Qui hi havia darrere de la foto de la nena del napalm? Un documental ho qüestiona
Molt poques fotografies s'han fet tan famoses com la nena del napalm: Kim Phuc Phan Thi, de nou anys, corre sense roba i cridant de dolor, després de l'atac al poble vietnamita de Trang Bang el 8 de juny del 1972.
Titulada "El terror de la guerra", la imatge va commoure tothom, fins al punt que va ajudar a canviar l'opinió pública als Estats Units sobre la guerra del Vietnam, davant de la brutalitat dels atacs de l'exèrcit.
Darrere d'aquesta foto s'amagaria una mentida, que també inclou una visió negativa del negoci que es fa amb el fotoperiodisme. És el que ara ha sortit a la llum amb el documental "The Stringer", que s'acaba de presentar al Festival Sundance, dirigit per Bao Nguyen.
Contractats i freelance
La foto està firmada per Nick Ut, almenys fins ara. El fotoperiodista vietnamita, que va néixer com a Hunh Công Út, tenia llavors 21 anys i formava part de la plantilla de l'agència Associated Press. Aquest treball li va portar fama i reconeixement, amb premis com el Pulitzer.
Una carrera que contrasta amb la del freelance Nguyen Thành Nghe, que aquell juny del 1972 va rebre 20 dòlars d'AP, tot i que va ser ell el que va disparar la càmera, segons "The Stringer".
Tots dos eren entre els professionals que intentaven reflectir amb les seves càmeres la tragèdia que es va viure a Trang Bang. I potser cal recordar que estem parlant d'una època de rodets de fotografies que poc té a veure amb l'actual.
El cap a Saigon d'Associated Press, Horst Faas, va ser qui va atribuir a Nick Ut la fotografia en qüestió. Ningú podia imaginar llavors la transcendència que tindria la imatge, i Faas no en pot donar la seva versió, perquè va morir el 2012.
Debat periodístic
El testimoni clau de la història que explica "The Stringer" és l'editor de fotografia Carl Robinson, que era a la corresponsalia de l'agència a Saigon. Tot i que no n'havia dit res públicament, cinc dècades després, va confessar com van anar les coses aquell 8 de juny del 1972: li van ordenar que posés la foto a nom de Nick Ut, fotògraf de l'agència, i no freelance, com l'altre.
La investigació per al documental ha anat a càrrec de Gary Knight, un antic fotògraf de guerra que ara dirigeix la VII Foundation, dedicada al reportatge visual, juntament amb la seva dona, Fiona Turner. També hi contribueix la dona vietnamita de Robinson, Kim-Dung Robinson.
"The Stringer" vol corregir una injustícia i posa de manifest una manera de fer en el negoci del periodisme que afavoreix l'empresa més que el professional, sobretot quan es tracta d'un jove vietnamita freelance.
Nguyen Thành Nghe, que viu des dels anys setanta a Califòrnia, explica al documental que va portar els carrets a AP i que li van donar els diners i una còpia de la foto, que la seva dona va destruir.
AP rebat "The Stringer"
El fotoperiodista d'Associated Press Nick Ut va ser a Miami per commemorar els 50 anys de la imatge i es va trobar amb Kim Phuc. "Sempre recordaré aquesta foto", va dir llavors.
"La nena del napalm. Història d'una fotografia" és el títol d'un documental disponible a la plataforma 3Cat, on es retroben la protagonista de la imatge, Kim Phuc, i el fotògraf Nick Ut.
Davant l'enrenou d'aquest documental nou, l'agència AP ha informat, en un comunicat, que durant sis mesos ha fet una "investigació minuciosa" en paral·lel i que dona suport al relat històric que Ut era el fotògraf. A falta de proves noves i convincents del contrari, AP no té cap motiu per creure que ningú més que Ut hagi fet la foto.
