Gestionar la complexitat de les aules és el gran repte dels docents
Gestionar la complexitat de les aules és el gran repte dels docents (iStock / xavierarnau)

La mirada de quatre mestres sobre el sistema educatiu: "No podem atendre amb dignitat"

Sostenir la complexitat és el gran repte dels docents a l'aula, mentre denuncien manca de recursos per a l'escola inclusiva i la pèrdua de prestigi de l'ofici de mestre
Directora i presentadora de "L'ofici d'educar" d'"El suplement"
6 min

La majoria de docents senten que la càrrega de feina és excessiva i que els falta temps per preparar les classes. Denuncien la falta de recursos per a l'escola inclusiva, lamenten que la professió ha perdut prestigi, se senten exclosos de les decisions educatives i més de la meitat estan insatisfets amb el sou, segons la radiografia del malestar docent de la USTEC.

Per conèixer els maldecaps de l'escola, el malestar docent i com s'ho maneguen els mestres per superar els entrebancs, a "L'ofici d'educar" n'hem parlat amb quatre mestres i directors d'escola. Tots reconeixen que se senten sobrepassats amb els nouvinguts i les neurodivergències, i molt tensionats, però que se'n surten gràcies a la força dels equips docents, i la complicitat de les famílies.

Els maldecaps de l'escola

"Els docents sostenim el sistema educatiu", afirma Francesc Martín, director i mestre de l'escola Sant Jordi, de Vilanova i la Geltrú, que defineix l'arrencada d'aquest curs com apassionant: "La situació no és insostenible, perquè la sostenim. Una altra cosa és a quin preu i fins on estem disposats a sostenir-lo. Hi ha necessitats que requereixen més mans i ulls, i és quan diem que no hi arribem o que estem superats."

Una escola sense aula d'acollida, només que tingui un infant que no pugui comunicar-se, ja és un tracte indigne

Martín lamenta que la inclusió, la qualitat i l'excel·lència del sistema educatiu que els han venut no es pot fer realitat amb els recursos actuals.

Per la Marta Rubio Tartera, directora de l'escola Estel, de Sant Andreu, a Barcelona: "Vivim una situació molt tensionada als centres, i la sostenim les persones que estem dins de les escoles. Hem començat el curs enmig d'obres del pla clima, i a hores d'ara tenim aules en mode fred i en mode calor perquè el software no acaba de funcionar. Hi ha malestar i la sensació que no ens escolten les institucions que ens haurien de respondre".

L'atenció a la diversitat a l'aula és un dels reptes pels docents
L'atenció a la diversitat a l'aula és un dels reptes pels docents (iStock / StockPlanets)

Pel que fa a l'atenció a la diversitat, la Marta Rubio denuncia que estan desbordats, i que s'han trobat amb casos d'alumnes que han hagut de trucar al 112 i senten que no els poden atendre correctament: "No és la manera d'entendre la inclusió. Hi ha infants que necessiten una atenció 1 a 1. És molt difícil donar-la, i va en detriment de la resta".

Cada vegada els arriben infants amb edats més precoces amb situacions de salut mental molt complicades, reconeix la directora, però ens falta formació per atendre'ls i no n'hi ha prou amb recursos com el SIEI (Suports Intensius per a l'escolarització inclusiva), que són mestres sense formació especialitzada, afegeix Rubio.

Per la Pepa Adell Nolla, mestra de l'escola Doctor Alberich i Casas de Reus, l'inici de curs ha estat engrescador, però falten recursos, com les vetlladores, i en conjunt veu molta complexitat. Diu als mestres novells: "estimeu-vos la canalla, perquè a partir d'aquí crearem complicitats amb l'alumnat i les famílies".

Els mestres estem sobrepassats amb tot el que s'espera de nosaltres, el que ens salva és la vocació

Per la Bet Gil, mestra de l'escola Ferran de Segarra, de Santa Coloma de Gramenet: "Estem en una situació complexa, i cada vegada ho és més, pinten basos per la docència! Estem sempre gestionant imprevistos."

Explica que "la nostra escola té molta matrícula viva i des de l'inici de curs hem rebut molts infants nouvinguts. Tenim també infants amb trastorns de l'espectre autista, i nens disruptius per les seves situacions familiars, que necessiten ser acompanyats i no estem prou preparats".

Tensionar l'equip docent no és positiu si es vol una societat justa, equilibrada i on tothom pugui assolir el màxim d'excel·lència personal, afegeix la mestra.

Claus per superar els entrebancs

La clau per sostenir el sistema són els equips docents, reconeix Francesc Martín: "Entendre l'escola com un ecosistema en què aprenem plegats. Ens exigim una alta qualitat educativa, però des de la comprensió i la compassió, destriant el que està a les nostres mans, del que no ho està, per la complexitat dels infants. I ho fem alineats amb uns objectius i uns propòsits ètics sobre què vol dir ser mestre, participant de les decisions, per cuidar i sostenir l'equip docent".

I per afavorir l'aprenentatge de l'alumnat, pel Francesc Martín s'ha d'escoltar el que diu l'evidència científica sobre com s'aprèn i no buscar solucions simples i instantànies. I és necessària també la complicitat i la comunicació amb les famílies per evitar malentesos, suggereix el mestre: "Treballar el conflicte com a eina d'aprenentatge, distingint molt bé el que és un conflicte del que és bullying".

Una planificació correcta del que és l'atenció i la inclusió, demana la directora Marta Rubio: "El decret d'inclusió sobre el paper ho aguanta tot, però no en el dia a dia a les escoles. S'ha d'escoltar molt les escoles d'educació especial sobre quines són les necessitats i construir a partir d'aquí. No al revés, portar els infants a les escoles i després buscar els recursos".

L'Abraham Tusell, director de l'escola Pere Calders de Polinyà, reconeix que falten recursos per a la inclusió a tots els centres, i proposa: "Fer més amb els recursos que tenim, entenent que aquests recursos no són només per un alumnat concret, sinó per tot el centre i l'alumnat; cal treballar per una cultura inclusiva a tota la comunitat i a la societat".

Educació en valors a l'aula
Educació en valors a l'aula (iStock / FatCamera)

A l'escola Doctor Alberich i Casas de Reus fan un projecte relacionat amb la memòria històrica: "Ens preguntem si els drets que hem anat adquirint s'han mantingut al llarg del temps o si és més real que s'han de lluitar cada dia. Com, per exemple, com era en temps passats l'escola i com és ara".

A l'escola Ferran de Segarra, la Bet Gil han treballat el mestre Benaiges, la maternitat d'Elna i aquest curs, a partir d'un llibre de Salvador Domènech, el dietari d'una nena de la guerra civil: "Els nens desconeixen absolutament el tema de la memòria històrica, abans hi havia una transmissió d'avis i pares a fills, això s'ha perdut i ho hem de suplir a les escoles".

El Francesc Martin afegeix que a la seva escola tenen una màquina del temps, per visitar i aprendre del passat, per fer un món millor que respecti els drets humans. I a l'escola Estel de Sant Andreu, aquest curs s'aposta per treballar les arts escèniques de manera transversal amb la Nau Ivanov, i ja han notat millores a nivell acadèmic.

L'escola Estel de Sant Andreu forma part dels 140 centres que s'han organitzat per dialogar amb l'administració, perquè no se senten escoltats, a partir de tres punts bàsics: la inclusió, les plantilles i les condicions laborals; una proposta que ha tingut èxit i s'ha replicat en altres centres de Catalunya, reconeix Rubio.

Per la mestra Pepa Adell és important recordar que és tota la tribu que educa, i extrapolar l'acompanyament que es fa l'escola al carrer, perquè la canalla la pugem entre tots, conclou.

Avui és notícia

Més sobre Educació

Mostra-ho tot