Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

L'aeroport del Prat desplaçarà la façana de la T1 per guanyar 70.000 m²

Les obres compten amb un pressupost de 700 milions d'euros i començaran l'any 2028

29/09/2025 - 15.16 Actualitzat 29/09/2025 - 15.17

L'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat començarà l'any 2028 una de les obres més ambicioses de la seva història: el desplaçament de 38 metres de la façana principal de la terminal 1 (T1), que permetrà guanyar fins a 70.000 metres quadrats nous de superfície. Amb aquesta actuació, la terminal augmentarà un 15 % l'espai actual, que és d'uns 450.000 m².

La directora de l'aeroport, Eva Valenzuela, ha explicat aquest dilluns que el projecte, amb un pressupost de 700 milions d'euros, "provocarà incomoditats" als usuaris, però és "imprescindible" per continuar ampliant la capacitat del recinte, que ja frega el seu límit operatiu.

El pressupost de l'ampliació de la T1 s'inclou en els 3.000 milions que va anunciar Aena per ampliar la infraestructura i allargar la tercera pista.

Les obres, ara en fase de redacció, preveuen reproduir exactament la façana actual, avançant-la sobre els vials existents d'accés a la terminal per als passatgers, autobusos o taxis. A més, s'enderrocarà l'antiga torre de control, en desús des del 2005. D'aquesta manera, la terminal quedarà més a prop de l'edifici del pàrquing.

Si es compleixen els terminis, la nova T1 estarà operativa entre el 2031 i el 2032. L'espai guanyat permetrà instal·lar més taulells de facturació i els nous filtres de seguretat, ja en procés d'implementació.

Valenzuela ha advertit que, durant les obres, es modificaran recorreguts interiors i accessos, i es construiran portes provisionals per minimitzar les afectacions.

Els nous filtres de l'aeroport del Prat (3Cat)

Paral·lelament, l'aeroport està renovant els filtres de seguretat per adaptar-se als nous estàndards europeus. Les màquines EDSCB, amb un pressupost de 39 milions, permetran passar els controls sense treure líquids ni dispositius electrònics. Estaran plenament operatives el primer trimestre del 2027.

Pel que fa al trànsit aeri, Valenzuela ha avançat que el 2025 es tancarà amb un nou rècord de passatgers i que se superaran els 55 milions assolits l'any passat, després d'un increment del 4,1 % entre gener i agost. "Tot indica que tindrem un hivern molt positiu", ha assegurat.