Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Renfe i Adif cessen dos càrrecs pel cas dels trens que no passen pel túnel a Cantàbria

L'operadora i l'administrador d'infraestructures ferroviàries han cessat el cap d'inspecció i tecnologia de via i el responsable de gestió de material

Redacció

06/02/2023 - 21.30 Actualitzat 06/02/2023 - 21.30

Renfe i Adif han mogut fitxa per l'error de càlcul en el disseny dels trens que no passen pels túnels. El gestor de les infraestructures ferroviàries ha cessat aquest dilluns el cap d'inspecció i tecnologia de via, i Renfe ha fet el mateix amb l'actual responsable de gestió de material.

La decisió arriba després que s'hagin constatat errors en els mesuraments de trens de via estreta que estan en projecte i que, si s'arribessin a fabricar, no cabrien en alguns túnels.

A més dels trens de rodalia de Cantàbria i Astúries, l'error també afectaria el País Basc, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia.

La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ja havia anunciat aquest cap de setmana que hi hauria "cessaments imminents" pel nyap en el projecte. Segons la ministra, el nou model estarà dissenyat a l'estiu, per començar-lo a fabricar immediatament.

"No em tremolarà la mà per depurar responsabilitats", va advertir dissabte, a més de traslladar "un missatge de disculpa" als càntabres.

Cap de les dues companyies ha precisat els noms dels cessats ni el seu nivell concret en l'organigrama de les empreses. Fonts de Renfe expliquen que, si és el cas, es tracta d'un gerent d'àrea, equivalent a un director de projecte.

Les dues companyies coincideixen a assenyalar que col·laboraran "amb absoluta transparència" en l'auditoria que farà el Ministeri de Transports sobre aquest error i "valoraran les seves conclusions per procedir als ajustos organitzatius de caràcter definitiu que es recomanin".


Trens més alts que els túnels

L'error es va advertir en la fase de disseny de les noves unitats, que per les seves dimensions no caben als túnels.

El gener de 2019 Renfe va publicar el plec per a l'adquisició de 31 trens per a les línies d'amplada mètrica, gestionades anteriorment per Feve (Galícia, Astúries, Cantàbria, Castella i Lleó i el País Basc), d'acord amb els gàlibs recollits a la declaració sobre la xarxa d'Adif. El juny del 2020 va adjudicar-ne la fabricació a l'empresa CAF.

A més d'aquests 31 trens, la comanda incloïa un segon lot de sis unitats més per renovar íntegrament la flota de Cercedilla-Cotos de la serra madrilenya, que porta més de 40 anys en funcionament.

L'operació superava els 250 milions d'euros i el procés inicial de fabricació es va aturar en sec en detectar l'error.