Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Nissan presentarà un pla als sindicats que garantiria el futur de la planta de Barcelona

Les negociacions començaran en les pròximes setmanes, a canvi d'ajustos salarials

Iván Gutiérrez

05/03/2019 - 20.31 Actualitzat 09/11/2021 - 09.24

La planta de Nissan de la Zona Franca viu un moment complicat amb una producció d'automòbils cada vegada més baixa. Però segons fonts de l'empresa, en les pròximes setmanes es presentarà un pla de viabilitat als sindicats que, com a mínim, garantiria el futur de la planta de Barcelona.

Els detalls de la negociació es desconeixen encara, però la direcció reclamarà ajustos salarials perquè la planta sigui més competitiva per donar-li continuïtat. Un déjà vu de la mateixa planta de Nissan fa uns anys, quan durant la crisi i ple Nadal, s'amenaçava amb el tancament de la Zona Franca. De fet, actualment, l'empresa ja ha reclamat als treballadors que els increments salarials se situïn per sota de l'IPC, i que una part no es consolidi. Això ha provocat que l'empresa encara no tingui un nou conveni.

Amb la producció sota mínims (acabarà l'any fiscal amb poc més d'un terç de la capacitat total), la fàbrica ha anat perdent alguns dels models que estava produint en els últims anys, com l'utilitari Pulsar o les versions de la furgoneta NV200 de passatgers i dièsel.

Per tant, la viabilitat de la fàbrica catalana de Nissan ara mateix depèn, sobretot, de la pick-up Navara (que també es fa per a Renault i Mercedes) i en menor mesura de la versió elèctrica de la NV200. 

 

Fins ara, no s'ha fet cap ajust de plantilla a la Zona Franca de Nissan

 

Pla de continuïtat: clau pel futur  

La negociació que engegaran direcció i sindicats en unes setmanes serà clau per saber quin futur tindrà la fàbrica.

Fonts del sector asseguren que el caramel que determinaria la continuïtat de la fàbrica més enllà de 2026 (quan s'acaba el contracte de la pick up amb Mercedes) serà la construcció d'una nova planta de pintures per ajustar-se a la regulació de dissolvent i aigua que entrarà en vigor el 2022.

Hi ha dues opcions, la construcció d'una planta nova de pintures que suposaria un cost aproximat de 90 milions d'euros i que s'entendria com una inversió amb perspectiva a llarg termini; o la renovació de l'actual per adaptar-la circumstancialment fins el 2026 i que no costaria més de 30 milions d'euros. 

 

La construcció d'una planta nova de pintures que suposaria un cost aproximat de 90 milions d'euros.

 

L'arribada d'un nou model de cotxe és molt menys probable, tal com va explicar TV3, i que és el que garantiria definitivament el futur i incrementaria la càrrega de treball per mantenir la plantilla actual.

I és que els cicles de llançaments de nous models de la marca japonesa està en el seu punt mig i tots els cotxes actuals ja estan assignats a les diferents fàbriques de tot el món.

Per tant, el nou pla ja no serà fins el 2022 i les adjudicacions a les diferents plantes mundials no es faran, com a mínim, fins l'any que ve. 

 

La negociació que engegaran direcció i sindicats en unes setmanes serà clau.​

 

Horitzó: 2026
Ara per ara, la continuïtat de la fàbrica té com horitzó l'any 2026, quan acaba el contracte amb Mercedes per fabricar aquesta pick up. Però el problema és que el baix nivell de producció deixa sense feina a una plantilla amb capacitat de produir més de 120.000 cotxes, quan ara, s'estan produint menys de 80.000

Hi ha un condicionant extra que no ajuda a Barcelona, i és que la pugna de poder dins l'aliança entre Renault i Nissan després dels problemes de Carlos Ghosn, ha enfortit els francesos.

 

 

Això ha fet que les plantes franceses aconsegueixin adjudicacions en plantes menys competitives, però que al tenir la confiança de la matriu (participada pel mateix govern francès), les assignacions es fan per pura política de país, i no en relació als costos i la competitivitat on Barcelona sortiria guanyant. 

Fins ara, no s'ha fet cap ajust de plantilla a la Zona Franca, però el descens ja s'està notant a la fàbrica. Els treballadors de la línia del Navara se'ls ha enviat a casa nou dies per la baixa producció amparades per les mesures de flexibilitat que es van introduïr fa uns anys. Però en definitiva, el futur no és optimista

 

 

La pugna de poder entre Renault i Nissan, després dels problemes de Carlos Ghosn, ha enfortit els francesos