
Nissan proposa ajornar el tancament fins al 2021 si es pacta l'ERO i torna la producció
Fonts de totes dues parts assumeixen que difícilment s'arribarà a un acord immediat i que la negociació s'allargarà
Iván Gutiérrez
21/07/2020 - 23.29 Actualitzat 22/07/2020 - 08.56
El conflicte de Nissan comença a encarar la seva fase més decisiva. Lluny de les gesticulacions de les darreres setmanes, les cartes ja comencen a estar sobre la taula. En una nova reunió de mediació entre sindicats i empresa, Nissan ha proposat ajornar el tancament fins al juny del 2021, quan en principi ho havia de fer a finals de desembre d'aquest mateix any.
També garantiria tota l'ocupació fins al pròxim mes de desembre, a més de crear un grup de treball amb les administracions i els proveïdors per buscar càrrega de treball perquè la sortida de Nissan sigui una transició suau amb una altra companyia.
Ara bé, totes aquestes promeses tenen condicionants. Això només s'activaria si els sindicats accedeixen a pactar l'ERO abans que acabi el procés de consultes el 30 de juliol, és a dir, la setmana que ve. Els treballadors també haurien de tornar a produir donant per finalitzada la vaga que encara està activa a la planta de Montcada i Reixac (i que de retruc impossibilita el funcionament de la Zona Franca).
Acords en tot cas difícils, ja que els sindicats han dit d'entrada que no negociaran en aquest marc amb l'ERO sobre la taula. La fàbrica funcionava a menys del 30% de capacitat abans de l'aturada, i alguns càlculs situen que podria tornar sobre el 15% de capacitat. Per tant, en el supòsit que es mantingués l'activitat fins al juny de 2021, a partir del desembre es començarien a fer acomiadaments progressius.
Acord difícil per ara
I és que el punt bàsic dels sindicats per pactar és, precisament, la retirada de l'ERO per no negociar a contrarellotge com fins ara, ja que el període de consultes finalitza el proper 28 de juliol i l'empresa pot tirar endavant l'ERO sense acord per les condicions mínimes si volgués.
Aquesta no és la intenció de l'empresa, i de fet, vol fer una sortida ordenada. Però Nissan es nega de totes totes a retirar l'ERO, perquè segons el responsable d'operacions de Nissan Motor Iberica, Frank Torres, és el que "dona seguretat jurídica tant a treballadors com a l'empresa". El directiu també ha assegurat que ara "no hi ha cap interès d'un tercer per reindustrialitzar la planta".
El que sí que es retindria és el centre tècnic d'I+D, el centre de recanvis del Prat o el centre de compres, però tot això segueix a l'aire i dependrà de com segueixin les negociacions.
Agost... o setembre
Fonts de totes dues parts donen gairebé per segur que d'aquí al 30 de juliol, data que acaba el període de consultes, és gairebé impossible aconseguir un acord.
Per tant, hi ha dues possibilitats, que no són incompatibles entre elles. La llei permet allargar uns dies la negociació fins a l'agost, una possibilitat que el mateix Frank Torres dona per bona, però si fins i tot així no hi ha acord, hauria de ser la Generalitat com a mediadora qui demanés un ajornament fins al setembre.
Aquesta decisió tots la veuen amb bons ulls per madurar la negociació i que amb el nou curs es puguin fer noves concessions. Una podria ser allargar encara més el tancament, fins al tercer o darrer trimestre de 2021, tal com demana el govern espanyol.
Sobre els dubtes de què es produirà mentrestant, la resposta és clara per part de Torres: "La furgoneta Env200 i la Pick Up." I de fet Nissan encara té pendent una comanda de 600 pick-ups per Mercedes que la vaga va fer inviables.
Avui és notícia
El ministeri investiga si el brot de pesta porcina africana ha sortit d'un laboratori
S'amplia la prohibició d'accés als espais naturals per la pesta porcina: consulta els 91 municipis
La Comissió Europea desaconsella sacrificar senglars i recomana deixar que el virus actuï
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana