Netflix compra Warner i HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

La tarda de Catalunya Ràdio

La crisi de subministraments va per a llarg

La falta de matèries primeres, l'acceleració de la demanda i l'especulació, al centre de d'una crisi d'abastiments sense precedents

11/11/2021 - 16.32 Actualitzat 11/11/2021 - 18.59

Ens hem acostumat, en molt poc temps, a rebre informacions que falta tal o qual producte al mercat, un problema de dimensió mundial, tot i que des del Ministeri de Consum s'insisteix a aclarir que no es preveu un problema greu d'abastiment a l'estat. 
 
A La Tarda de Catalunya Ràdio recollíem els problemes que tenia l'empresa LC Paper de Besalú per seguir produint paper tissú, el paper de vàter i de cuina. En aquest cas, l'encariment de l'electricitat i de la matèria primera va portar la fàbrica a aturar la producció durant deu dies per reduir costos. 
 
Tres setmanes després, el director executiu de l'empresa, Joan Vila, constata que la situació no ha millorat:  

"Els preus de l'energia cada vegades són més alts i, com que els preus de la matèria primera no han baixat encara, els costos van empitjorant."

En aquest cas, l'empresa ha reduït la producció dels rotllos de paper perquè ha pujat la factura de la llum, cosa que afecta tothom, i perquè s'ha incrementat un 71% el preu de la matèria primera, fet que Vila atribueix a les compres massives que va fer la Xina
 
El primer avís va ser que no arribaven prou microxips procedents de la Xina, imprescindibles en la fabricació de cotxes, però, de mica en mica, el problema també ha afectat altres productes i sectors. 
 

La construcció, un dels sectors més afectats

El sector de la construcció és un dels que més pateix aquesta crisi. L'experiència diària de la interiorista Laura Francisco n'és una prova: 
 

"Amb tots els materials passa. No és que no hi hagi rajoles; s'han de demanar molt abans perquè triguen fins a 5 o 6 mesos. Descataloguen materials quan ja els tens reservats, cosa que no havia passat mai."  

Intentant diagnosticar la situació per sectors, Assun Cabero, cap d'administració de PerfilTer, empresa dedicada als tancaments d'alumini a Vic, lamenta que el client no s'acaba de creure tots els problemes que tenen: 

"Els nostres proveïdors ens van apujant els preus cada 15 dies i, a la vegada, també ens endarrereixen la comanda i el temps d'espera. S'ajunta això amb la demanda tan gran que hi ha". 

L'anàlisi tampoc és positiva al sector de la fusta. La Xina o els Estats Units han anat a comprar a mercats on abans no compraven i això es deixa sentir a Lleida, argumenta Jaume Obiols, empresari i president de l'Associació Empresarial de la Fusta de Lleida.  

Falta fusta i els preus han pujat un 50% o més. Però, atenció, que les vendes també han pujat un 25% més que el 2019. 

"En aquests moments, el problema més greu que tenim potser és el de trobar transport. Ens costa poder fletar un vaixell o trobar transport terrestre".  

Sigui quina sigui la causa concreta, els endarreriments i encariments afecten tot el sector de la construcció i pot passar que un projecte que fa un any es va pressupostar en 500.000 euros ara vegi el preu incrementat un 8%, més de quaranta mil euros.  
La construcció és un dels sectors més afectats per la crisi de subministraments

Falta alumini, ferro i plàstic 

Un altre sector afectat, que tothom pot identificar al seu barri, és el dels electrodomèstics. No és que no hi hagi rentadores, però no podrem triar tant com abans de la pandèmia.

Tampoc no hi ha gaire electrodomèstics petits, que majoritàriament es fabriquen a la Xina, i, si bé les neveres o cuines es fabriquen a Europa o a Turquia, al final també depenen de components fabricats a la Xina que no arriben. 
 
Ferran Gil, de la botiga Serna-Bach d'Hostafrancs, descriu la situació amb què es troben:

"Amb els rentaplats han hagut d'eliminar tota una gamma sencera d'un catàleg de la primavera, perquè, per falta de xips, no han pogut fabricar els models que porten una connexió a internet."

El paper dels llibres i les ampolles de vi 

La falta de paper no afecta només el paper d'ús domèstic; també pot acabar afectant el món editorial.

Dependrà molt de l'aprovisionament que hagi fet cada empresa, però Esther Pujol, directora editorial del Grup Enciclopèdia, avisa que la falta de paper pot endarrerir la publicació d'alguns llibres o d'alguna reedició. 

Un cas semblant pot afectar el sector del vi per culpa del vidre. Els productors ja apunten problemes de retards en l'abastiment d'ampolles, taps de suro, càpsules i caixes de cartró.

Contenidors i especulació

Una de les causes del desabastiment, i que no té a veure amb la falta de matèries primeres, és la gestió dels contenidors per part de les navilieres. Ho argumenta Emili Sanz, president d'ATEIA, l'Associació de Transitaris Internacionals a Barcelona, les empreses que mouen els contenidors: 

"Les companyies navilieres s'han trobat amb un poder brutal. Han pres decisions que han provcocat un excés de demanda i l'oferta és la mateixa. Posaran al mercat 5 milions de contenidors que no són necessaris." 

No cal fer nous contenidors, considera Sanz, perquè hi ha molts vaixells bloquejats a molts ports occidentals. I als molls, també s'hi acumulen mercaderies pendents d'embarcar.
Mercaderies pendents d'embarcar al moll de Barcelona

Què ha passat? D'una banda, la demanda ha pujat de cop i la cadena estava aturada, però, de l'altra banda, Sanz denuncia que hi pot haver "Blank Sailing", i aquí ja hi hauria una intenció especulativa

"Les navilieres poden triar quins contenidors prioritzen, però també poden cobrar aquesta priorització, cosa que provoca un encariment de tot el procés." 

Ara mateix ja hi ha veus que apunten que la pressió del mercat asiàtic i nord-americà està baixant, que els preus de les matèries primeres a nivell internacional ja estan començant a baixar, tot i que aquí encara no es nota.  
 
Però també hi ha qui recorda que la solució només pot passar per una reducció del consum entre tots.