Tesla
Tesla (Unsplash)

Per què la gran majoria de cotxes no parlen català: anàlisi d'una assignatura pendent

Fins ara, només Tesla, que disposa d'aquesta opció des del 2020, i BYD han incorporat el català als ordinadors de bord
La periodista Ariadna Reche mirant a càmera
Periodista de 3CatInfo
6 min

A les acaballes del 2025, el català encara és minoritari als ordinadors de bord dels vehicles. Només hi ha dos fabricants automobilístics que posen a disposició dels seus clients el sistema d'infoentreteniment del cotxe en català.

Es tracta de la companyia nord-americana Tesla, que disposa d'aquesta opció des del 2020, i de la xinesa Build Your Dreams (BYD), que ho ha incorporat recentment. De cara a principis del 2026, Seat i Cupra s'hi afegirà amb dos models.

En concret, Tesla permet que el panell de control de qualsevol dels seus vehicles estigui en català des de l'actualització 10.2 del seu software fa cinc anys.

I BYD també ho ha incorporat a tota la seva flota de vehicles elèctrics i híbrids endollables, quan tot just ha aterrat a Catalunya.

Un concessionari de BYD a Nantes, França
Un concessionari de BYD (Reuters / Stephane Mahe)

Ambdues companyies tenen en comú que disposen d'un sistema operatiu propi. És a dir, que poden escollir què incorpora el seu programari sense dependre de les decisions de les grans marques de desenvolupament d'infoentreteniment.

Així ho explica el coordinador d'Empresa i Consum de Plataforma per la Llengua, Xavier Dengra, que detalla que la majoria de fabricants automobilístics, en canvi, compren aquests sistemes operatius a empreses especialitzades.

L'empresa més gran de desenvolupament de sistemes d'infoentreteniment és Android Automotive de Google. "Aconseguir que incorporessin el català al seu sistema seria una gran victòria perquè arribaria a moltíssimes marques de cotxes de cop", afirma Dengra.

El coordinador de l'Aliança per la presència digital del català, Albert Cuesta, precisa que, de fet i segons han pogut saber, aquest sistema operatiu de Google ja disposa del català i són les companyies les que encara no l'han incorporat.

Això passa, segon diu Cuesta, perquè cada marca adapta el sistema d'infoentreteniment que els proporcionen les companyies --Android Automotive en aquest cas-- i no ho estan aplicant perquè "es volen estalviar el sobrecost" que suposa traduir la modificació.

Un precedent per altres fabricants?

L'aposta dels fabricants Tesla i BYD d'incorporar el català als ordinadors de bord pot marcar un precedent per altres companyies?

El coordinador d'Empresa i Consum de Plataforma per la Llengua defensa que "sí" i puntualitza que això pot passar, sobretot, si els consumidors en són conscients i escullen comprar els productes de les empreses que aposten pel català.

Hi coincideix Albert Cuesta, coordinador de l'Aliança per la presència digital del català, que afirma que la "decisió" dels compradors pot dirigir l'aposta de les companyies i impulsar-los a incorporar el català.

Per Dengra, ara caldria que una empresa automobilística de vehicles de motor de combustió incorporés el català "perquè la resta comencés a fer-ho".

Fins ara, només han incorporat l'idioma fabricants de vehicles elèctrics i híbrids. Per tant, el mercat exclou els vehicles íntegrament de combustió per aquells compradors que optarien pel català.

A més, Cuesta afegeix que l'administració hauria de fer pressió en aquest sentit. El coordinador de l'Aliança per la presència digital del català considera que la Generalitat hauria de fixar com a "requisit imprescindible" que tots els productes tecnològics que compra --inclosos els vehicles-- disposessin de català per impulsar que les empreses l'incorporin.

Amb seu a Catalunya i sense el català a bord

Fins ara, fabricants amb seu a Catalunya, com és el cas de Seat i la seva filial Cupra, no han inclòs l'idioma. Fundada l'any 1950 a Barcelona i amb seu a Martorell, al Baix Llobregat, la companyia només disposa del manual d'instruccions en català després de 75 anys d'activitat.

Des de Seat asseguren que "fa temps" que treballen per incorporar el català als vehicles. De fet, aquest dijous, s'ha anunciat que els models Cupra Raval i Cupra Born, també elèctrics, incorporaran aviat el català als sistemes d'infoentreteniment.

"Hem hagut d'esperar que vinguessin una empresa xinesa i una nord-americana a oferir una solució que necessitàvem, quan el sector automobilístic català és prou fort", reflexiona Dengra, de Plataforma per la Llengua.

L'aturada ha afectat la cadena de muntatge de dues línies de producció de Seat
Una cadena de muntatge de Seat (ACN)

De moment, tampoc no incorporen l'idioma fabricants automobilístics amb presència al territori com Ebro, amb seu a Barcelona; Silenece o Chery International, amb fàbriques al Baix Llobregat; o Ford, instal·lada al País Valencià.

És senzill incorporar el català?

En principi, incorporar el català als ordinadors de control dels vehicles --perquè estigui disponible als menús i opcions de personalització a bord-- és un pas senzill i respon més aviat a "una qüestió de voluntat".

Així ho defensa Xavier Dengra, que sosté que és "ràpid i barat" perquè, segons detalla, només cal traduir les etiquetes del menú al català.

Un pas que el professor responsable de l'àrea d'IA de l'InLab de la Facultat d'Informàtica de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya, Albert Obiols, detalla que "es pot fer gairebé de forma automàtica" gràcies a la IA i que només cal revisar.

Obiols coincideix a dir que és "qüestió de voluntat" i afegeix que tampoc suposa cap mena de problema en qüestions d'espai, perquè afegir un idioma "ocupa molt poc".

No hi acaba de coincidir Albert Cuesta, que considera que el pas de revisió i adaptació que fan els traductors pot ser "costós econòmicament".

Manuals en català

El que més fabricants d'automòbils inclouen en català és el manual d'instruccions del vehicle. En concret, hi ha una vintena de companyies que en disposen i això s'estén a gairebé 200 models de vehicles.

Tanmateix, des del 2010, el codi de consum català estableix que qualsevol document rellevant per al consum ha d'estar disponible en català, com és el cas del manual d'ús que es facilita amb el cotxe. "L'Agència Catalana del Consum els pot sancionar si no ho compleixen", alerta Dengra.

L'assistent de veu en català, inexistent

El que encara cap companyia ha habilitat en català és l'assistent de veu, que permet donar ordres al sistema operatiu del cotxe sense haver de manipular-lo.

La cap de la Unitat de Tecnologies Lingüístiques del Barcelona Supercomputing Center (BSC), Marta Villegas, afirma que "tecnològicament no és cap repte poder donar instruccions al cotxe en català".

Villegas considera que "és una qüestió de voluntat del mercat". En aquest sentit, recomana configurar els dispositius mòbils en català perquè les empreses percebin la necessitat d'apostar per aquesta llengua.

Els assistents de veu funcionen en base de múltiples sistemes que cal entrenar perquè acabin sent capaços de mantenir i entendre una conversa. A Catalunya, existeix el projecte Aina d'intel·ligència artificial i tecnologies del llenguatge, impulsat per la Generalitat per potenciar el català en el món digitaI i que pot servir de base per habilitar aquests sistemes de veu en català, aplicables als cotxes i a altres aparells.

A més, Cuesta posa damunt la taula que hi ha assistents d'IA com Gemini de Google, que han incorporat el català en la darrera versió. Això, segons el coordinador de l'Aliança per la presència digital del català, permetrà que el control per veu en català acabi arribant als vehicles.

Avui és notícia

Més sobre Societat

Mostra-ho tot