Loteria Nadal 2025
Inuncat
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
B9 de Badalona
Shein
Sospitós Universitat de Brown
UE Ucraïna fons russos congelats
Ordeig IRTA-CReSA
Incendi Hospitalet de Llobregat
Avatar
Guardiola
Pedri Barça
Joan Laporta

"Sense ficció": "Sagrada Família, el repte de Gaudí"

No hi ha més Subirachs a la Sagrada Família

El repte principal que té ara la Sagrada Família és la construcció de la façana principal. La de la Passió es va encarregar a l'escultor Josep Maria Subirachs

16/11/2022 - 10.20 Actualitzat 17/11/2022 - 11.21

Tothom està ara pendent de les torres de la Sagrada Família, però el següent repte constructiu encara és més ambiciós. La façana principal, la de la Glòria, dedicada a l'ascensió de Crist, amaga dificultats força importants. Més enllà de l'escull que té el Patronat per intentar fer passar l'escalinata per sobre del carrer Mallorca i enderrocar els edificis del davant com una manera de donar perspectiva i majestuositat al temple, els constructors tenen davant un repte creatiu que no és fàcil resoldre. La façana de la Glòria és un immens llenç en blanc, un pòrtic de 40 metres per 60, que arquitectònicament ja està força definit, però no pas esculturalment. Se sap que Gaudí va projectar una mena de grans tubs d'orgue a la façana, amb una llegenda sobre el Déu creador. Però la resta són només apunts molt genèrics. Més aviat titulars del que cal representar: la creació del món, el judici final, el cel, l'infern... i el purgatori, un concepte que ja ha quedat caduc fins i tot per al Vaticà.

 

La façana del Naixement, construïda íntegrament per Gaudí, ha estat declarada patrimoni de la humanitat (Documental "Sagrada Família, el repte de Gaudí)

 

Gaudí va iniciar la façana del Naixement el 1893. Hi presenta un conjunt escultòric on desenvolupa la història del naixement i la infància de Crist (Documental "Sagrada Família, el repte de Gaudí)

I qui s'encarregarà de fer tot aquest fris creatiu? Durant força temps aquesta va ser la pregunta que fèiem tots: si Subirachs va esculpir la façana de la Passió, quin gran artista agafaria el relleu a la de la Glòria? Ningú la va contestar mai. La Sagrada Família ha optat per no unir cap altre gran nom a la catedral de Gaudí. Una manera d'evitar protagonismes que vulguin competir amb l'arquitecte i, encara més, assegurar que no es desvirtua el contingut teològic que es vol transmetre.

 

L'any 1986 es va decidir incorporar al projecte l'escultor català Josep Maria Subirachs. Acabaria dedicant vint anys de la seva vida a la façana de la Passió (Documental "Sagrada Família, el repte de Gaudí)

 

I contràriament al que es va fer amb la façana de la Passió, en què per primer cop es va donar llibertat creativa a un artista, Josep Maria Subirachs, ara amb la façana de la Glòria tot sembla molt més encotillat. Per començar, s'ha creat una comissió teològica que ha de decidir "com convé representar" avui dia conceptes com ara l'infern. Són conscients que la visió dantesca no té cabuda en el segle XXI i que cal buscar exemples en el repertori d'horrors que ofereix el món actual. Però la comissió haurà de vetllar perquè siguin "propostes rigoroses des del punt de vista teològic".

A més d'aquest marcatge interpretatiu, la part creativa encara s'aigualeix més amb una comissió artística que, a partir d'un concurs, "triarà els artistes adients" per a cada tasca. I un cop escollits, s'establirà "un diàleg durant l'execució per ajudar-los en la correcta integració de l'obra en l'arquitectura".  La Sagrada Família es nega a reconèixer-ho en veu alta, però el que busca no són artistes, sinó artesans -segurament qualificats artísticament- que hauran d'executar l'obra amb les pautes conceptuals que els donin.

 

Detall de l'obra escultòrica de Josep Maria Subirachs a la façana de la Passió de la Sagrada Família (Documental "Sagrada Família, el repte de Gaudí)

 

Subirachs va ser el primer artista a qui la Sagrada Família va donar carta blanca creativa. I va poder esculpir lliurament la seva passió de Crist. Sense cap consigna. I si res canvia, també serà l'últim.