Junts prioritza ara canviar l'operativa de vols a l'aeroport del Prat abans d'allargar la pista
L'ampliació de l'aeroport del Prat, els problemes de Rodalies i el dèficit d'inversió han centrat el debat monogràfic sobre infraestructures que s'ha fet aquest dimarts al Parlament a instàncies de Junts.
Durant el debat, el govern de Salvador Illa ha presentat un pla amb l'horitzó 2050 que inclou noves línies de tren i tramvia i la millora de carreteres per "transformar el país":
Tenim infraestructures per a sis milions d'habitants quan a Catalunya ja som vuit milions, i creixent. És obvi que en alguns àmbits tenim infraestructures insuficients.
Per això, el president ha enumerat com a projectes principals haver desbloquejat l'ampliació de l'aeroport i el traspàs de la xarxa de Rodalies.
Al debat, Junts ha modulat la seva posició sobre l'ampliació del Prat --ara prioritza un canvi d'operativa de pistes abans d'allargar la tercera pista--, com va plantejar el govern de Pere Aragonès.
En canvi, ERC, Comuns i la CUP han retret al PSC l'aposta per ampliar l'aeroport en plena crisi climàtica.
Per la seva banda, PP i Vox han acusat els partits independentistes de la falta d'inversions en infraestructures a Catalunya.
La posició de Junts sobre l'aeroport
Salvador Vergés ha estat l'encarregat d'explicar la posició de Junts sobre l'ampliació de l'aeroport del Prat. La continuen defensant, amb un matís.
Junts prioritza ara el canvi d'operativa de vols a l'aeroport abans que allargar la tercera pista perquè aquest últim projecte, diu Vergés, tardarà uns 9 anys a ser realitat:
Cal canviar l'operativa de pistes actuals, un projecte de dos anys i mig o tres, i continuar tots els tràmits tècnics i ambientals per poder allargar la tercera pista si s'escau. Si no és suficient el canvi d'operativa, allargar la tercera pista.
Vergés ha recriminat a Illa i a la consellera Sílvia Paneque que no hagin dit "ni una sola paraula sobre el dèficit històric de l'Estat en infraestructures a Catalunya".
I ha acusat el PSC de ser "part del problema" per haver liderat "molts anys" el Ministeri de Transports: "El govern del PSC té el país col·lapsat per terra, mar i aire".
Paneque ha admès "alguns anys de desinversió i manca de planificació", però ha assegurat que el govern impulsa "una estratègia decidida per corregir-ho" i aconseguir "un país competitiu".
Tot i això, Vergés ha defensat el "traspàs total" de les infraestructures que depenen de l'Estat, també el 100% de Rodalies, i un canvi d'operativa a les pistes de l'aeroport abans no arribi l'ampliació.
Les esquerres avisen: aeroport no, trens sí
Des d'ERC, Ester Capella ha instat el govern a impulsar infraestructures resilients i sostenibles i, per això, ha reclamat revisar l'aposta per ampliar l'aeroport:
No és contradictori voler mitigar el canvi climàtic i defensar alhora l'ampliació de l'aeroport?
Capella ha destacat que el traspàs de Rodalies "avança" i, tot i admetre millores amb algunes inversions, ha denunciat "un dèficit d'inversió crònic de l'Estat".
Per això, la republicana ha demanat que Catalunya tingui "la sobirania" en la gestió de les infraestructures per decidir i actuar "sense el sotmetiment a poders polítics i econòmics".
Els altres socis de legislatura, els Comuns, han apressat Illa a prioritzar millores a Rodalies en comptes d'ampliar l'aeroport. Per David Cid, els trens "estan col·lapsats":
L'aeroport del Prat va com una bala i Rodalies va pel pedregar. La prioritat ha de ser el tren.
Cid ha defensat que Catalunya ha de ser un país per als treballadors i estudiants que necessiten agafar el tren cada dia, i no per als turistes.
Precisament, des de la CUP, Dani Cornellà ha acusat el govern de presentar un pla d'infraestructures per afavorir el negoci turístic:
El seu pla es basa en grans inversions per facilitar el negoci del lobby turístic i no la mobilitat de la gent que viu i treballa a Catalunya. PSC i Junts parlen massa d'avions i poc de trens.
Cornellà ha dit que el traspàs de Rodalies no és "ni real ni efectiu" i ha denunciat l'"abandonament" per part de l'Estat de les infraestructures a Catalunya, "mentre Madrid rep més del 100%".
El PP denuncia "bloqueig" d'inversions
El PP ha repartit les culpes del dèficit d'infraestructures. "La falta d'inversió és de tothom", ha dit Àngels Esteller, en al·lusió a Junts: "Han governat molts anys i han tingut influència a l'Estat."
Esteller ha acusat el partit de Carles Puigdemont de fer servir les infraestructures "per confrontar amb l'Estat". I ha demanat un pacte entre administracions per evitar "boicots".
En aquest sentit, ha culpat "l'extrema esquerra radical" de paralitzar inversions com l'ampliació de l'aeroport o l'autovia B-40:
Hi ha un dèficit molt important pel bloqueig constant de l'extrema esquerra, que no vol infraestructures i les contraposa al medi ambient. Avui es pot construir preservant el medi ambient.
Per la seva banda, Andrés Bello (Vox) ha acusat els partits independentistes de "l'abandonament" de les infraestructures a Catalunya perquè "van bolcar els esforços al procés".
I des d'Aliança Catalana, Rosa Maria Soberana ha dit que la manca d'inversions en infraestructures està "limitant la competitivitat de Catalunya".
El ple monogràfic es tancarà dijous amb les propostes de resolució que presenten els grups parlamentaris i que no són d'obligat compliment per al govern.
