Renfe admet que al setembre es van suprimir més de 800 trens a Rodalies, més d'un cada hora
Retards i supressions de trens. Els usuaris de Rodalies Renfe fa anys que denuncien el pèssim servei que se'ls dona i que, en principi, haurà de millorar quan es faci plenament efectiu el traspàs de competències a la Generalitat.
La situació ha arribat a tal punt que han sorgit diverses iniciatives ciutadanes per ajudar els usuaris a organitzar-se tenint en compte el desgavell de trens a Rodalies.
Així, fa poc es va presentar una web, la Puntual.cat, pensada per planificar el viatge tenint en compte l'històric de retards a cada línia. També hi ha una aplicació per a mòbils, Transporta'm, creada per consultar en temps real on és el tren que esperem.
Avui, però, hem conegut les dades que la mateixa Renfe dona sobre el funcionament de la xarxa de Rodalies durant el passat mes de setembre.
Ho fa a través del seu portal de transparència, on admet que es van suprimir més de 800 trens programats i que gairebé el 95% dels combois van arribar puntuals o amb un retard mínim.
Les dades que dona Renfe
Tal com es pot consultar a la web de la companyia ferroviària, el mes de setembre es van suprimir de la graella un total de 807 trens inicialment programats.
Les anul·lacions es van decidir per diferents causes: des d'avaries del tren, incidències a la infraestructura, falta de maquinista, vandalisme, meteorologia o atropellaments.
Des de Renfe expliquen que quan hi ha una incidència i s'acumulen retards hi pot haver cancel·lacions de trens per evitar embussos.
La puntualitat, segons Renfe
L'informe de la companyia també recull que, durant el mes de setembre, gairebé el 95% dels trens de Rodalies van arribar puntuals o amb un retard inferior als 5 minuts.
Entre els trens amb retards superiors als 5 minuts, els de Rodalies de Catalunya són els que arriben més tard de tot l'Estat. De mitjana, al setembre van arribar a la seva destinació amb més de 20 minuts de demora.
Si ens fixem en les dades del mes de juliol, el retard mitjà va arribar a ser de gairebé 25 minuts, i més de la meitat de trens, el 52,3%, no van arribar a les estacions a l'hora prevista.
Què en diuen, els usuaris?
Carles Garcia, el vicepresident de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic, considera que "aquestes dades no tenen cap mena de validesa perquè no és el que es reflecteix quan agafem el tren".
Garcia diu que quan agafen el tren sempre es troben amb retards, incidències i avaries:
Que ens treguin aquestes dades, per nosaltres, és una absoluta falta de respecte.
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic també alerta que el servei de Rodalies empitjorarà amb la creació d'una línia segregada per anar a l'aeroport del Prat. Diuen que tensionarà encara més el túnel de Passeig de Gràcia en benefici del turisme i en detriment de la resta de línies.
