Només 1 de cada 10 trens de l'R3 que va a Barcelona és puntual, segons els usuaris
Només un 10% dels trens de la línia R3 són puntuals quan fan el trajecte de baixada, de Vic cap a l'Hospitalet de Llobregat, segons la plataforma d'usuaris Perquè no ens fotin el tren.
De pujada, els números també són "baixíssims": només el 26% dels que arriben a la Garriga, al Vallès Oriental, van a l'hora, un percentatge que cau fins al 5% per als que circulen fins a la capital d'Osona. Les xifres parteixen de l'experiència directa dels viatgers.
Un "malson quotidià" que contrasta amb les dades de Renfe, segons les quals la puntualitat és del 90%.
Retards de 30 minuts
Durant quinze dies del mes de gener, aquesta associació ha analitzat la puntualitat dels trens i ha confirmat que la realitat no quadra amb el discurs de l'operadora: un 13% dels trens han arribat més de mitja hora tard a Vic i un 24% a Ripoll, segons l'entitat.
El seu portaveu, Bernat Camps, assegura que Renfe està amagant la realitat i denuncia que cada vegada ho posa més difícil als passatgers.
Han eliminat els horaris en paper a les estacions. L'R3 ja no té horaris. T'has de guiar per aplicacions, però mai saps a quina hora arribaràs.
Les dades de la plataforma provenen d'una enquesta entre els usuaris, amb 300 formularis rebuts: en quinze dies també han comptabilitzat 16 trens suprimits, en la majoria dels casos sense haver-ne avisat abans.
També s'han tingut en compte les dades que recull des del 2022 un usuari de Centelles, a Osona, a partir de les dades que apareixen en temps real a l'aplicació d'Adif.
Obrir la porta a indemnitzacions
Amb tants retards i cancel·lacions, i la pèrdua de temps que això suposa, l'entitat Perquè no ens fotin el tren ha fet una estimació del que deixen de guanyar els treballadors que pateixen el mal funcionament de l'R3.
Assegura que els retards acumulats durant aquests 15 dies suposarien 280 a les nòmines de cada un dels usuaris amb un salari mitjà.
Potser comença a ser hora de demanar indemnitzacions per temps o alguna cosa que faci que realment es prenguin seriosament la puntualitat.
La plataforma farà arribar els resultats de l'informe de puntualitat al Departament de Territori.
El segon tall, per Sant Joan
A aquesta situació cal sumar-hi que després de Sant Joan, per no afectar els estudiants, començarà el segon tall per desdoblar la línia entre Parets i la Garriga, que s'allargarà un any. Les obres afectaran 18 quilòmetres de tram.
Mentre durin les obres hi haurà un pla de transport alternatiu semblant al del primer tall, que va durar quatre mesos, però amb un reforç del servei per carretera directe de Barcelona a Vic.
Després d'aquella primera experiència, ara el govern s'ha compromès a millorar la informació als usuaris perquè coneguin amb exactitud els horaris de sortida dels autobusos.
El pla de transport alternatiu fixa Centelles com a principal punt d'intercanvi, tot i que els autobusos portaran i recolliran passatgers des de Vic.
