La concentració d'immigrants en una escola no fa baixar el rendiment dels estudiants autòctons
La concentració d'alumnes immigrants en un mateix centre educatiu no perjudica de forma significativa els resultats acadèmics dels estudiants autòctons i, en canvi, sí que sol deixar en un rendiment baix els nouvinguts. Aquesta és una de les conclusions de l'estudi "PISA 2009: Avaluació de les desigualtats educatives a Catalunya", que ha elaborat la Fundació Jaume Bofill a partir del resultats de l'informe sobre educació de l'OCDE. L'estudi també constata que la diferència de puntuació entre els estudiants immigrats i els nadius és molt més elevada a Catalunya que a la resta de països estudiats i també respecte de les altres comunitat autònomes. La nota positiva és que Catalunya té més alumnes que, partint d'un entorn socioeconòmic baix, aconsegueixen prosperar en els estudis.
Redacció
3 min
L'estudi sobre les desigualats que la Fundació Bofill ha presentat aquest dimarts estableix que els resultats acadèmics -en aquest cas, el PISA va valorar la lectura- sempre són més elevats entre l'alumnat nascut a Catalunya que no pas entre l'immigrat. I el fet que els alumnes nascuts a altres països estiguin concentrats en una mateixa escola no perjudica els nadius, com se sent moltes vegades, sinó que els immigrats.
Així, a les escoles amb més d'un 25% d'alumnes immigrats, els estudiants nascuts a fora obtenen 374 punts, davant els 495 dels nadius. Als centres amb menys immigració -menys d'una quarta part- els immigrats obtenen 445 punts i els nadius, 509. La Fundació Bofill conclou que la diferència entre els nadius no és significativa i, per tant, tomba un dels tòpics sobre la immigració a l'educació.
On sí que hi ha diferència és entre el resultat dels alumnes autòctons i el dels nouvinguts, un fet que es repeteix a la gran majoria de països analitzats al PISA, però que és més notable a Catalunya, amb 82 punts, davant, per exemple, dels 70 de Finlàndia o els 58 de la mitjana espanyola. Si s'observen les comunitats autònomes, Catalunya també destaca negativament en aquest camp, perquè només la supera La Rioja, amb 84 punts. Les autonomies on hi ha menys diferència són, per aquest ordre, les Canàries, les Balears i Galícia.
Catalunya, però, se situa com la tercera autonomia en nombre d'estudiants resilients, que és com s'ha batejat l'alumnat que, tot i venir d'un nivell socioeconòmic baix, obté puntuacions elevades a l'estudi PISA. Dit en altres paraules, és l'alumnat capaç de superar les desigualats socioeducatives. A Catalunya, un 12,5% dels alumnes estan en aquesta situació, percentatge que només superen Castelló i Lleó i Aragó. A escala internacional, Catalunya és el setè lloc estudiat amb més resilients, superat per Xangai, Hong Kong, Corea, Singapur, Finlàndi i el Japó. Espanya se situa en l'onzè lloc.
Els experts de la Fundació Bofill han alertat, d'altra banda, que les valoracions de l'informe PISA 2009 van excloure una part de l'alumnat repetidor i d'estudiants de famílies immigrades, cosa que podria haver influït en els resultats finals. De fet, Catalunya va excloure el 5,95% dels alumnes previstos, i va superar el 5% marcat per l'OCDE per a l'elaboració de l'informe. En comptes dels 1.516 alumnes de l'any 2003 o els 1.527 del 2006, van ser 1.381 els que van fer les proves.
El PISA 2009 va concloure que Catalunya obtenia uns resultats per sobre de la mitjana de l'OCDE en lectura i inferiors en ciències i matemàtiques, tot i que en cap se situava per sota de la mitjana espanyola.
Així, a les escoles amb més d'un 25% d'alumnes immigrats, els estudiants nascuts a fora obtenen 374 punts, davant els 495 dels nadius. Als centres amb menys immigració -menys d'una quarta part- els immigrats obtenen 445 punts i els nadius, 509. La Fundació Bofill conclou que la diferència entre els nadius no és significativa i, per tant, tomba un dels tòpics sobre la immigració a l'educació.
On sí que hi ha diferència és entre el resultat dels alumnes autòctons i el dels nouvinguts, un fet que es repeteix a la gran majoria de països analitzats al PISA, però que és més notable a Catalunya, amb 82 punts, davant, per exemple, dels 70 de Finlàndia o els 58 de la mitjana espanyola. Si s'observen les comunitats autònomes, Catalunya també destaca negativament en aquest camp, perquè només la supera La Rioja, amb 84 punts. Les autonomies on hi ha menys diferència són, per aquest ordre, les Canàries, les Balears i Galícia.
Catalunya, però, se situa com la tercera autonomia en nombre d'estudiants resilients, que és com s'ha batejat l'alumnat que, tot i venir d'un nivell socioeconòmic baix, obté puntuacions elevades a l'estudi PISA. Dit en altres paraules, és l'alumnat capaç de superar les desigualats socioeducatives. A Catalunya, un 12,5% dels alumnes estan en aquesta situació, percentatge que només superen Castelló i Lleó i Aragó. A escala internacional, Catalunya és el setè lloc estudiat amb més resilients, superat per Xangai, Hong Kong, Corea, Singapur, Finlàndi i el Japó. Espanya se situa en l'onzè lloc.
Els experts de la Fundació Bofill han alertat, d'altra banda, que les valoracions de l'informe PISA 2009 van excloure una part de l'alumnat repetidor i d'estudiants de famílies immigrades, cosa que podria haver influït en els resultats finals. De fet, Catalunya va excloure el 5,95% dels alumnes previstos, i va superar el 5% marcat per l'OCDE per a l'elaboració de l'informe. En comptes dels 1.516 alumnes de l'any 2003 o els 1.527 del 2006, van ser 1.381 els que van fer les proves.
El PISA 2009 va concloure que Catalunya obtenia uns resultats per sobre de la mitjana de l'OCDE en lectura i inferiors en ciències i matemàtiques, tot i que en cap se situava per sota de la mitjana espanyola.