Notable en les proves orals de competències bàsiques, amb més domini del castellà que del català
La consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha presentat aquest dimarts els resultats de les proves d'avaluació de l'expressió oral en català i castellà als alumnes de 6è de primària i 4t d'ESO, de tots els centres educatius de Catalunya públics i privats.
A la Vall d'Aran, la prova també ha inclòs l'avaluació de l'expressió oral en aranès.
A les proves, que van tenir lloc del 5 al 20 de maig de 2025, hi van participar 2.110 centres i més de 66.000 alumnes de primària, i 1.062 centres i gairebé 70.000 alumnes de secundària.
Els resultats mostren que, de mitjana, el 68,4% dels alumnes empra, en català, un lèxic variat i especialitzat amb poques o cap interferència lingüística, mentre que un 82,2% ho fa en castellà. La diferència del domini del lèxic en les dues llengües se situa quasi en 14 punts.
Si ens hi fixem per nivell educatiu, el 67,3% dels alumnes de 6è de primària i el 69,5% de l'alumnat de 4t d'ESO utilitzen, en català, expressions i vocabulari variats amb poques o cap interferència lingüística. La mateixa competència és assolida pel 82,2% dels alumnes en castellà.
La consellera d'Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha valorat positivament el resultat d'aquestes proves perquè l'alumnat acredita un nivell mitjà alt de competència oral en català".
"Parlem d'un domini general satisfactori, amb presència, fins i tot, de bosses d'excel·lència que ens indiquen que anem en la bona direcció. Sabem que hi ha marge de millora i, per descomptat, seguirem treballant intensament. El sistema no està condemnat al derrotisme", ha destacat Niubó.
Per avaluar les competències s'han establert quatre nivells d'assoliment: no assoliment, assoliment satisfactori, assoliment notable i assoliment excel·lent.
Competències assolides a primària
A 6è de primària, el notable és la nota que més alumnes treuen en català en els diferents aspectes avaluats com ara el lèxic, la morfosintaxi i la fluïdesa en el discurs. En fonètica, interacció i adequació, més d'un 35% de l'alumnat se situa al nivell de l'excel·lència.
El notable també és la nota més comuna en castellà entre els alumnes de 6è de primària, si bé l'excel·lència està entre el 34 % i el 49 % de l'alumnat, en funció de la competència avaluada.
Els alumnes que no assoleixen algun dels elements de la prova no superen l'1,5% en castellà ni el 3,5% en català.
Competències assolides a l'ESO
A 4t d'ESO els resultats milloren sensiblement. En català la majoria d'estudiants també se situen al nivell de notable en lèxic, morfosintaxi, llenguatge no verbal i cohesió. En fonètica i fluïdesa, hi ha el mateix percentatge d'alumnat amb assoliment notable i excel·lent.
El percentatge més alt d'alumnat que no assoleix algun element de la prova, en aquest cas el lèxic, se situa al 4,8%.
Pel que fa a castellà, la majoria d'alumnat se situa al nivell notable en lèxic, morfosintaxi, llenguatge no verbal i cohesió, si bé en alguns aspectes avaluats com ara la fluïdesa en el discurs el més comú és l'excel·lent.
El major percentatge d'alumnat que no assoleix algun element de la prova, en aquest cas llenguatge no verbal, és del 2,2%.
Mots crossa, castellanismes i catalanismes
En la utilització de mots crossa és on es detecta un major nivell d'interferència lingüística. Expressions en castellà com "bueno", "en plan", "pues", "vale", "tipo", "tal", "o sea", tenen un elevat percentatge de penetració en els alumnes quan parlen català.
També s'observa aquesta interferència de la llengua castellana a l'hora d'emprar expressions com "teníem que anar" o "la meva casa". La seva correcta utilització seria "havíem d'anar" i "casa meva".
En canvi, hi ha expressions catalanes, moltes menys, que interfereixen lingüísticament quan els alumnes empren el castellà. En aquest cas, substitueixen el "me gusta" per "me agrada", o "teníamos que ir" per "habíamos de ir".
Com són les proves?
Durant aproximadament 15 minuts per cada llengua, els alumnes responen primer preguntes individuals sobre un tema suggerit, i després interactuen en una conversa i tenen un minut per preparar l'exposició.
Tant per als alumnes de sisè de primària com per als de quart d'ESO, els temes eren els mateixos.
En el cas de la prova oral en català, el tema suggerit van ser els viatges, i en la conversa se'ls va demanar imaginar que havien d'organitzar un viatge de fi de curs.
En la prova oral de castellà, el tema va ser l'hora del pati, i la conversa havia de girar entorn de l'organització d'activitats al pati per als alumnes d'altres cursos.
En les escoles de la Vall d'Aran, el tema va ser el temps lliure i la conversa era sobre passar un cap de setmana junts.
A l'hora d'avaluar, els docents han de tenir en compte la riquesa del lèxic --que no hi hagi influències d'altres llengües--, la morfosintaxi, la fonètica, la fluïdesa --que no es repeteixin mots crossa com "bueno", "en plan" o "tipo". També valoren qüestions no relacionades directament amb la llengua com ara el llenguatge no verbal --gesticulació, postura, contacte visual-- o la interacció amb el company.
La salut oral de l'aranès
Pel que fa a l'assoliment de competències orals en aranès dels alumnes de 6è de primària, el nivell de notabilitat i el d'excel·lència són els que inclouen un percentatge més gran d'alumnat.
El 69,3% de l'alumnat utilitza expressions i vocabulari variats i, com a molt, poden fer, ocasionalment, alguna interferència lingüística.
El paràmetre avaluat que presenta més dificultats per als estudiants és la morfosintaxi, amb un 6,7% d'alumnat que no ha demostrat el seu assoliment.
Amb relació a 4t d'ESO, el nivell d'assoliment notable és el que inclou un percentatge més alt d'alumnat en tots els elements avaluats.
El 64,1% de l'alumnat utilitza un vocabulari adequat i variat, amb pocs mots crossa i poques o cap interferència amb una altra llengua.
El percentatge més alt d'alumnat que no ha mostrat l'assoliment d'algun element de la prova és el de la interacció (15,4%).