LA UE es prepara per a un Schengen militar el 2027, amb llibertat de moviment de tropes
Tropes i equipament militar amb llibertat de moviment per la Unió Europea a partir del 2027. És el que vol instaurar la Comissió Europea, una mena de Schengen militar que hauria de permetre aquests desplaçaments amb una única autorització i amb només tres dies de preavís.
Aquest és l'objectiu del paquet de mobilitat militar que aquest dimecres ha presentat la cap de la diplomàcia europea, Kaja Kallas, un pla acompanyat del full de ruta per transformar la indústria europea de defensa, afavorint, entre altres coses, la incorporació de noves empreses al sector, amb l'ajuda d'un fons de 1.000 milions d'euros.
"Com més de pressa puguem bellugar tropes, més fortes seran la dissuasió i la defensa", ha remarcat Kallas, que ha apostat per "reduir barreres administratives" en cas que els exèrcits necessitin moure's ràpidament a través de les fronteres:
Hem de poder parlar de dies, en comptes de setmanes, per traslladar tropes a Europa.
Una única autorització europea
Per crear aquesta nova àrea de mobilitat europea només caldrà una única autorització i, per tant, s'hauran de modificar moltes lleis estatals. Fins ara, qualsevol moviment d'aquestes característiques requeria l'autorització, en alguns casos, també dels governs regionals i, a partir del 2027, n'hi haurà prou amb el vistiplau europeu.
A més d'aquestes modificacions, es vol donar prioritat a les tropes en el seu accés a les infraestructures, establint corredors perquè es puguin moure lliurement i prioritzant-los davant de qualsevol altre transport. Fonts de la Comissió han explicat, per exemple, que si es tracta d'un vaixell militar que ha d'arribar a un port determinat, tindrà prioritat per damunt de tota la resta.
"Exempcions" de normatives mediambientals
Segons reconeixen les mateixes fonts, aquesta llibertat de moviments pot afectar també normatives mediambientals existents. En aquest cas, parlen "d'exempcions" que els haurien de permetre sobrepassar, per exemple, el llindar de so permès en una determinada zona.
També s'establiran procediments d'emergència per accelerar encara més aquests moviments en cas de necessitat i poder donar suport a les forces armades que actuïn en el context de la UE o l'OTAN.
Potenciar la indústria de defensa
En paral·lel a la llibertat de moviments de les tropes, la Comissió Europea vol potenciar la indústria de defensa. La guerra a Ucraïna, asseguren, ha posat en relleu la rapidesa amb què evoluciona la tecnologia militar, i la Unió Europea ha de seguir aquest camí i crear un ecosistema on les empreses tecnològiques i les de defensa treballin conjuntament.
La participació de les petites i mitjanes empreses és essencial, asseguren, i per aquesta raó posaran a la seva disposició un fons de 1.000 milions d'euros.
Davant les reticències que la seva proposta pugui aixecar, Kallas ha assegurat que "has d'invertir en defensa quan no ho necessites". La cap de la diplomàcia europea ha remarcat que entén "que els líders europeus han de fer un esforç per explicar això als seus ciutadans, però hem d'afrontar tot això de manera col·lectiva".
En la mateixa línia, el comissari de Transports, Apostolos Tzitzikostas, ha afirmat que "Europa no s'està preparant per a la guerra, sinó per a la pau".
500 projectes
Per facilitar el moviment de tropes i maquinària militar, es preveu invertir més de 17.000 milions d'euros del pròxim pressupost plurianual en 500 projectes que representen colls d'ampolla en els corredors prioritaris.
Es tracta d'eixamplar carreteres, túnels o ports per facilitar els desplegaments. Segons el comissari de Transports, aquest és un exemple del doble ús civil i militar que poden tenir les infraestructures.