Més de 700 trens de Rodalies suprimits al juliol: "És una bogeria"

L'excepcional xifra de serveis anul·lats, principalment a causa del manteniment i avaries, provoca més retards en un servei molt tensionat, i obliga fins i tot a portar trens de València i Madrid
Bernat Rexach
Periodista de Societat de 3CatInfo
3 min

A les incidències habituals, els usuaris de Rodalies han hagut d'afegir, aquest juliol, retards provocats per l'excepcional nombre de trens que Renfe ha hagut de suprimir. Segons ha pogut saber TV3, a finals de juliol se n'havien anul·lat més de 700.

I això sense comptar els gairebé 400 que es van suprimir el dia que la dana va escombrar Catalunya. Francisco Cárdenas, representant de la UGT al comitè d'empresa de Renfe, admet que no recorda una xifra similar.

És una bogeria els trens que s'han suprimit al juliol. Moltíssims. Estem parlant de més de 700 trens. És una cosa fora del normal. És que és més del doble d'incidències que hi havia altres mesos de juliol

Pantalles informatives que indiquen retards de Rodalies a l'estació de Sants
Pantalles informatives que indiquen retards de Rodalies a l'estació de Sants (3Cat)

Més avaries de l'habitual

De mitjana, durant tot l'any, Renfe té gairebé un 20% dels seus trens als tallers, fora de servei. Aquest juliol, segons algunes fonts, hi ha hagut dies en què s'ha superat el 30%.

La causa de tantes supressions és, principalment, el manteniment i les avaries. També de l'aire condicionat que, per exemple, ha arribat a espatllar-se en un sol dia a gairebé una vintena de trens, que es van haver de retirar.

La falta de combois ha provocat que fins i tot se n'hagin hagut de portar des de València i Madrid per cobrir determinats serveis.

Tallers de grans reparacions dels trens de Rodalies de Renfe
Tallers de grans reparacions dels trens de Rodalies de Renfe (3Cat)


Trens envellits

Renfe no concreta quants trens s'han suprimit, però admet que en moments puntuals es poden produir incidències que facin augmentar els trens que han d'anar als tallers per fer reparació o manteniment. Així ho assegura el seu portaveu a Catalunya, Antonio Carmona.

Som conscients que hi ha part del material que és antic, i que entre el 2012 i el 2018 no es va portar a terme cap tipus d'inversió amb compra de material. Hi ha un problema amb determinats tipus de trens, i per això s'han comprat més de cent trens nous que començaran a arribar a Catalunya a partir del primer trimestre de l'any que ve

Carmona demana posar les xifres en context i, en aquest sentit, recorda que Rodalies opera uns mil trajectes diaris, per tant, uns 30.000 al mes. Molts viatges per als 272 trens que Renfe té a Catalunya. La companyia, malgrat tot, assegura que el compliment del servei, aquest juliol, ha estat del 95%.


Les obres tampoc hi ajuden

La gran quantitat obres que s'estan fent ara mateix a la xarxa de Rodalies de Catalunya, per revertir la desinversió acumulada durant dècades, també són un factor a tenir en compte, segons Carmona.

S'està invertint com mai a l'àmbit de Rodalies, això provoca incidències en el sistema que també repercuteixen en la rotació i gestió operativa

Obres al nus ferroviari del corredor mediterrani a Castellbisbal
Obres al nus ferroviari del corredor mediterrani a Castellbisbal (3Cat)

Francisco Cárdenas, que a més de ser membre del comitè d'empresa és maquinista, assenyala que les obres fan que hi hagi més avaries a les vies.

A la nit es fan moltes actuacions, i abans que passi el primer tren s'ha d'entregar tot en condicions, i moltes vegades això no passa. Llavors passa el primer tren i s'espatllen coses com la senyalització. Llavors no es pot restablir la circulació, i mentre no s'avisa, ve l'empresa encarregada de reparar-ho i ho arregla, ens podem passar molta estona sense trens.

A tot això, s'hi ha d'afegir també, diu Cárdenas, l'endèmica falta de personal. "El servei surt com surt", es lamenta.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Renfe

Mostra-ho tot