
Els sindicats majoritaris de l'educació desconvoquen les vagues mentre consulten el preacord als docents
La USTEC i Professors de Secundària desconvoquen les vagues territorials previstes per a la setmana que ve mentre estigui oberta la consulta sobre el preacord tancat divendres a la nit entre el Departament d'Educació i els sindicats majoritaris. Ara bé, mantenen la convocatòria de la vaga general prevista per a divendres, 5 de juny, en espera del resultat.
Per la seva banda, la CGT, la Intersindical i la COS mantenen la convocatòria de vaga per als cinc dies.
La consulta als docents serà telemàtica i se'ls preguntarà si ratifiquen l'acord o no. Els resultats se sabran dijous.
De moment, no hi ha acord sobre el text de la pregunta que es plantejarà al professorat. Algun sindicat vol vincular el no al preacord amb la convocatòria d'una vaga indefinida, i d'altres prefereixen que no hi hagi aquesta vinculació.

Els docents tindran quatre dies per decidir si avalen o no un preacord que inclou la creació d'un nou concepte retributiu, avenços en escola inclusiva, reducció de ràtios i recuperació de deutes pendents de les retallades i la creació de places de catedràtics.
Segons ha explicat Iolanda Segura, de la USTEC, cal un espai de temps suficient perquè la informació sobre el preacord arribi a claustres i assemblees i "el vot sigui un vot conscient".
USTEC: "Un gran pas endavant"
Els detalls de quan i com es farà la consulta, que la USTEC, la CGT i la Intersindical convocaran conjuntament, s'han tancat aquesta tarda en una reunió telemàtica dels sindicats. Serà, en qualsevol cas, una consulta "a tota la comunitat docent", que votarà si vol ratificar l'acord o fer més vagues a partir del 8 de juny, segons han aclarit a 3CatInfo des de la USTEC.
El preacord l'han signat la USTEC i Professors de Secundària, i s'hi han afegit CCOO i UGT, que ja havien arribat a un acord amb Educació al març, rebutjat pels sindicats majoritaris, que el consideraven insuficient.
Iolanda Segura, de la USTEC, s'ha mostrat "contenta d'haver arribat" on han arribat, perquè porten "un període molt dur de mobilització i negociació".
És un gran pas endavant i defensarem que és un bon acord.
Ha valorat que "no és el millor acord, però és un bon acord", i ha volgut remarcar que, a més, "és digne, salarialment". En aquest sentit, ha detallat: "Hem passat dels 200 euros [de l'acord del març] a gairebé 400, que era l'objectiu".
Professors de Secundària: "El millor acord possible"
L'altre sindicat majoritari signant del preacord, Professors de Secundària, en canvi, ha fet una valoració positiva del preacord, que també sotmetrà a votació entre els seus afiliats.
Ho ha confirmat el secretari general del sindicat, Ignasi Fernández, en un missatge de vídeo publicat a X en què també valora que "no és el millor acord del món", però sí el "millor acord possible", i agraeix la mobilització dels docents aquests últims mesos.
En un fil a la xarxa X, el secretari d'Acció Sindical, Ramiro Gil, ha dit que els sindicats han collat tot el que han pogut en la negociació, però que "no es poden fer miracles si no tens la força de la gent al darrere". Gil ha lamentat el poc suport que considera que han tingut accions com quedar-se a dormir a la seu del departament dijous o els talls de la Via Augusta de divendres, en què s'ha queixat que "no va venir gairebé ningú". Davant d'aquesta situació, apunta que han hagut d'escollir: "O agafes el que tens o deixes a tothom sense res."
CGT: "Exclou bona part de les reivindicacions"
Un "alto el foc" que la CGT ja ha deixat clar que no tindrà el seu suport. En declaracions a 3CatInfo, aquest sindicat minoritari, que divendres va aixecar-se de la taula de negociació, ha confirmat que no té cap intenció de desconvocar cap mobilització ja prevista.
Aquest matí, a més, ha fet pública una valoració força negativa del preacord.
En concret, després de repassar els diferents apartats que considera rellevants, la CGT arriba a la conclusió que el preacord "incorpora algunes millores salarials i de plantilla fruit de la lluita i de l'organització als centres, però deixa fora bona part de les reivindicacions que han motivat les vagues, les mobilitzacions, les pèrdues econòmiques i el desgast viscut pel conjunt del col·lectiu".
Un altre dels sindicats que es va aixecar aquest divendres de la taula de negociació, la Intersindical, ha anunciat aquest dissabte que aposta pel no en la votació i per mantenir les mobilitzacions. Tot i reconèixer que el preacord suposa "un avenç respecte de la situació actual", el sindicat remarca que "és insuficient per afrontar els principals reptes de l'educació pública catalana".
Entre les mancances que enumera, hi ha que el principi d'acord "no aborda de manera decidida la reducció de les ràtios", no inclou una clàusula que garanteixi l'actualització del salari vinculat a l'IPC ni cap garantia per "reforçar el paper del català com a llengua pròpia i vehicular".
Niubó: "Hi guanyem tots"
La consellera d'Educació, Esther Niubó, també s'ha mostrat "molt satisfeta d'haver pogut assolir aquest preacord", que considera que "és molt important" perquè "permet fer un pas de gegant en la millora de les condicions laborals dels docents i també en la millora de la qualitat de l'atenció educativa".
Els bons acords són aquells de què ningú està del tot content, però hi guanyem tots.
També en declaracions a "El suplement", Niubó ha volgut posar en valor que "tots hem suat" i que "hi ha hagut generositat per part de tothom" per assolir l'acord.
Considera que l'acord permetrà "donar estabilitat al sistema educatiu", necessària per "enfortir-ne les bases amb qualitat, equitat i inclusió, i començar a enfocar la millora educativa de la pròxima dècada".
Quan se li ha preguntat per l'acord signat al març entre Educació i els sindicats CCOO i UGT, minoritaris al sector, que la resta de sindicats van rebutjar, Niubó, lluny de fer autocrítica, l'ha tornat a defensar.
Ha argumentat que "aleshores era el millor acord possible" i també que "va marcar la necessitat de posar les bases d'aquesta millora educativa i de les condicions laborals dels docents".
El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha celebrat el preacord assolit a l'educació, que ha dit que és "històric". Ho ha fet a Calaf, a l'Anoia, durant un acte d'inauguració d'una residència de gent gran.
També ha agraït la feina del Departament d'Educació i la "voluntat i actitud de diàleg" de les parts, que ha fet possible un preacord que considera que "és un primer pas per remuntar l'àmbit educatiu" i poder centrar els esforços a "assolir l'excel·lència".








