
La teleassistència, encara afectada després de l'apagada: com funciona i qui pot sol·licitar-la
L'Ajuntament de Barcelona atribueix alguns problemes als operadors de telefonia i assegura que els últims dies ha rebut el doble de trucades perquè molts usuaris pitgen el botó per comprovar si el sistema funciona
Redacció
03/05/2025 - 16.37 Actualitzat 03/09/2025 - 14.23
Una de les múltiples conseqüències de l'apagada de dilluns és l'afectació del servei de teleassistència que utilitzen moltes persones grans a Catalunya. Alguns usuaris denuncien que, cinc dies després, aquesta modalitat d'atenció domiciliària encara no funciona correctament.
"Havia acabat de dinar i anava a portar el plat a la cuina. No sé què em va agafar i vaig caure d'esquena", recorda la Pepita Urpí, una veïna barcelonina de 89 anys que viu sola.
L'incident va passar dimecres, dos dies després de l'apagada. En pitjar el botó de teleassistència, aquesta va ser la resposta: "El número marcat no existeix o no està disponible".
La Pepita va aconseguir que els veïns l'ajudessin, però encara li dura l'ensurt. Des de l'apagada, la medalla de teleassistència, com la de molts usuaris, li dona problemes.
Coneix el cas de la Pepita en el següent vídeo:
Les explicacions del consistori barceloní
L'Ajuntament de Barcelona assegura que està atenent totes les trucades que s'han anat acumulant, mentre que l'empresa que gestiona el sistema diu que l'avaria és cosa de l'operador de telefonia.
El consistori explica que fins a les 19.00 va poder fer front al tall de llum i mantenir el servei amb unes bateries que funcionen amb benzina. Quan el combustible va esgotar-se, i fins que van poder aconseguir-ne més, el consistori diu que van desviar les trucades a centres de Canàries i Madrid fins a les 23.30.
Segons l'Ajuntament de Barcelona, durant els últims dies el servei de teleassistència ha rebut el doble de trucades perquè molts usuaris pitgen el botó per comprovar si el sistema funciona. Asseguren que estan atenent a tothom, però admeten que el temps d'espera és superior a l'habitual.
Per la seva banda, el centre d'atenció, amb seu a l'Hospitalet de Llobregat, de la Diputació de Barcelona va funcionar amb generadors elèctrics fins a les 17.30, quan va tornar el subministrament.
L'ens assegura que des de primera hora de dimarts van reprendre el seguiment de les emergències que no es van poder atendre durant el tall de subministrament, responent a les trucades o intents de contacte dels usuaris i donant prioritat a les persones en situació de més vulnerabilitat.
Què és la teleassistència i com funciona?
És un servei permanent d'atenció domiciliària que, a priori, funciona de forma ininterrompuda les 24 hores del dia tots els dies de l'any. Mitjançant la instal·lació d'un aparell senzill a l'habitatge de l'usuari, connectat mitjançant la línia telefònica a una central receptora, la persona usuària es pot comunicar en cas d'urgència simplement prement un botó.
La finalitat d'aquest servei públic és ajudar les persones grans, amb discapacitat o dependents, perquè puguin continuar vivint a la seva llar, amb seguretat, i també reduir el risc d'aïllament.
A Catalunya, les diputacions presten el Servei Local de Teleassistència en col·laboració amb els ajuntaments i consells comarcals. Per exemple, la teleassistència prestada per la Diputació de Barcelona compta amb 117.000 persones usuàries. Alguns consistoris, com el de Barcelona, en tenen les competències i han licitat la gestió perquè empreses, en aquest cas la UTE formada per Asispa i Suara, proporcionin servei a més de 86.000 llars.
En el cas de Barcelona, des d'un centre d'atenció, un grup de professionals atenen les diferents consultes, avaluen cada situació i activen, si cal, el recurs més adient: enviar una unitat mòbil al domicili de la persona usuària, localitzar els familiars o persones de contacte o activar altres serveis d'urgència com els Bombers, la Guàrdia Urbana o el 061.
Més enllà d'actuar en casos d'emergència, de forma preventiva el servei també manté un contacte telefònic continuat amb els usuaris.
A les persones més vulnerables també se'ls ofereix la possibilitat de dotar-los amb un dispositiu de geolocalització connectat al servei de teleassistència que permet conèixer la seva ubicació en cas d'emergència o desorientació fora del domicili.
Qui pot sol·licitar el servei?
A la capital catalana, el servei està adreçat a persones més grans de 75 anys amb una resolució de dependència i persones amb certificat de discapacitat expedit per la Generalitat de Catalunya, on consti que superen el barem d'assistència de tercera persona o el barem de mobilitat reduïda.
Altres requisits necessaris: estar empadronat a la ciutat de Barcelona i viure-hi de manera permanent, gaudir de capacitat mental i cognitiva suficient per poder utilitzar correctament el servei i viure sol permanentment o durant gran part del dia. També poden sol·licitar la teleassistència persones que convisquin amb altres individus que presentin característiques idèntiques d'edat avançada, discapacitat o dependència.
Si es compleixen els requisits esmentats, un equip de treballadors socials valora cada sol·licitud i determina la necessitat de disposar del servei de teleassistència.
Avui és notícia
Junts, PP i PSOE desbloquegen les lleis per lluitar contra la multireincidència
El jutge va qüestionar fins a deu cops la demència de Pujol i va preguntar si fingia
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
La UE amplia la prohibició d'exportar porc, però només afecta l'1% de granges catalanes