Nou reconeixement per la coproducció de TV3 "Dead Slow Ahead". Menció d'Honor en el Festival de Cine Europeu de Sevilla
El jurat Camp_US de la Universitat de Sevilla, ha decidit atorgar aquesta Menció d'Honor a "Dead Slow Ahead" "per la seva potència visual i sonora, per la seva puresa cinematogràfica i pel seu gran risc narratiu".
Aquest és el quart reconeixement que aconsegueix el documental durant el mes de novembre. Al 13è DocLisboa ha recollit el Premi a la Millor Opera Prima i el Premi del Jurat Universitari, i al l'International Documentary Film Festival de Jilhava, el Premi de la Secció Oficial Opus Bonum, atorgat pel prestigiós cineasta Víktor Kossakowski. Aquests reconeixements s'afegeixen al del Festival de Locarno, que a l'agost el va distingir amb el premi especial del jurat de la secció oficial Cineastes del Present, dedicada a autors emergents.
"Dead Slow Ahead", que confirma amb aquest nou guardó, el seu exitós recorregut per festivals, es va estrenar a Espanya en el marc del SEFF. És un llargmetratge documental de Nanouk Films, El Viaje Films en coproducció amb Bocalupo Films i Televisió de Catalunya.
El treball de Mauro Herce és el retrat d'un viatge revelador i hipnòtic a bord del vaixell de càrrega Fair Lady, on els mariners es troben sobrepassats per un món industrialitzat del qual sembla que són simples engranatges.
El títol del documental fa referència al terme en nàutica per parlar de la velocitat mínima per avançar sense arribar a aturar-se. Pel rodatge, Mauro Herce va navegar durant dos mesos a bord del vaixell de càrrega Fair Lady, de set bodegues, vuit pisos d'alçada, capacitat de 76.000 tones i tripulació majoritàriament filipina.
Sinopsi
Un vaixell de càrrega travessa l'oceà. El ritme hipnòtic dels seus engranatges revela el moviment continu de la maquinària que devora els seus treballadors: els últims gestos de comerç dels vells mariners desapareixen sota el ritme mecànic i impersonal del neocapitalisme del segle XXI. Potser és un vaixell a la deriva, o potser només l'últim exemple d'una espècie en perill d'extinció. "Dead Slow Ahead" és un retrat febril i al·lucinatori de la maquinària que ha aclaparat els homes que hi viuen: ja no saben si estan operant la màquina o si és al revés.
Segons el director, Mauro Herce, "ens vam imaginar que rodàvem l'últim vaixell de la humanitat, en què la tripulació no s'ha adonat de la fi del món i continua executant accions mecàniques, subordinades a les necessitats d'aquest monstre d'acer flotant que alimenten fins a la inconsciència. Ens endinsem en el retrat d'aquest malson tan contemporani sense cap ànim de denúncia o pamflet sociològic. L'objectiu és aconseguir les imatges més primitives i essencials d'aquest univers on l'home s'empetiteix davant la condemna d'una maquinària que l'excedeix i el desborda. Una màquina que no descansa mai, com tampoc no descansa mai el cap atordit de l'home que la va crear ni la del mariner que l'habita, i que semblen haver oblidat el sentit de la creació, en algun confí estrany de l'univers."
Pròxims festivals
La pròxima parada és a la secció no competitiva del Festival Internacional de Cinema Documental i Curtmetratge de Bilbao que ha començat avui, seguit del Torino Film Festival, on ha estat seleccionat per competir en la secció oficial (del 20 al 28 de novembre), i en la secció no competitiva del Festival Internacional de Cine de Lanzarote (del 5 al 10 de desembre).
Fitxa tècnica
Direcció: Mauro Herce Mira
Guió: Mauro Herce i Manuel Muñoz
Producció executiva: Ventura Durall i Jose Alayón
Direcció de fotografia: Mauro Herce Mira
Muntatge: Manuel Muñoz
Duració: 74 minuts
Una producció de Nanouk Films i El Viaje Films en coproducció amb Bocalupo Films i Televisió de Catalunya, 2015
Mauro Herce Mira
Director, guionista i fotògraf nascut a Barcelona el 1976, es va graduar com a enginyer en Telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya i en Belles Arts a la Universitat de Barcelona, el 1999 i el 2001 respectivament. La seva passió pel cinema i els viatges el van conduir a prosseguir els seus estudis a Cuba i diplomar-se a la Escuela Internacional de Cine de San Antonio de los Baños, el 2003. Gràcies als bons resultats, va aconseguir una beca per a l'escola de cinema Louis Lumière, a París, on va acabar els estudis el 2004.
Ha treballat com a director de fotografia en una vintena de films, tant de ficció com documentals, curtmetratges, videoclips i anuncis. Alguns d'aquests treballs han estat seleccionats i en ocasions premiats en destacats festivals de cinema arreu del món, com ara Canes, Berlín, Venècia, Sant Sebastià, Rotterdam, Locarno, Toronto i Mar del Plata. Durant la seva carrera en el cinema, també ha treballat com a director i guionista de diversos llargmetratges i curts, i també ha fet de productor en tres pel·lícules.
