Mor Martin Parr, fotògraf de la mirada irònica sobre el turisme i el consumisme
El fotògraf britànic Martin Parr, conegut sobretot pels seus retrats del turisme massiu i el consumisme, va morir dissabte a casa seva, a Bristol, a l'edat de 73 anys.
L'anunci l'han fet aquest diumenge la fundació que du el seu nom i l'agència Magnum, on va treballar durant anys.
Turistes torrats al sol en platges del Regne Unit o de la Mediterrània, o visitant en massa destinacions turístiques ben conegudes, però també l'ambient animat de concorregudes festes en jardins particulars, i l'estètica kitsch que sovint presideix el consumisme: són els retrats del món contemporani que més fama han donat a Parr.
Sempre presidits per una mirada divertida i irònica, marcada per la saturació de color.
Una mirada documental, amb un estil força reconeixible, però que també l'ha dut a tenir detractors, que li retreuen, precisament, l'estètica kitsch.
Lluny d'aquesta estètica, els seus inicis van ser en blanc i negre, ja que era el que utilitzaven els grans mestres de la fotografia aleshores.
El canvi va arribar als anys vuitanta, amb la sèrie "Last Resort", que retrata els estiuejants de classe mitjana que omplen Brighton.
El 1994, Parr va convertir-se en membre de ple dret de la prestigiosa agència Magnum, malgrat l'oposició inicial d'Henri Cartier Bresson. Anys més tard va dirigir-la, entre 2013 i 2017.
Nascut a Epsom, Surrey, el 1952, l'amor a la fotografia va inocular-l'hi el seu pare, George Parr, que n'era un gran aficionat.
Casat amb Susan Mitchell, el 1986 van tenir una filla, Ellen Parr.
