Les vendes de cotxes electrificats es disparen, però esgoten les ajudes i ja es tem una frenada
El mercat s'enfronta al repte de la desaparició dels cotxes de combustió el 2035
Toni Canyís
05/10/2025 - 13.35 Actualitzat 05/10/2025 - 13.37
Els compradors comencen a veure clar que el futur passa per l'electrificació de l'automòbil. Després d'anys d'estar estancades, en els nou primers mesos de l'any s'han disparat les vendes de cotxes electrificats, 100% elèctrics i híbrids endollables. Ja suposen més del 22% del total de noves matriculacions a Catalunya, gairebé un de cada quatre cotxes venuts, i més del 18% al conjunt d'Espanya.
Destaca la progressió, sobretot, dels híbrids endollables, que desperten menys temors dels compradors pel que fa a l'autonomia, i que a Catalunya han doblat les vendes en relació a l'any passat. Han passat de 5.263 el 2024 a 10.561 matriculacions aquest any. Gairebé se'n venen tants com d'elèctrics purs, que ja arriben a les 11.359 unitats i també creixen un 72%.
Amb tot, aquest èxit ha fet que s'hagin esgotat de seguida les ajudes del pla Moves III i el sector tem una frenada de les vendes d'aquests vehicles electrificats en els pròxims mesos.
Un sistema d'ajudes controvertit
Els experts creuen que la implantació de zones de baixes emissions a les ciutats hi està contribuint, però sobretot diuen que han afavorit la tria les ajudes a la compra.
Ara, però, els fons que s'hi havien assignat aquest any ja s'han exhaurit a nou comunitats autònomes, entre les quals Catalunya i Madrid, els dos principals mercats.
Segons Jaume Roura, president de la patronal catalana de la distribució d'automoció Fecavem, "si aquests plans d'ajuda no es reactiven, podem tenir el problema que es freni l'interès per la compra o que es demori durant un període".
Marcel Blanes, un dels responsables del portal Coches.net, especialitzat en la compravenda de vehicles, també preveu un sotrac en el mercat fins que no es reactivin els fons, i critica tot el sistema d'ajudes.
"Repercutirà en els pròxims mesos fins que no hi hagi una reactivació del pla Moves III."
Blanes demana que les ajudes tinguin caràcter retroactiu "perquè molts d'aquests cotxes que s'han estat venent, potser ara, a dia d'avui, no tenen l'ajuda, però es van comprometre i l'hauran de tenir".
Per Coches.net, les ajudes funcionen però estan mal planificades i mal executades: "I ja no entrem en el fet que molts usuaris que van optar per aquestes ajudes fa dos anys encara no les han cobrades."
Per posar-hi remei, segons Blanes, "cal començar a fer les coses bé" i demana fixar-se en el que han fet "als països nòrdics, o a Portugal, amb una renda més baixa que la nostra, uns ajuts fiscals realment favorables".
"L'impost de matriculació i l'IVA, en molts països no es paga."
Blanes reclama ajudes directes en la factura a l'hora de comprar el vehicle: "No m'he d'esperar dos anys a veure si cobro o no."
Híbrids endollables per vèncer la por als elèctrics
Les vendes que han crescut més de gener a setembre respecte a l'any passat han estat les d'híbrids amb un motor elèctric i un altre de combustió. Uns vehicles que estan contribuint a renovar un parc automobilístic molt envellit, amb vehicles més segurs i menys contaminants.
Això posa de manifest, però, que molts compradors encara tenen por dels elèctrics purs. Per Marcel Blanes, "l'híbrid endollable és el passaport per poder circular per tot arreu, tant a les grans ciutats amb la limitació de les zones de baixes emissions com en els grans recorreguts".
La paraula clau és "confiança". Segons el president de Fecavem, s'ha avançat molt: "Tenim cotxes híbrids elèctrics amb autonomies per sobre dels 200 quilòmetres d'electrificació al qual se n'afegeixen 800 de combustió."
"Els cotxes elèctrics purs ja estan amb autonomies d'entre 500 i 600 km", recorda Roura. "On hem d'evolucionar i molt ràpid, perquè es complica la situació per a l'usuari, és en la infraestructura de recàrrega", apunta.
Des de Cotxes.net, també creuen que aquesta és l'altra clau perquè el mercat continuï creixent: "Hem començat la casa per la finestra. El que s'ha de buscar és la confiança a l'hora de circular en vehicles elèctrics."
Cotxes petits per electrificar les ciutats
En el cas dels 100% elèctrics, els fabricants estan posant al mercat nous cotxes petits idonis per a la ciutat i això també ha animat les vendes. Per Marcel Blanes, "on avui dia l'elèctric és un vehicle clarament favorable és en els circuits urbans, a les ciutats".
Algunes marques xineses també han vist que aquest segment de mercat està creixent i han desembarcat amb cotxes petits i barats. Pel responsable de Coches.net, "el seu mercat ja el tenen cobert i és lògic que vagin a obrir mercats nous com l'europeu".
Quina ha estat l'estratègia xinesa? "Doncs portar uns vehicles que compleixen absolutament totes les normatives i amb unes prestacions al nivell de les que estàvem acostumats a tenir; a més a més, hi han afegit uns preus molt competitius", explica Blanes.
"Ha encaixat en un mercat com l'espanyol i català, on el que ens importa més, de moment, és el preu, després vindria la seguretat, seguit pel consum."
La indústria europea està en perill?
Davant la preocupació dels fabricants europeus pel desembarcament de les marques xineses, fa un any la Unió Europea va decidir imposar aranzels de fins al 35% a aquestes importacions, però no sembla que hagi aconseguit frenar-les.
En el fons, el problema continuen sent els dubtes que té la indústria, sobretot l'alemanya, sobre l'aposta per l'electrificació. Les vendes de cotxes endollables creixen a tot Europa, però tot i això els fabricants creuen que el mercat no està evolucionant al ritme previst i no estarà preparat per a la desaparició dels cotxes de combustió el 2035.
Temen que no podran rendibilitzar les inversions astronòmiques que comporta reconvertir la producció i demanen ajornar-ho tot abans que sigui massa tard.
Roura ho viu així: "Ho dic amb tristor: Europa ho ha fet molt malament. Europa s'ha precipitat. Ha sigut l'única regió del món que ha fet un pas endavant sense mesurar-ne les conseqüències i ho patim tots els fabricants i la distribució."
"Ara s'adonen que aquesta precipitació pot posar en perill la indústria europea i molts milers de llocs de treball."
Però també hi ha veus més optimistes. La mateixa Comissió Europea insisteix que l'aposta pels cotxes elèctrics petits i a bon preu pot ser la clau per convèncer els compradors, mentre que altres consideren que el que cal és invertir molt més en la xarxa de recàrrega.
El que sembla que cada vegada hi ha més gent que té coll avall, fins i tot els més reticents, és que, tard o d'hora, el futur de l'automoció serà elèctric. Jaume Roura: "Jo crec que el cotxe elèctric és una aposta de futur una mica precipitada, però que serà una solució."
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment