La coproducció de TV3 "La batalla per les xarxes" guanya el Premi Laya 2020 al millor documental televisiu
La coproducció de TV3 "La batalla per les xarxes" ("Battle of Social Networks") ha estat guardonada amb el premi al millor documental televisiu en la primera edició dels Premis Laya, convocats per l'Oficina de Drets Civils i Polítics, pel seu compromís amb els drets socials. Aquests premis tenen per objecte promocionar l'exhibició i l'emissió de cinema documental i la creació d'obres audiovisuals destinades a ser emeses per televisió.
El documental, que va guanyar també el Premi Memorijove 2020 al Festival Memorimage, el novembre passat, es va estrenar a "Sense ficció" el 19 de novembre del 2019. Va ser el cinquè programa més vist del dia, amb 339.000 espectadors i una quota de pantalla del 12,8.
Distribució internacional
Després d'anar a Canes amb la distribuïdora internacional 3boxmedia, la versió en anglès "Battle of Social Networks" ha arribat a més de vuit països de tot el món. Es va estrenar al setembre de 2019 al programa "Four Corners", de la cadena ABC Austràlia, una referència mundial en programes documentals de la televisió; més tard en van adquirir els drets d'emissió diferents mitjans de Mèxic, Alemanya, Portugal, Regne Unit, Croàcia, Irlanda i els Estats Units. També, fa unes setmanes, la versió anglesa ha estat adquirida per la plataforma digital Amazon Prime.
"La batalla per les xarxes" ("Battle of Social Networks")
Les primaveres àrabs, les protestes a l'Iran o el referèndum celebrat a Catalunya l'1 d'octubre de l'any 2017 són clars exemples del poder de les xarxes socials en la societat actual. Durant aquestes mobilitzacions, milers d'imatges i vídeos de les actuacions policials, gravats pels ciutadans, es van convertir en virals a les plataformes socials.
Alhora, una gran quantitat de desinformació també va començar a circular per internet. Qui ho fa i per què crea informacions falses? Aquest tipus de desinformació col·labora en la desacreditació de la mobilització social?
És difícil distingir entre contingut real o fals quan els usuaris comparteixen informació sense verificar-ne ni l'origen ni la font. A més, polítics de tot el món aprofiten i utilitzen les "fake news" per desacreditar els mitjans de comunicació i confondre, d'aquesta manera, la societat civil.
A "Battle of Social Networks" també es mostra la fragilitat d'alguns governs que veuen com estan perdent el control sobre la informació i sobre la ciutadania, i comencen a buscar mesures restrictives per aturar aquestes mobilitzacions organitzades a través d'Internet. Ara mateix, a països com la Xina o l'Iran hi ha persones empresonades per la difusió de contingut a les xarxes socials. Però també a l'estat espanyol o als Estats Units hi ha usuaris denunciats per les seves publicacions a les xarxes.
Fitxa tècnica
Direcció: David Fontseca
Guió: Cris Castilla i Marc Comas
Productor: David Fontseca
Productor executiu TV3: Jordi Ambròs
Director fotografia: David Fontseca
Muntatge: Pepit Rodríguez
Música: Joan Borràs i Ferran Casas
Lingüista: Jordi Mir
Grafisme: Gerard Señé
Veu en off: Jacob Valltramunt
2019
Una producció de La Kaseta Ideas Factory en coproducció amb Televisió de Catalunya, amb el suport de l'Ajuntament de Vic.
Festivals
Memorimage, Festival Internacional de Cinema de Reus, 2020
CineFern, Online Film Festival, 2020
AAB Film Festival, Índia, 2020
Astra Film Festival, Romania, 2020
Festival Internazionale Segni della Notte, Urbino, Itàlia, 2019
#PremiLaya2020
#SenseFiccióTV3
