Trump discurs
Oscars YouTube
Cerdán cas Koldo
Desallotjament Institut B9 Badalona
Errejón Elisa Mouliaá
Llei drets LGTBIQ+
Nick Reiner cadena perpètua
Alerta pluja Montsià
Warner Bros
Trump petroli Veneçuela
Banksy Museu Moco Barcelona
Ajut ulleres i lentilles
The Best
París Barça
Talavera - Real Madrid

Per què l'augment de la venda de cotxes augura un nou boom turístic

Les empreses de lloguer de cotxes renoven les seves flotes abans que comenci la Setmana Santa i la temporada turística

Albert Closas

03/04/2023 - 23.42 Actualitzat 03/04/2023 - 23.43

Les vendes de cotxes a la província d'Alacant van pujar el mes de març un 215% respecte de dotze mesos abans. I a la de Madrid, un 91%. Tot això, mentre al conjunt d'Espanya l'augment va ser del 66%, i a Catalunya, "només" un 36%. No hi ha cap sobtada explosió de riquesa econòmica que expliqui l'espectacular pujada d'Alacant o Madrid.

Les vendes que més han impulsat aquests dos resultats no són ni les que s'han fet a particulars ni a les empreses. Són les que les dades oficials d'Anfac, la patronal del sector, descriu com a "Rac": Rent-a-Car, les empreses de lloguer de cotxes. Com passava cada any fins que va arribar la pandèmia, les setmanes abans que comenci la Setmana Santa, i tota la temporada turística, les multinacionals i empreses mitjanes de lloguer renoven les seves flotes. Però, amb la pandèmia, les compres es van aturar en sec. I encara l'any passat la renovació va ser molt modesta.

Madrid i Alacant concentren les matriculacions de lloguer

Aquest any, en canvi, la tornada a la normalitat i la previsió d'una temporada turística molt bona ha portat, ara sí, a fer comandes de milers de cotxes. I les multinacionals del Rent a Car tendeixen a concentrar les matriculacions en dos llocs concrets d'Espanya: Madrid i Alacant. A Madrid se n'han matriculat  18.300, un 350% més que el març del 2022. I a Alacant, a on l'any passat les empreses de lloguer només van matricular 200 cotxes, en aquest març han sigut 3.200.

Per això, venint de xifres tan baixes, l'augment percentual és un espectacular 1.500%. Les raons d'aquesta concentració són jurídiques, fiscals i logístiques. Les multinacionals matriculen allà on tenen la seva seu social i fiscal, com és el cas de Madrid. I també per la facilitat logística d'assegurar el servei a la Costa del Sol, la Costa Blanca i bona part de la façana mediterrània. I també perquè des d'Alacant s'envien els cotxes a les Balears.

A Catalunya també hi haurà una bona temporada turística i també es lloguen molts cotxes. Però les grans empreses no hi tenen gairebé cap base de matriculació: al març, el capítol "Rac" va registrar només 317 cotxes.

Més enllà del lloguer, les vendes es van normalitzant també amb els particulars: durant els últims dos anys, anar a un concessionari per comprar-se un cotxe nou era sinònim d'espera i de molta paciència pels temps d'entrega. A les fàbriques, no es produïen prou cotxes per la crisi dels microxips, i això encara es nota, però tot comença a normalitzar-se i les vendes s'apropen a les d'abans de la guerra i la pandèmia, tot i que encara continuen un 20% per sota.

En total, a Catalunya s'han matriculat més de 10.000 cotxes, un 36% més que el mateix mes de l'any passat. Però en el conjunt d'Espanya, l'increment de vendes encara és més espectacular, un 66%, justament perquè han pesat molt les compres de cotxes que fan les multinacionals de lloguer.

Això també ha fet que torni a augmentar la quota de vendes de cotxes de benzina i dièsel. La normalització del mercat també arriba a les marques, en què, tot i que la japonesa Toyota s'ha consolidat com la que més cotxes ven, les europees Seat o Peugeot, que normalment encapçalaven el rànquing, tornen al "top 3" un any després.