Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

PortAventura fa 30 anys: un projecte convuls que ha canviat la Costa Daurada

Tot i els problemes inicials del parc temàtic, el complex s'ha convertit en pal de paller del creixement turístic de la Costa Daurada més enllà del sol i platja

01/05/2025 - 08.09 Actualitzat 02/05/2025 - 17.40

PortAventura fa 30 anys. El complex lúdic de Salou i Vila-seca, però, abans d'inaugurar-se l'1 de maig del 1995 va passar per moments convulsos en l'accionariat i disputes territorials que van posar en risc diverses vegades el projecte. 

Aquell parc d'atraccions inicial s'ha convertit avui en un resort d'oci i vacances que ha transformat i impulsat l'economia de la Costa Daurada. 

Va ser un "part difícil" amb crisis importants com les disputes entre Vila-seca i Salou pels terrenys on es construiria i per la gestió fiscal i dels ingressos corresponents. 

Port Aventura era la resposta catalana a les "carbasses" que a principis dels 90 va donar Disney, que va triar París per al seu parc europeu.

El Dragon Khan, imatge icònica de Port Aventura des de l'obertura del parc (Port Aventura)

Tibigardens, el nom descartat

Inicialment, el complex s'havia de dir Tibigardens, per les referències al parc Tibidabo de Barcelona i la implicació de l'americana  Anheuser- Busch, que explotava els parcs Bush Gardens. 

S'hi havia projectat inicialment dos parcs més dedicats al cinema i al futur, però es van descartar aviat. L'acord feia aigües i va ser el polèmic empresari Javier de la Rosa, que ja estava en l'accionariat del projecte amb Grand Tibidabo, qui els va convèncer per seguir-hi.

L'empresari Javier de la Rosa (Foto: EFE)

Amb l'afer KIO i De la Rosa a un pas de la presó, el conseller d'Economia Macià Alavedra va haver de fer mans i mànigues per buscar nous accionistes com FECSA o La Caixa i el grup britànic Pearson, que van salvar els mobles en moments clau:

"Jo estaré satisfet d'haver superat totes les dificultats que hi ha hagut i d'haver controlat que tot això hagi anat a inversió i d'haver  contribuït a buscar els nous socis amb unes dificultats enormes" 

I després de 3 anys d'obres, entre el 1992 i el 1995, obria un parc en el qual es van invertir 288 milions d'euros de l'època. 


Del Mediterrani al Far West

Inicialment estava dividit en cinc grans zones temàtiques: Mediterrània, Polinèsia, Xina, Mèxic i el Far West, amb el Dragon Khan com a atracció estrella. Aquesta muntanya russa va ser durant anys la més moderna i ràpida d'Europa, amb vuit inversions i una velocitat màxima de 110 km/h.

Construcció de l'àrea del Tutuki Splash a Port Aventura (Port Aventura)
Gent voltant pel Far West de Port Aventura el 1995 (Port Aventura)
La Polinèsia, una de les àrees del parc (Port Aventura)

Poc després, el 1998, va entrar a l'accionariat Universal Studios, que va donar un gran impuls al complex, que va passar a anomenar-se Universal Mediterrània, i va construir els primers hotels, fins que la multinacional se'n va vendre les participacions. 

Ara mateix el resort és propietat del grup italià Investindustrial i el fons d'inversió americà KKR.

 

Un projecte catalitzador a la Costa Daurada

En aquests 30 anys, el parc ha anat ampliant els dies d'obertura i ara només tanca entre Cap d'Any i Carnaval. Ha construït un parc aquàtic, Ferrari Land, noves atraccions, tres camps de golf, un beach club, un centre de convencions i sis hotels. 

Visitants del parc als ràpids del Gran Canyon l'any 1995 (Port Aventura)

S'ha convertit en un catalitzador d'inversions al sector econòmic i turístic de la Costa Daurada segons Xavier Guardià, el portaveu de la Federació Empresarial d'Hoteleria i Turisme.

"Port Aventura ens ha donat la capacitat d'estar oberts gairebé tot l'any, una dimensió en mercats que possiblement no hauríem pogut establir com a mercats de casa nostra. És un cas d'èxit,  per això nosaltres estem d'acord amb Hard Rock, perquè considerem que seria un pas més per situar-nos en altres mercats com l'asiàtic o l'americà, als quals encara no arribem."

El parc té actualment uns ingressos anuals de més de 300 milions d'euros i ha passat dels dos milions set-cents mil visitants del primer any a estar a punt d'arribar als sis milions. 

El complex dona feina de forma directa o indirecta a 24.000 persones i suposa el 0,5% del PIB de tot Catalunya.