Presentació de "La Marató de TV3"
Avui, al plató 1 de TV3, on es farà el programa, s'han explicat els detalls d'aquesta edició i s'han mostrat algunes imatges del material enregistrat. Hi ha assistit el director de TV3, Eugeni Sallent; el director de Catalunya Ràdio, Fèlix Riera; el director de "La Marató de TV3", Francesc Romero; els presentadors del programa de TV3, Mònica Terribas i Quim Masferrer, i la presentadora i directora de La Marató a Catalunya Ràdio, Sílvia Cóppulo.
Mònica Terribas i Quim Masferrer seran els presentadors del programa de TV3, La Marató que, enguany, dedicada a les malalties del cor "batega més que mai". És la tercera vegada que es dedica La Marató a les malalties del cor, però segons Mònica Terribas "ha de ser així perquè tot i que la investigació ha avançat molt, continua sent la primera causa de mort en el nostre país. Hi ha molta feina a fer encara". Un programa que, segons Quim Masferrer, actua com a "camp base de com batega Catalunya" i que, amb més de 15 hores de programa "no té rellotge, només té telèfon".
Eugeni Sallent, director de TV3, ha explicat, respecte a una tercera edició de La Marató dedicada a les malalties del cor, que "en els últims 30 anys, que són els que fa que existeix TV3, l'esperança de vida del catalans ha augmentat set anys. Una part important d'això es deu, sens dubte, a la recerca sobre les malalties del cor. És el que ens va fer decidir davant de per què apostem. Vam decidir anar directes al cor."
També ha valorat cada una de les edicions de La Marató: "En aquestes 22 edicions s'han recaptat més de 130 milions d'euros, que han finançat 636 projectes de recerca. L'any passat hi va haver 2.200 activitats arreu del territori i es van mobilitzar tota mena de gent d'entitats i voluntaris."
Sallent ha comentat que amb La Marató "s'han trencat tots els rècords haguts i per haver i som referència mundial" i és una "responsabilitat seguir defensant i seguir fent bé això", però ha volgut destacat l'equip de professionals que hi ha al darrere del projecte i que s'hi bolquen ja que "el senten seu".
Finalment, Sallent ha afegit que La Marató "dóna sentit a una televisió pública. És servei públic de veritat ja que actua com a vehicle entre les donacions i la recerca que fan els investigadors. Aquest vehicle s'ha de cuidar, que funcioni i que vagi bé. Ens en sentim orgullosos."
El diumenge 14 de desembre, La Marató començarà a Catalunya Ràdio a les vuit del matí amb Sílvia Cóppulo i el seu equip d'"El suplement". La Marató a Catalunya Ràdio, que durarà fins a les dues del migdia, viurà en directe diversos moments clau. L'obertura de les línies telefòniques a partir de les nou, quan els oients ja podran trucar per fer les seves donacions. I les primeres actualitzacions de marcador del dia: la primera serà poc després de les deu coincidint amb la posada en marxa del programa a la televisió, amb els seus presentadors, Mònica Terribas i Quim Masferrer,
Fèlix Riera, el director de Catalunya Ràdio, s'ha mostrat satisfet d'aquesta "experiència comunicativa" entre TV3 i Catalunya Ràdio. L'ha definit com un "exemple magnífic de com es poden generar sinergies positives pel país i fer sensible l'experiència col·lectiva de les malalties del cor".
Així, doncs, La Marató de TV3 comença a bategar a Catalunya Ràdio. Sílvia Cóppulo ha explicat que el seu programa habitual "El suplement", per tercer any, "es transforma, batega d'una altra manera, el deixem de banda i és, som La Marató. El programa es posa al servei d'un projecte que ens defineix no només com a ràdio i televisió, sinó com a país."
Durant tot el matí, el programa comptarà amb prestigiosos experts i investigadors; a més d'un ampli ventall de testimonis que explicaran la seva experiència. També hi haurà actuacions en directe de músics i grups participants en "El disc de La Marató", com la d'Andrea Motis i Joan Chamorro Quintet, que cantaran la cançó "Al·leluia", banda sonora de l'espot d'aquest any.
"Gràcies" és la paraula que ha destacat Francesc Romero, el director de "La Marató de TV3" en aquesta roda de premsa. Per Romero és "la paraula que ha de conduir l'esperit del que fa La Marató cada any des de fa 23 anys. És un gràcies permanent. Ha depassat de llarg la televisió".
Romero ha afegit que la imatge de La Marató d'enguany, que és un "jo estimo La Marató" no pot ser més adient perquè "La gent la necessita. La gent la vol. La gent estima La Marató. No m'imagino eliminant aquesta data del calendari, aquesta Festa Major de la solidaritat" mentre afegia que ja és "impossible treure-la del calendari. La gent se'ns tiraria a sobre."
"Gràcies" també a tots els professionals que fan el programa i que han triat més de 20 experts que vindran a plató a explicar les malalties del cor. També visitaran el programa més de 25 testimonis que vénen d'arreu del país i que són representatius de la duresa d'aquestes malalties, que afecten a totes les edats. Els testimonis, ha comentat Romero, diuen: "com és de necessària aquesta Marató. Com necessitem que la investigació avanci." A més, el programa tindrà la primícia d'una entrevista al protagonista de l'espot d'enguany, el jugador de futbol Anthony van Loo, que actualment juga a la Primera Divisió belga.
Més de 120 professionals han participat en les crides on es fa el gest del copet al cor que implica "Estem amb La Marató. Portem La Marató al cor" i 28 cares de la pantalla acompanyaran en diversos moments del programa la Mònica Terribas i al Quim Masferrer.
Romero ha destacat que els tres punts forts de La Marató són "la informació i l'emoció, la música i l'humor, el carrer i les trucades que fan una sola corda. Una corda ferma i flexible que trenada es fa forta i permet aguantar 15 hores de tensió i d'atenció de l'espectador. Solidaritat, entreteniment i divulgació fan una corda cada cop més llarga i més forta amb què esperem aquest diumenge donar una bona estrebada".
Finalment, Romero ha donat les gràcies al públic i als espectadors que se sumen, any rere any, al programa. Fins ara hi ha més de 2.000 activitats previstes a la web del programa. En l'inici del registre de les activitats a la xarxa, l'any 2002, s'hi van comptar 92 municipis participants. Passats els anys aquesta xifra s'ha multiplicat per set i ara ja són 680 municipis que donen suport amb alguna o altra activitat. "Més de dues terceres parts del país tenen aquesta festa en el seu calendari. És increïble. Això no té nom."
També ha volgut donar les gràcies als comunicadors i experts que explicaran com era de necessari aquesta tercera Marató dedicada al cor i que mostraran "com és de real el missatge de "La investigació respon"" i com s'ha avançat en molts camps per millorar la qualitat de vida.
Romero ha acabat dient que: "Catalunya, aquest diumenge, bategarà al carrer, bategarà més que mai, bategarà a la ràdio, a TV3, en el portal, en les xarxes socials, bategarà confiant en la recerca, en l'esperança i en la solidaritat."
