On serà vàlid l'abonament de transport públic de 60 euros mensuals, 30 per als joves
Pedro Sánchez ha anunciat la creació d'un nou abonament de transport públic únic per moure's per tot l'Estat en tren o autobús.
Entrarà en vigor d'aquí un mes, a mitjans de gener del 2026, i costarà 60 euros mensuals per als adults i 30 per als joves menors de 26 anys. El nou títol servirà per viatjar amb trens de Rodalies i mitjana distància i amb autobusos de la xarxa estatal --de competència del govern espanyol--, però no amb AVE.
La mesura s'aprovarà per reial decret el 23 de desembre en l'últim Consell de Ministres de l'any, juntament amb la pròrroga de les ajudes vigents al transport, que es mantindran, tot i que no se sap en quina mesura ni per quant de temps.
Sánchez ha destacat que la mesura "és una aposta molt rotunda per la mobilitat sostenible" que beneficiarà 2 milions de persones, sobretot, ha dit, "la classe mitjana i treballadora".
No inclou AVE, metro, tramvia ni busos urbans
L'abonament només inclou, d'entrada, els trens de Renfe que no són d'alta velocitat i els autobusos de llarg recorregut, que són competència de l'Estat.
L'executiu de Pedro Sánchez confia que les administracions autonòmiques i els ajuntaments incloguin en aquest projecte els mitjans de transport que gestionen, com metros, tramvies o busos urbans, per afavorir "l'accés assequible al transport públic a tot el país".
L'abonament es comprarà als canals habituals de les operadores del servei (webs, APP, taquilles i màquines expenedores). L'usuari rebrà un localitzador que haurà d'utilitzar quan compri el títol de viatge per obtenir l'abonament.
En el cas dels joves menors de 26 anys, s'hauran de registrar al web del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per obtenir un codi a bescanviar en el moment de la compra per obtenir l'abonament únic a 30 euros.
Els governs autonòmics i les entitats locals que vulguin integrar els serveis de transport de la seva competència s'hauran "d'adherir al projecte d'abonament únic" per fer-ho, diu el ministeri.
El president del govern espanyol ha fet l'anunci en una compareixença per fer balanç de l'any, enmig dels escàndols de corrupció i assetjament sexual que afecten el seu partit.
"Conviurà" amb la T-mobilitat i altres títols de l'ATM, a partir del juliol
El nou títol de transport "conviurà" amb els sistemes integrats de l'ATM, tant la T-mobilitat com qualsevol altre títol de transport metropolità vàlid, el segon semestre de l'any, segons ha anunciat del Departament de Territori.
No s'ha concretat encara com serà aquesta convivència ni què passarà els sis primers mesos de l'any, fins que s'adapti el sistema tarifari català actual a l'oferta de bitllet únic estatal.
L'àmbit del sistema tarifari integrat de Catalunya arriba a un total de 363 municipis, dividits en set corones.
Els preus depenen del tipus de bitllet o abonament i de les zones per les quals es pot viatjar. La T-usual, per exemple, que permet viatges il·limitats durant 30 dies, va dels 22 euros per una zona als 66,45 per set zones. I la T-Jove (el títol personal per a menors de 30 anys amb viatges il·limitats durant tres mesos) costa 44 euros.
Tots dos títols tenen una bonificació del 50% --de diverses administracions-- que cal veure fins a quin punt es mantindrà. N'hi ha, per tant, que de moment surten més a compte que l'abonament anunciat --sense saber-ne encara els detalls--.
Amb un mateix títol o abonament es poden utilitzar fins a quatre mitjans de transport diferents: metro, autobusos (urbans, metropolitans i interurbans), tramvia i trens (de Rodalies, de mitjana distància i de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya). I es poden fer fins a tres transbordaments dins la limitació temporal i espacial.
El bitllet que s'utilitzi ha de ser de tantes zones com el nombre de zones per on es transiti, fins a un màxim de set.
El sistema tarifari integra més de 40 empreses i operadores de transport.
