Mor Monica Vitti, una de les grans actrius italianes del segle XX
Aquest dimecres s'ha conegut la mort de l'actriu italiana Monica Vitti a Roma: tenia 90 anys i en feia 20 que patia alzheimer.
L'anunci l'ha fet a Twitter l'exalcalde de Roma, el polític Walter Veltroni, que és amic íntim de la família:
Roberto Russo, la seva parella de tots aquests anys, em demana que us comuniqui que Monica Vitti ja no hi és. Ho faig amb dolor, afecte, nostàlgia.
De Maria Luisa a Monica
Nascuda el 1931 a Roma com a Maria Luisa Cecciarelli, va debutar al cinema a mitjans de la dècada del 1950, i es va canviar el nom perquè considerava el seu poc cinematogràfic.
Va començar fent comèdia italiana, però es va fer famosa de debò com a musa de Michelangelo Antonioni, un dels principals autors del cinema d'art i assaig europeu.
Concretament va ser en l'anomenada "tetralogia de la incomunicació", quatre pel·lícules fetes entre el 1960 i el 1964 de les quals va ser protagonista absoluta.
Són "La aventura", "La nit", "L'eclipsi" i "El desierto rojo", que van tenir molt èxit als festivals de cinema i als circuits d'art i assaig i que la van convertir pràcticament en una icona cultural de l'època.
Aquí se la pot veure en un fragment de "L'eclipsi" juntament amb l'actor francès Alain Delon:
Musa de comèdia un altre cop
Però durant els anys 60 va tornar a canviar de registre i va passar a protagonitzar comèdies un altre cop, cosa que li va suposar una Concha de Plata a la millor actriu al festival de Donostia.
Va ser l'any 1968 per "La ragazza con la pistola", una pel·lícula de Mario Monicelli. En van venir moltes més, amb Monicelli mateix dirigint però també amb altres directors, com Ettore Scola o Alberto Sordi.
Va representar així la burgesa neuròtica de les pel·lícules d'Antonioni, però també la dona enamorada de la vida de les comèdies de Sordi o Monicelli.
Més art i assaig i una pel·lícula pròpia
No va abandonar, però, el cinema d'art i assaig: el 1974 va ser una de les protagonistes d'"El fantasma de la libertad", de Luis Buñuel, i va repetir amb Antonioni el 1980 a "El misteri d'Oberwald."
Va tancar la seva relació amb el cinema el 1990 escrivint, dirigint i protagonitzant "Scandalo segreto", amb Elliott Gould i Catherine Spaak.
Va dedicar els últims anys de la seva vida activa a fer de professora a l'acadèmia de Roma on havia estudiat interpretació.
