La "listening party" de Bach: reestrenen dues obres perdudes del compositor alemany
Johann Sebastian Bach està de reestrena. Quan fa 275 anys de la seva mort, s'han presentat públicament dues obres del compositor barroc, que se li han pogut atribuir després de més de tres dècades d'investigació.
L'església de Sant Tomàs de Leipzig, a Alemanya, ha estat escenari d'aquesta primícia històrica. Una "listening party" en versió clàssica, en què s'han interpretat per primera vegada en 320 anys dues partitures per a orgue de Bach que havien estat perdudes durant més de tres segles.
Es tracta de dues xacones, una forma musical basada en variacions que Bach va cultivar amb certa freqüència. Les obres han passat a formar part de l'índex d'obres de Bach i han estat catalogades com a "BWV 1178" i "BWV 1179".
L'organista Ton Koopman ha estat l'encarregat d'interpretar les obres per primera vegada en més de tres dècades.
Un compte especialitzat en música clàssica ha publicat a les xarxes la xacona en re menor "
També ha publicat la xacona en sol menor "BWV 1179", que dura tres minuts i mig:
Tres dècades de recerca per demostrar-ne l'autoria
"Estic segur en un 99,99% que Bach és qui va compondre aquestes obres", afirma el director musical de l'Arxiu Bach de Leipzig, Peter Wollny, que va descobrir les peces l'any 1992 a la Biblioteca Reial de Brussel·les i les ha estudiat des d'aleshores.
En les darreres tres dècades, el musicòleg alemany ha recopilat indicis que permetin demostrar que Bach n'és l'autor. La prova més consistent és que les obres van ser transcrites al voltant de l'any 1705 per Salomon Günther John, un deixeble de Bach.
A més, les peces musicals contenen elements recurrents en l'obra de Bach i que no es donen en cap altre compositor de l'època.
La presentació de les obres s'ha vist com una fita per al món de la música i el ministre de Cultura alemany ho ha qualificat de "sensació mundial".
Segons l'organista Ton Koopman, es tracta de dues partitures "d'una gran qualitat" que organistes d'arreu del món "interpretaran regularment en el futur".
