Primer dia d'obres a l'R3: "Que el bus sigui més fiable que el tren és una tragèdia de país"
L'inici de les obres de desdoblament de l'R3 entre Parets i la Garriga ha activat el servei alternatiu per carretera amb poques incidències
Redacció
07/10/2025 - 19.12 Actualitzat 07/10/2025 - 19.33
Les obres de desdoblament de l'R3 entre Parets i la Garriga, que duraran 16 mesos i afectaran prop de 20.000 usuaris diaris, han començat aquest dimarts.
I també s'ha estrenat el servei alternatiu per carretera, que ha arrencat amb poques incidències i menys passatgers del que és habitual en un dia feiner.
Una circumstància que ha deixat autocars gairebé buits en diversos moments del dia i que es pot interpretar com una mostra de desconfiança cap a aquest pla alternatiu de transport.
El que s'ha planificat són 60 autocars que ofereixen gairebé 45.000 places diàries entre l'estació de Fabra i Puig de Barcelona i les de Granollers-Canovelles, la Garriga, Centelles i Vic.
Dins dels autocars, els usuaris que viatjaven aquest dimarts al matí en connexions directes consideraven que el bus seria més fiable que el tren.
"Fa 30 anys que agafo el tren cada dia i no havia anat mai tan malament com ara: ha estat un autèntic malson", ha dit (referint-se a les darreres incidències del servei) Laura Gort, que ha agafat l'autobús aquest dimarts a Centelles per desplaçar-se fins a Barcelona.
El trajecte s'ha allargat menys d'una hora. "Mai vist en tren", ha celebrat la seva parella, Ramon Roig, que aquest dimarts també feia el mateix trajecte i a qui va conèixer en un dels retards de l'R3.
Des de la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren, Marc Janeras ha lamentat que per carretera es vagi més de pressa i puntual:
"Que el servei per carretera sigui més fiable que el ferroviari és una tragèdia de país"
La situació d'aquest dimarts contrasta amb la que es va viure dilluns, quan diverses incidències van obligar a interrompre la circulació de trens en aquesta línia i es va generar molt desconcert, aglomeracions i hores d'espera.
Tot i això, no tot ha anat com una seda. Els passatgers que han hagut d'agafar trajectes semidirectes en autobús, amb parades a totes les estacions de la línia, s'han queixat de viatges de fins a dues hores.
Falta d'autocars en hora punta
A més, alguns usuaris han lamentat a l'inici de dia la falta de més serveis en hora punta, i també s'han registrat retards en alguns autocars, a banda d'una incidència que ha tallat 20 minuts la línia entre Vic i la Garriga.
De la Garriga, a les set del matí d'aquest dimarts han sortit puntuals tres autocars directes cap a Barcelona. Dos anaven plens del tot, i el tercer, amb unes 20 persones.
A la parada d'autocars, que no és al costat de l'estació de tren, també hi havia cinc informadors que aclarien els dubtes dels viatgers: si es pot pujar en bicicleta a l'autocar com amb el tren, si s'ha de validar el bitllet, etc.
La portaveu de la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren, Carme Melcion, ha lamentat, per exemple, que només s'hagi previst un servei d'autocars per hora des de la Garriga, quan fins ara hi havia un tren cada mitja hora.
Per això han demanat que, almenys a les hores punta, com per exemple entre les sis i les nou del matí, hi hagi també una sortida d'autocars cada mitja hora, una petició que Melcion ha dit que també fa l'Ajuntament.
En canvi, entre Vic i Barcelona, en els dos sentits, està prevista una sortida d'autocar o autocars cada 15 minuts; entre Centelles i Barcelona, una cada 30 minuts, i entre Granollers-Canovelles i Barcelona, una cada 20 minuts.
Retards al tram nord
Aquest dimarts al matí, el tram de l'R3 que connecta la Tor de Querol amb la Garriga ha patit alguns retards, tot i que els trens circulaven pràcticament buits.
Els passatgers que han optat per agafar aquest transport han explicat com els afectava:
"Si cal fer ajustos, s'assumiran"
La consellera de Territori, Transició Ecològica i Habitatge, Sílvia Paneque, ha visitat aquest dimarts l'inici de les obres a Parets del Vallès, i ha dit que creu que el servei alternatiu "està ben dimensionat i ben planificat".
Durant l'atenció als mitjans, Paneque ha assegurat que per dissenyar-lo s'ha parlat amb els ajuntaments afectats, però ha admès que, "si cal fer ajustos, s'assumiran", i ha recordat que s'hi destinaran 60 milions d'euros.
Pel que fa a la petició que en hora punta hi hagi una sortida d'autocars cada mitja hora, en comptes d'una hora com s'ha planificat en indrets com la Garriga, la consellera ha assegurat que "si es detecta que realment cal, s'implantarà".
El pla s'adaptarà
De tota manera, la decisió de com s'organitza el servei alternatiu correspon sobretot a Renfe, que és qui el paga. En aquest sentit, l'empresa de transport ferroviari ha assegurat que "s'analitzarà tot".
Ho ha traslladat Antonio Carmona, portaveu de Renfe i també d'Adif a Catalunya, que ha precisat que se'n farà seguiment les primeres setmanes i s'actuarà en conseqüència:
"Anirem adaptant el pla alternatiu a les necessitats dels clients."
Carmona ha recordat que, en paral·lel al desdoblament de la via entre Parets i la Garriga, es faran "unes obres molt importants" a l'estació de Montcada Bifurcació.
I ha afegit que amb el pla de Rodalies s'està fent "una inversió històrica": "Les obres que no vam fer entre el 2012 i el 2018 s'estan fent en el període del 2020 fins al 2030", insisteix.
Avui és notícia
Junts, PP i PSOE desbloquegen les lleis per lluitar contra la multireincidència
El jutge va qüestionar fins a deu cops la demència de Pujol i va preguntar si fingia
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
La UE amplia la prohibició d'exportar porc, però només afecta l'1% de granges catalanes