Sumar PSOE
Tractorada Barcelona
Anna Guitart Institut Ramon Llull
Hisenda bizums
Pilar Alegría eleccions Aragó
Bondi Beach
Medalla d'Or de la Generalitat
Nominacions Gaudí 2026
Pesta porcina africana
Querella Mossos vaga Palestina
Nick Reiner
Salomé Pradas
T-usual T-jove 2026
Luis Enrique Valverde
Barça Guadalajara Copa

Xangai

La Xina irromp amb força en el sector dels cotxes elèctrics de gamma alta 

El gegant asiàtic, fortament contaminat, no pot competir tecnològicament amb els grans fabricants de motors de combustió nord-americans, europeus o japonesos

Francesc Canals

01/05/2021 - 12.58 Actualitzat 01/05/2021 - 13.13

És un fenomen recent, de fa uns mesos, però resulta inevitable no fixar-s'hi recorrent Pequín en bicicleta. Al semàfor de cop s'aturen monovolums de grans dimensions, formes infreqüents fins ara, agosarades alhora i, en més d'un cas, visiblement innecessàries.  

Són els nous elèctrics de gama alta xinesos. També imposen la seva presència a tots i cadascun dels centres comercials de luxe de les grans ciutats, Pequín, Xangai, Canton i tantes altes anomenades de segon nivell però que poden tenir més de deu milions d'habitants.  

Proliferen sobtadament noms que ara se'ns fan estranys i que de ben segur que ja no serà així en el futur, quan els que sobrevisquin vagin guanyant terreny propulsats per la pròpia magnitud del mercat i l'economia xinesa.  

Al Saló de l'automòbil celebrat a Xangai –any sí any no per torns amb el de Pequín— s'hi han desplegat aquesta setmana amb stands de grans proporcions, quilovats de llum i músiques estrepitoses.  

Per anar-nos-hi familiaritzant... NIO, que al costat d'un model de Formula E, campió del món el 2015, ha presentat un prototip ultraconfort batejat com a "segona sala d'estar"

Seient del model de NIO batejat batejat com a "segona sala d'estar"

XiaoPeng, o XPeng, que a més de berlines de portes davanteres d'obertura per elevació, també ha exposat un drone.  

BYD, una de les principals marques d'elèctrics ja molt conegudes. Les sigles en anglès volen dir Build Your Dreams -Construeix els teus somnis-. És fàcil trobar el seu model més popular als carrers i tots els taxis de la ciutat de Shenzhen, fronterera amb Hong Kong, són BYD elèctric. Warren Buffet té un 8,2% de les accions de la companyia. 

Li Xiang, un dels grups arribats més recentment al mercat, evoca el concepte de vida ideal. Marvel R, res a veure amb els superherois però que té com a reclam un dels cantants més populars, el taiwanès Jay Chow. Zeekr, una més, l'última fins ara, de les múltiples marques elèctriques de Geely, el primer fabricant de la Xina, propietari de Volvo i amb participació minoritària a Daimler...  

Les tecnològiques com Huawei o Xiaomi, en principi, o fins ara, fabricants de mòbils i ordinadors, estan entrant en el sector. El cotxe elèctric és més que un cotxe, un dia pot arribar a circular sense conductor, mogut pel 5G o el 6G.  

La Xina és el primer mercat mundial de l'automòbil. Les marques occidentals o japoneses dominen en tots els terrenys de la indústria tradicional. Els grans grups internacionals miren de no perdre el tren en els cotxes sense tub d'escapament.    

Des del grup Volkswagen es mostren confiats: les vendes,  ens han dit al Saló, són el 20% del mercat domèstic xinès de vehicles elèctrics. Creuen que més i més gent s'unirà a la família del cotxe elèctric.   

Tot aquest boom de marques xineses coincideix amb els dubtes creixents sobre la seguretat de la marca líder i referent del sector.  


Tesla, el gran referent i rival a abatre  

En un país on és molt difícil saltar-se la vigilància, sobta que el primer dia del Saló, dedicat a mitjans de comunicació exclusivament, s'obrís amb la propietària d'un Tesla denunciant, a crits i pujada damunt d'un cotxe, que va patir un accident per una fallada de frens. Tesla ha hagut de donar explicacions; ja fa temps que els incidents amb Teslas són el pa de cada dia a les xarxes socials xineses.  

En general al món, si diem cotxe elèctric, la marca dominant que ens ve al cap és Tesla. Nord-americà, disseny aerodinàmic i sofisticació tecnològica. La Xina no és una excepció, de fet, al contrari. A la República Popular l'empresa d'Elon Musk, que té fàbrica aquí a Xangai, hi fa el 30% de les seves vendes.    

L'interès del públic xinès per Tesla és manifest. Gran afluència al seu stand per familiaritzar-se amb un dels grans símbols a la Xina més rica i avançada, el de l'èxit i l'estatus però, a més, amb consciència mediambiental.  

Kai Zhu, del departament comercial de Tesla, explica entre la multitud de clients potencials, que el futur no els espanta: "hi ha milions de persones aquí a la Xina a les que els agrada el nostre cotxe i, a més, és la primera opció de compra per a molta altra gent."  

Entre els visitants, com en Huang, un conductor de mitjana edat, els nous fabricants són un motiu d'orgull nacional. "Encara que Tesla és una marca estrangera i és més famosa, crec que els vehicles elèctrics xinesos tenen més qualitat", afirma convençut. 

La Xina, un gegant fortament contaminat, aposta pel cotxe elèctric

En Zhang s'hi afegeix, "les marques xineses han millorat molt. Les podem comprar més. No hem d'idolatrar només les marques estrangeres."    

Altres, com en Huang, han vingut a explorar l'oferta: "Pel que fa a NIO o Li Xiang, les marques són relativament noves i es necessita temps per veure com és per exemple el seu servei post-venda i altres aspectes. I després potser consideraré comprar-les."   

Molts dels models de les noves marques xineses recorden inevitablement al Model 3 de Tesla, però l'espectacularitat de les propostes locals l'empeny la forta capacitat d'inversió de les startups, que poden mantenir-se al mercat sense guanyar diners.  

El govern és darrere de l'impuls al cotxe elèctric perquè la Xina és un gegant fortament contaminat. A més, no pot competir tecnològicament amb els grans fabricants de motors de combustió nord-americans, europeus o japonesos.   

La principal mesura per prioritzar l'elèctric és l'abaratiment de la matrícula. A les grans ciutats xineses s'apliquen quotes de matriculació per controlar el nombre de vehicles que s'afegeixen anualment als carrers. 

Se sortegen entre els sol·licitants i els que les obtenen les revenen molt cares compradors d'alt poder adquisitiu que volen comprar bons cotxes de marques internacionals.  

Comprar un elèctric és més barat perquè es concedeixen moltes més matrícules per a aquest tipus de vehicle.  

La Xina no té petroli però és el sisè país del món en reserves del liti, el mineral que es fa servir per a les bateries.  

Per tot això, s'ha saltat la pantalla dels cilindres i la gasolina i aposta per liderar el futur elèctric.

Un dels "cotxes voladors" exposats al saló

De moment el duel és a l'asfalt, però en aquest saló de l'automòbil de Xangai s'hi han exposat  drones, "cotxes voladors", ara com ara més una "joguina experimental" que una alternativa real als embussos de les grans megalòpolis xineses.  

Però com deia el reclam lluminós d'una de les start-ups darrere del boom elèctric xinès: "El futur és la nostra Història"...