuaris. Es calcula que un ciutadà que canvia la moto per la bicicleta en els seus desplaçaments a la feina pot estalviar 1.000 euros l'any; 2.500 si canvia el cotxe per la bicicleta.

Fer aquest canvi també pot tenir beneficis per a la salut. Es calcula que les persones que van a la feina amb bicicleta pesen, de mitjana, quatre quilos menys que els que hi van amb cotxe.

Les administracions volen que la bicicleta sigui una eina en la lluita contra el sedentarisme i també per millorar la qualitat de l'aire. La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona explica que aquest, actualment, és "un problema de salut pública de primer ordre. Un dels problemes principals de salut pública de la ciutat és la quantitat de contaminació que tenim".

Estalvi públic de 300 milions

I de fet, els estudis rebel·len que millorant l'aire es podrien evitar morts a la ciutat. David Rojas, de l'Institut de Salut Global de Barcelona, ha estudiat l'impacte que l'ús de la bicicleta pot tenir en la salut pública. Creu que s'ha d'atraure la gent a agafar la bicicleta, i que "hi ha moltes formes d'atraure nous ciclistes". Han estimat que si es doblés el nombre de carrils bici a Barcelona es podrien evitar entre 30 i 40 morts l'any, i això "té impactes econòmics que són bons per al conjunt de la societat".

Es calcula que aquesta millora de la qualitat de l'aire podria suposar un estalvi a les administracions de 340 milions d'euros l'any.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Economia

Mostra-ho tot