Olot rebutja la zona de baixes emissions fins que es construeixi la variant
Olot es revolta contra la decisió del govern de mantenir la ciutat a la llista de municipis que han d'implantar la zona de baixes emissions (ZBE) aquest any que ve.
Avisen que no la faran mentre la variant de les Preses i Olot no sigui una realitat. És el vial que queda pendent per completar l'eix Vic-Olot per Bracons, que fa que ara mateix els vehicles hagin de travessar el nucli urbà. Fa dècades que es demana i, en teoria, s'hauria de començar a construir l'any vinent.
L'alcalde, Agustí Arbós, considera que la inclusió d'Olot a la llista és injusta, i que si els nivells de contaminació se superen, és perquè la ciutat suporta un trànsit que no hi seria si la variant fos una realitat.
Per això, afirma que de la zona de baixes emissions "no en vol ni parlar" fins que hi hagi la variant feta. Segons Arbós, "per travessar Olot tens dues alternatives, si ets un vehicle: pots passar pel centre o per l'avinguda Sant Jordi".
Què fem? Si tanquem o limitem una d'aquestes vies el que farem serà congestionar encara més l'altra, quan per una hi passen 22.000 vehicles al dia i per l'altra, 18.000.
Fa dues setmanes el govern va revisar la llista de municipis que tenen entre 20.000 i 50.000 habitants que hauran de tenir la zona de baixes emissions implementada l'any vinent.
De les comarques de Girona han sortit de la llista, perquè ha millorat la qualitat de l'aire, Figueres, Palafrugell o Sant Feliu de Guíxols, però Olot, juntament amb Salt i Banyoles, hi continuen sent.
Per la seva part, l'alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, assegura que si estan a la llista i han d'implantar la zona de baixes emissions aquest any vinent ho faran, però afirma que "no estem pitjor que altres municipis que n'han quedat exempts".
Les obres, en principi l'any vinent
Segons el calendari previst pel govern, si no hi ha entrebancs les obres de les variants d'Olot i les Preses haurien de començar el segon trimestre de l'any que ve.
Aquest és l'últim calendari marcat per a un projecte del qual fa 31 anys que se'n parla, des que el 1994 es van fer els primers estudis sobre l'impacte que suposaria unir Vic i Olot a través del túnel de Bracons.
Un any després es va decidir separar el projecte en dues parts: el tram Torelló-la Vall d'en Bas, que es va inaugurar el 2009, i el de la Vall d'en Bas a Olot, que és el que queda per fer.
Ara s'ha encarat la recta final de la seva tramitació. Una tramitació amb entrebancs, per l'oposició d'una part del territori, especialment els municipis de la Vall d'en Bas, que alerten de l'impacte mediambiental que provocarà la carretera.
