Un tren de l'R4 de Rodalies arriba a una estació
Els trens de l'R4 han arribat només a l'hora dos dies al juliol i set a l'agost (3Cat)

Només un tren cada hora i amb retard: les obres de l'R4 desesperen els usuaris

La substitució de vies afecta la freqüència de pas en aquesta línia de Rodalies entre Sant Vicenç de Calders i Martorell fins al novembre
Cristina Macias i Blanch
3 min

Tenen un tren cada hora i, a sobre, arriba tard. Ho viuen dia sí dia també els usuaris de la línia R4 de Rodalies, que han vist com els trens només arribaven a l'hora dos dies del mes juliol i set durant l'agost. Amb retard la resta dels dies.

Demores de més de mitja hora que se sumen a la baixa freqüència amb què passen els trens. Ara només en circulen la meitat que abans.

Això és arran d'unes obres que van començar a principis de juliol i s'han d'allargar fins a finals de novembre en el tram que va de Sant Vicenç de Calders a l'estació de Martorell central.

Les queixes dels usuaris es multipliquen a la desena d'estacions afectades. Per exemple, la Mercè, una veïna de Gelida, diu:

El tren sempre va malament, sempre va tard i sempre hi ha obres.

I l'Àngels rebla:

Arribes i hi ha una demora de deu minuts, una demora d'un quart i vas sumant, sumant, i no saps quan arribaràs.

Obres per substituir les vies a prop de l'estació de Gelida
Obres per substituir les vies de Rodalies a prop de l'estació de Gelida (3Cat)

S'ho podrien haver estalviat?

Els operaris d'Adif, el gestor de la infraestructura ferroviària, estan substituint les vies per on circulen els trens de Rodalies i de mercaderies perquè estaven molt desgastades.

I ho fan en el mateix tram on han estat treballant durant els últims quatre anys per instal·lar-hi els raïls del corredor mediterrani, que necessita unes vies més estretes.

Un corredor que és l'etern projecte que ha de cosir amb tren el litoral mediterrani des d'Algesires fins a França, passant per Catalunya i el País Valencià.

La pregunta és per què no es va aprofitar per fer les dues obres en el mateix moment si es va aixecar tot? El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, diu que són obres que no es podien fer alhora:

Hi ha uns terminis i un calendari d'execució d'obres que s'ha de respectar i que deia que aquesta obra s'havia de fer separada de les altres. Estem recuperant la inversió que no es va fer entre el 2012 i el 2018 i no podem invertir més sense afectar el servei.

Mentrestant, els alcaldes de les poblacions afectades, com el de Sant Sadurní d'Anoia, Pere Vernet, es refereix a la línia com el tren de la bruixa i retreu falta de previsió al govern espanyol:

Es podrien haver fet les dues coses al mateix moment. No ha estat així i ara es dupliquen els terminis i es dupliquen les molèsties. I el problema no només són les obres, sinó el mal funcionament de fa molts anys.


Quines alternatives tenen els usuaris?

El resultat és que els usuaris ja no confien en el tren, no el veuen com un transport públic viable, i busquen altres alternatives com les línies de bus regular.

Cues per entrar a un bus a l'estació de Vilafranca del Penedès
Cues per entrar en un bus a l'estació de Vilafranca del Penedès (3Cat)

És en el cas de Vilafranca del Penedès on ha pujat la demanda d'aquest servei, i fa temps que hi ha llargues cues a l'estació de busos mentre que la de trens està deserta en molts moments del dia. Un usuari, Aitor Gomiz, abans de pujar al bus, diu:

Fa cinc anys que vaig a Barcelona molt sovint i ho faig en bus perquè estic indignat amb el tren; agafar-lo és missió impossible.

Una altra usuària, Foix Soler, que agafa cada dia el bus, assenyala que no s'entén que Vilafranca, a només uns 50 km de Barcelona, quedi tan lluny quan es viatja en tren:

En autobús arribes a la Diagonal en 40 minuts; en tren pots tardar una hora i mitja. No té cap sentit.

Des d'aquesta setmana s'ha reforçat aquest servei regular amb catorze busos més, entre les anades i les tornades de Barcelona.

A part, els usuaris que s'hagin de moure entre Vilafranca del Penedès i Martorell disposen també de dos busos cada hora posats per Renfe.

Surten de les estacions de tren i només fan parada, però, a Gelida i Sant Sadurní d'Anoia quatre busos al final de la tarda.

Avui és notícia

Més sobre Mobilitat

Mostra-ho tot