Quins aparells electrònics es poden facturar i quins ni tan sols poden pujar a un avió
En el dia a dia convivim amb dispositius altament inflamables amb potencial explosiu: les bateries dels nostres dispositius.
Casos recents de sobreescalfaments i incendis dins d'avions a l'Àsia han portat països com Corea o la Xina a prohibir les bateries externes i a enfortir les restriccions per a aparells amb bateria.
Com i quins aparells poden anar en avió? Quins només poden viatjar a cabina i per què? Quins estan totalment prohibits? N'hem parlat amb Lía Calleja, experta en mercaderies perilloses de l'Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA), la responsable de totes les regulacions d'aviació de la Unió Europea.
Pots pujar amb una bateria a l'avió?
Arran de l'incendi d'un avió d'Air Busan a Corea del Sud, aerolínies asiàtiques com Thai Airways, China Airlines o Singapore Airlines han prohibit l'ús de bateries externes dins l'avió.
Calleja explica que "cal diferenciar entre dispositius electrònics, que inclouen una bateria per fer-los funcionar", i les bateries externes o extraïbles. Els "power banks" són considerats també bateries.
Les aerolínies que operen a Catalunya permeten viatjar amb bateries d'ió-liti, que són la immensa majoria, però en principi es recomana "no utilitzar-les per carregar" dins l'avió, optant per les opcions de càrrega de l'avió, i "està prohibit facturar-les" perquè vagin a la bodega, on seria més difícil "detectar i apagar" un eventual incendi.
L'incendi d'una bateria emet gasos molt tòxics i també oxigen, cosa que provoca un efecte en cadena que fa molt difícil apagar-lo. Pot arribar a temperatures tan altes que fonen el metall
La bateria ha de viatjar aïllada, protegida individualment per evitar curtcircuits, "col·locant-les en l'embalatge original o aïllant els terminals d'una altra manera", amb cinta adhesiva, una bossa de plàstic o una funda protectora.
Lía Calleja assegura que han comprovat que l'incendi d'una bateria carregada per sobre del 30% "té conseqüències molt pitjors" que el d'una bateria totalment per sonta d'aquest valor, i per això l'augment de la capacitat de les bateries i la quantitat que en transportem ha fet augmentar els incidents i les conseqüències que tenen aquests incidents.
La mitjana actual és de 4 dispositius amb bateria per passatger. La probabilitat de patir un incident ha crescut molt
De moment, però, han optat per informar i "no prohibir" les bateries externes als passatgers, per evitar que, per exemple, "comencin a amagar-les". Això sí: hi ha límits i cal consultar la política de cada empresa.
Quines bateries no poden pujar a un avió?
Per poder-la embarcar, una bateria o un dispositiu electrònic ha d'estar per sota dels 100 Wh (Watts-hora) o dels 160 Wh "si l'aerolínia ho permet".
Ha d'estar en bones condicions, no presentar danys ni defectes, i no haver estat retirada del mercat, com va passar el 2016 amb els telèfons Samsung Galazy Note 7, o ha passat recentment amb milions de bateries de models d'Anker.
Si la bateria està inflada, se sobreescalfa de manera desmesurada o té comportaments irregulars, és un perill i no es pot pujar a l'avió.
Patinets elèctrics, hoverboards, segways, balance-wheels... La majoria de dispositius de mobilitat personal elèctrics estan prohibits en un avió.
Tots ells tenen bateries més exposades, més proclius a rebre cops i presentar danys que, sumats a la seva gran capacitat, poden provocar un perillós incendi.
Totes les bateries i aparells per sobre dels 160 Wh estan prohibits dins dels avions (drons potents, algunes eines sense cable, bicicletes elèctriques...), però hi ha "excepcions per ajudes a la mobilitat", com les cadires de rodes, que poden arribar a 300 Wh.
Com calcular els Wh (watts-hora)?
Per calcular quants Wh té una bateria, que normalment ens dona la capacitat en mAh (mil·liamperes-hora), hem de multiplicar els mAh pel voltatge i dividir entre 1.000.
Per exemple, una bateria de 10.000 mAh amb 3,7 V ((10.000x3,7)/1.000) té 37 Wh. Una power bank de 50.000 mAh tindria 185 Wh i no podria entrar dins d'un avió comercial.
A la bossa de mà o a la maleta facturada?
Portàtils, tauletes, càmeres, telèfons, rellotges... qualsevol dispositiu electrònic portàtil (PED) acostuma a estar per sota dels 100 Wh i es podria facturar. També alguns dispositius que portin bateries no extraïbles fins als 160 Wh, si la companyia ho permet.
La recomanació és, però, i sempre que sigui possible, portar-los a sobre, a la cabina de l'avió, en l'equipatge de mà. Si es prefereix deixar-les a bodega, cal assegurar-se que viatgin protegits i evitin qualsevol activació accidental.
Una "forta recomanació" de l'EASA, explica la Lía Calleja, és "controlar els dispositius en tot moment" durant la càrrega. Posar-los a carregar i adormir-se pot ser perillós.
Així com les power banks i la resta de bateries per sota dels 160 Wh, hi ha dispositius que poden pujar a l'avió, però no es poden facturar per anar a la bodega.
Les cigarretes electròniques, tot i estar per sota dels 100 Wh, no es poden facturar perquè "s'encenen massa fàcilment", moltes són de "molt baixa qualitat" i la seva funció principal és "generar escalfor", cosa que pot provocar un incendi fàcilment. Han d'anar a cabina, però està prohibit carregar-les durant el vol perquè s'ha detectat que "són molt inestables".
Les maletes intel·ligents que tinguin bateries per sobre de 2,7 Wh, haurien d'anar a cabina o extreure'ls la bateria i posar-la a la bossa de mà abans de ser facturades.
La IATA (Associació Internacional del Transport Aeri) marca un límit de 15 PED per persona si tenen la bateria integrada, i de 20 bateries de recanvi.
Cada aerolínia, un món
Totes les companyies aèries segueixen la normativa de l'EASA, però cadascuna té marge per adaptar les limitacions a les seves necessitats i ampliar-les. També alguns països estableixen restriccions pròpies.
Cal consultar cada normativa per saber quines restriccions s'apliquen als dispositius i bateries que pots portar. Aquestes són algunes de les més habituals:
Cal posar el telèfon en mode avió? I què passa amb les interferències?
En general, les aerolínies demanen que els telèfons es mantinguin en mode avió per evitar produir interferències amb les comunicacions de l'avió, "però també amb l'equipament de l'aeronau", explica Calleja:
No és un mite. Les aerolínies estableixen les mínimes restriccions indispensables als passatgers, i cal seguir-les. És per seguretat
A més del telèfon mòbil, hi ha una llista d'altres dispositius electrònics que habitualment està prohibit utilitzar dins l'avió per evitar aquestes interferències:
- Joguines de control remot o drons
- Ràdios AM i FM
- Televisors
- Ratolí d'ordinador sense cable
- Dispositius perifèrics d'ordinadors o videojocs
