Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Lando Norris
Xabi Alonso
Real Madrid Celta de Vigo

Més de 30 hores bloquejant l'AP-7: la rocambolesca història d'un camió amb papers falsos

Constava que transportava oli industrial, però els tècnics es van adonar que es tractava de gasoil

Ferran Vila Cabanas

10/11/2025 - 13.47 Actualitzat 20/11/2025 - 11.58

Molts conductors que aquest cap de setmana circulaven per l'AP-7 a l'altura de l'Ametlla de Mar es preguntaven com podia ser que un camió accidentat dissabte encara provoqués llargues cues durant tot diumenge.

A simple vista, l'accident semblava resolt o en vies de resoldre's: les grues per enretirar eren a lloc, el camió només ocupava part de la calçada i no hi havia restes aparents al mig de la via. Però rere l'estrany endarreriment --que s'ha acabat allargant més de 33 hores-- s'hi amagava una història força més complexa.

Quan els tècnics van començar les tasques per buidar la cisterna, van descobrir que el camió no transportava un producte inert com l'oli industrial declarat en els papers, sinó 30.000 litres de gasoil, una matèria molt més perillosa i inflamable

La documentació de les mercaderies era falsa. I era l'única referència que tenien els responsables de l'operatiu: els Mossos no podrien prendre declaració al conductor ucraïnès, que va patir un traumatisme cranioencefàlic durant la sortida de via, ni tampoc s'havien pogut posar en contacte amb l'empresa del transport, que tenia matrícula lituana.

Aquesta sorpresa va obligar a aturar immediatament l'operació i activar els protocols de seguretat corresponents, que van allargar el procés durant hores. 

"Vam ser víctimes d'un engany, i tot el que estava disposat per retirar el producte dissabte era per oli, no per gasoil", ha explicat a 3Catinfo el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel.

Pressió perillosa

Un cop comprovat l'engany, calia buscar una altra empresa especialitzada per encarregar-se del transvasament, i no només això: els tècnics van detectar que a la cisterna hi havia una pressió potencialment perillosa que en algun moment va obligar, fins i tot, a tallar l'autopista en tots dos sentits.

Finalment, la solució va passar per activar una empresa de gestió de residus que va poder començar la complexa operació diumenge al migdia. I mentrestant, el trànsit es va saturar no només a l'autopista, sinó també a la nacional 340, per on s'intentaven desviar els conductors.

El primer avís de l'accident va arribar al migdia de dissabte, i l'obertura definitiva no va arribar fins passades les 11 a la nit d'aquest diumenge.

Lamiel assenyala la precarietat del sector

El cas obre preguntes sobre els controls de mercaderies perilloses i, per Ramon Lamiel, també ha d'obrir una reflexió sobre la falta de conductors professionals i els cada cop més habituals bescanvis de carnets de conduir.

"En el marc de la Unió Europea i de l'Estat hauríem de garantir que els conductors estiguin formats per conduir aquests camions i per conduir en aquestes autopistes", lamenta el director del Servei Català de Trànsit:

Ens aboca a la precarietat; aquests conductors probablement saben conduir, però no saben circular.

En el cas que ens ocupa, Lamiel apunta a diversos factors que podrien haver provocat la sortida de via, des d'una roda punxada fins al consum de substàncies o que el conductor s'adormís, una circumstància que els Mossos intentaran aclarir juntament amb el possible origen i destí il·lícit de la mercaderia.