Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Les vies d'entrada a Europa: el viatge per mar buscant un futur

Redacció

28/06/2017 - 10.22 Actualitzat 09/09/2020 - 11.34

Les vies d'entrada a Europa més utilitzades pels milers de persones que fugen de conflictes bèl·lics i de situacions extremes al continent africà són bàsicament dues: a través de les illes gregues, des de Turquia, i a través de les illes italianes, des de Líbia.

Durant els cinc primers mesos del 2016, més de 150.000 refugiats van arribar a Europa per les illes gregues, però després de l'acord entre la Unió Europea i Turquia, al març del 2016, aquest país va posar tots els esforços per bloquejar la sortida de barcasses de persones buscant refugi. El nombre de persones que arriben a les illes de l'Egeu és molt més petit que un any enrere.

Segons el Parlament Europeu, la mesura ha fet reduir a un 10% el flux d'immigrants que venen a Europa des de Turquia.

La ruta més perillosa

L'altra ruta, la del Mediterrani central, on treballa ara Proactiva Open Arms, és molt més llarga i arriscada. Líbia és el punt de partida del 90% de les embarcacions que creuen actualment el Mediterrani, segons dades de la UE. L'objectiu de totes les persones que comencen aquest viatge és arribar a Itàlia, però no totes, ni de bon tros, ho aconsegueixen.

Malgrat ser un trajecte de 300 quilòmetres fins a l'illa de Lampedusa, de més de 350 fins a Malta o de 500 fins a Sicília, durant l'any 2016 van arribar a Itàlia 181.000 persones.

Fins al mes de juny del 2017, es comptabilitzen 83.928 arribades2.108 morts al Mediterrani, i la tendència d'aquest any fa pensar que podrien arribar fins a 250.000 persones, és a dir, més de 600 de mitjana al dia. 

El recorregut d'aquesta ruta comença a la costa líbia, a platges com Zwara, Sabratah, Az-Zawyah o Trípoli. Els refugiats entren en embarcacions molt precàries de goma (rubberboats) o de fusta (woodenboats) que poden arribar a transportar entre 150 i 1000 persones, amb combustible que només els permet fer uns quilòmetres, just per arribar a aigües internacionals.

Aquest recorregut pot durar hores o fins i tot un o dos dies. Si ho aconsegueixen, és a dir, si la seva embarcació no s'enfonsa abans, l'única esperança que tenen per sobreviure és esperar que algú els rescati i els salvi la vida.

Trobaràs tota la informació d'aquest viatge a Diari de bord: TV3 des de l'Open Arms