Madrid aportarà 1,5 milions al nou film de Woody Allen a canvi que s'inclogui "Madrid" al títol
El govern d'Isabel Díaz Ayuso patrocinarà amb 1,5 milions d'euros (IVA inclòs) la pròxima pel·lícula de Woody Allen, denominada provisionalment "Wasp 2026".
Ho farà, això sí, a condició, entre altres coses, que el títol final contingui la paraula "Madrid" i que es rodi íntegrament a la comunitat, en una aposta per promocionar el turisme a la zona.
Està previst que el rodatge d'aquest film s'allargui prop de 26 mesos. Woody Allen en farà el guió i també s'ocuparà de la direcció, als seus 90 anys i amb una trajectòria que acumula quatre Oscars.
La resolució de la Direcció General de Turisme i Hostaleria es va publicar al portal de contractació pública el 24 d'octubre i es va actualitzar el 30 del mateix mes, segons apareix a les dades de l'expedient.
Patrocinar Madrid
L'objecte del contracte és el patrocini per part de la Comunitat de Madrid de la campanya de promoció d'un llargmetratge que "haurà de reflectir de manera fàcilment reconeixible la Comunitat de Madrid permetent que un percentatge mínim de metratge de l'obra mostri espais i localitzacions identificables i reconeixibles".
En concret, es detalla que els pagaments es faran efectius una vegada s'aconsegueixin nou fites: un primer 10% quan es faci la comunicació internacional del rodatge; un altre 20% amb la roda de premsa d'inici de rodatge; un tercer amb una visita institucional al rodatge, i el quart quan es doni el títol definitiu –ja amb la paraula 'Madrid'–. Els pagaments continuaran "després de la realització de la première en un festival internacional (Festival de Berlín o festival de similar prestigi internacional)"; el sisè amb la presentació de la pel·lícula a Madrid amb presència dels actors protagonistes disponibles, i els tres últims –d'un 5% del total cadascun– amb cada estrena en una "ciutat internacional".
Emmirallant-se en Barcelona
El cineasta nord-americà ha rodat pel·lícules en altres ciutats europees com "Midnight in Paris" (2010); "A Roma amb amor" (2012); "Rifkin's Festival" (2020), que ret homenatge a la ciutat de Sant Sebastià, o la més famosa, "Vicky Cristina Barcelona" (2008), protagonitzada per Javier Bardem, Penélope Cruz i Scarlett Johansson i citada a l'informe com a exemple, ja que actualment està al catàleg de plataformes mundials com Amazon, Google Play, YouTube, a més d'altres espanyoles com Movistar Plus+.
Entre les seves obres també hi figuren pel·lícules ambientades en altres ciutats com "Dia de pluja a Nova York" (2019) o "La rosa porpra del Caire" (1984).
El turisme cinematogràfic, en auge
"L'anomenat turisme cinematogràfic està en auge", sosté la Comunitat de Madrid a l'informe. I segueix: "Les localitzacions que apareixen en pel·lícules o sèries poden despertar l'interès dels espectadors i motivar-los a viatjar a aquest destí i convertir-se en turistes."
En la mateixa línia, assenyala que "les raons més comunes per fer turisme cinematogràfic són gaudir d'una experiència immersiva que permeti viure l'argument de la pel·lícula preferida i seguir els passos del personatge, així com experimentar el paisatge del destí o visitar restaurants representatius que s'hi reflecteixin".
Finalment, i fent referència a dades del TCI Research 2017, l'informe afirma que hi ha "un desplaçament de l'interès dels nous consumidors culturals cap a la indústria audiovisual, amb més de 80 milions de viatgers que trien la destinació de vacances basant-se en pel·lícules i sèries de televisió".
