Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Catalunya al dia

L'infern del transport públic a Vilafranca del Penedès

La Generalitat ha reforçat la línia d'autobusos fins a Barcelona cobrir tota la demanda, que ha augmentat per les restriccions de l'alternativa ferroviària, que està en obres, i demana a Renfe i Adif que també posin més trens a la línia

Montse Jené Riba / Joan Garcia

19/09/2023 - 13.47 Actualitzat 05/10/2023 - 13.35

Entre Vilafranca i Barcelona hi ha una seixantena de quilòmetres. Per autopista, segons el trànsit que hi hagi, es triga poc més una hora. Però, des d'aquest inici de curs, els usuaris que s'han de traslladar a la capital catalana perquè hi treballen o hi estudien necessiten molt més temps per arribar-hi.

Descartat el vehicle privat, amb la línia R-4 en obres i la poca fiabilitat de Renfe per les repetides incidències, molts usuaris han optat per fer el trajecte en un dels autobusos operats per Monbus, l'única empresa concessionària que ofereix aquest servei integrat a la xarxa de servei públic.
 

Usuaris enrabiats i resignats alhora

L'augment de la demanda ha col·lapsat la línia, sobretot des que ha començat el curs universitari i especialment a les hores punta. Cada matí es formen llargues cues a l'estació de Vilafranca que donen la volta a l'edifici.

Des d'aquest dimarts al matí hi ha un autobús més a les 6.15 i s'han consolidat els reforços, fins ara provisionals, a les 6.50, 7.40 i 9.05, quatre vehicles més en total.

Però ha estat insuficient. Les cues s'han repetit. Aquest dimarts a primera hora s'hi han ajuntat més de dos-cents usuaris, que s'havien llevat ben d'hora per arribar amb temps de pujar en un autobús. A l'estació s'han posat disciplinadament en fila índia durant més d'una hora per intentar aconseguir plaça. I, tot i el reforç, no tots se n'han sortit, com la Rocío.

"A les 7 i 10, he arribat avui. Ahir vaig aconseguir agafar el de les 7.40 i avui m'he quedat a terra."

Els usuaris viuen la situació amb una barreja de paciència i indignació, que es tradueix en queixes per un mal servei que els fa perdre hores de son. Com aquesta dona i aquest home.

"Hem de venir quatre hores abans per arribar a les 9 a la feina."

"Ens hem de llevar pràcticament tres hores abans de l'hora en què hauríem d'entrar a la feina per poder-nos assegurar arribar puntuals."

La situació aquest dimarts al matí encara s'ha complicat més per un atropellament a l'R-4, a Cornellà, que ha obligat a tallar una línia amb un trànsit ja molt limitat per les obres que s'hi fan.
 

El compromís de l'administració

El Departament de Territori ha analitzat el problema, que atribueix a un fet positiu com és el canvi d'hàbits dels usuaris, especialment dels joves, que opten pel transport públic en detriment del vehicle privat. I ha pres algunes decisions.

Alguns usuaris es queden a terra encara que matinin (Catalunya Ràdio / Montse Jené)

El departament ha aprovat un pla de xoc per donar resposta a l'augment del 30% de la demanda. D'entrada, ha consolidat els cinc autobusos de reforç que s'han posat aquests dies a primera hora del matí i els tres de tornada. A més, ha explicat el director general de Transports, Oriol Martori, s'incorpora un autobús més al servei regular:

"Això vol dir que quan comenci el seu servei, entre les 6 i quarts de 7 del matí aquest autobús estarà durant tot el dia fent el servei regular d'anada i tornada Vilafranca-Barcelona, Barcelona-Vilafranca. Això a les hores punta, entre 6 i 9, ens donarà ja aquest doble reforç."

Aquest autobús farà en total sis viatges més d'anada i sis viatges més de tornada.

Territori es compromet a reforçar més la línia (Catalunya Ràdio / Montse Jené)

A banda del reforç del transport per carretera, la Generalitat demanarà una reunió amb Renfe i Adif perquè hi posin més trens a la línia, si pt ser algun de semidirecte, o bé més autobusos alternatius:

"Necessitem que Adif i Renfe també explorin totes les vies necessàries per recuperar alguns dels serveis que ja avui no s'efectuen o bé intentar passar per l'interior alguns dels serveis de mitja distància que venen del regional del sud."

I si amb tot plegat encara no n'hi ha prou, la Generalitat mirarà de posar algun autobús més en aquest servei.