
El matí de Catalunya Ràdio
Retards amb les ajudes al vehicle elèctric: Només s'ha pagat un 30% de les atorgades a Catalunya
Molts usuaris fa anys que esperen rebre els diners i el govern ha hagut d'incorporar 65 nous treballadors per accelerar-ne els tràmits
Lara Garcia
06/02/2025 - 11.01 Actualitzat 19/09/2025 - 12.23
El pla d'ajudes estatals al vehicle elèctric i a la instal·lació de punts de càrrega, Moves III, es va obrir el desembre del 2021 i fins ara a Catalunya només han rebut els diners un 30% dels sol·licitants, són 12.642 expedients dels 42.591 als quals es va atorgar l'ajuda. A Catalunya s'han efectuat un total de 58.913 sol·licituds entre les ajudes per comprar vehicles elèctrics i per instal·lar punts de recàrrega, segons dades de l'Institut Català d'Energia (ICAEN), que ha avançat "El matí de Catalunya Ràdio".
Per a l'adquisició de cotxes elèctrics l'ajut mitjà és de 4.195€ i per a la instal·lació de punts de recàrrega és de 5.700€. Aquest programa s'ha sumat al Programa estatal d'incentius a la mobilitat elèctrica MOVES III. Es va tancar al gener i ha disposat d'una dotació pressupostària final de 374,1 milions d'euros.
El govern admet el retard
Ara, l'administració admet la demora en les tramitacions i en els pagaments, de fet, a la seva pàgina web avisen que no poden complir amb el termini màxim de 6 mesos per respondre. L'ICAEN, que és qui gestiona els ajuts, ho atribueix a la gran quantitat de peticions, a errors en la documentació presentada i al fet que el procés ha de complir amb els requisits de fiscalització de la Unió Europea, cosa que fa que sigui més farragós.
El pressupost de les subvencions s'ha hagut d'ampliar diverses vegades i l'ICAEN argumenta que, si bé això ha permès augmentar el nombre de beneficiaris, "també ha suposat una demora a l'hora de tramitar expedients, ja que ha fet que moltes sol·licituds que en un principi quedaven descartades per falta de pressupost es recuperessin i iniciessin el tràmit molts mesos després d'haver entrat".
Anys d'espera per rebre els diners
Els usuaris, que de mitjana han d'esperar divuit mesos a cobrar la subvenció, reclamen que s'accelerin els tràmits i lamenten que les dificultats per accedir a les ajudes i les demores en el pagament desincentiven altres potencials compradors. Un dels usuaris amb què ha parlat "El matí de Catalunya Ràdio" és Fermí Sagristà, que fa més d'un any que va demanar la subvenció per comprar un cotxe elèctric i per instal·lar el punt de càrrega a casa seva.
"No entenc què està passant. Fa un any que vaig demanar la subvenció. Ens esperàvem que trigaria temps a arribar, però no que fos tant. Ens estem fent a la idea que encara serà més."
Sagristà assegura que l'administració li ha de pagar 7.000 euros: "Són molts diners. Les famílies els necessiten". Ha destacat també que, tal com admet l'administració, el procés de tramitació "és molt complicat" i que ha hagut de contractar un gestor per poder-ho tirar endavant.
"Hem hagut d'anar molt en compte i fer-ho tot a través d'una gestoria per fer bé tots els passos i que no ens deneguessin l'ajuda un any després de demanar-la. És un despropòsit".
Un altre cas és el del Bartomeu Jerez, que va comprar un cotxe elèctric el març del 2021 i no va rebre la subvenció fins a l'octubre del 2024. Explica que també es va veure obligat a contractar un gestor per poder fer els tràmits i assegura que els van fer "presentar els mateixos papers tres o quatre vegades". Jerez lamenta la falta de comunicació fluida amb l'administració: "Vaig trucar un munt de vegades al telèfon del web de l'ICAEN, mai em van agafar el telèfon". Explica també que fa uns mesos va assistir a un curs telemàtic de formació organitzat per l'ICAEN per tal d'explicar als usuaris tots els passos per accedir als ajuts.
65 nous treballadors per accelerar tràmits
L'ICAEN ha incorporat aquest mes de febrer 65 persones per accelerar la tramitació d'expedients i acabar de pagar al 70% d'usuaris que estan a l'espera. Abans de Nadal, també es van incorporar dues empreses externes encarregades de revisar les justificacions de les sol·licituds.
Per la seva banda, la patronal catalana de la distribució d'automoció, Fecavem, espera que aviat s'obrin noves línies d'ajudes que incentivin la compra de cotxes elèctrics. El secretari general de Fecavem, Joan Blancafort, ha declarat a "El matí de Catalunya Ràdio" que confia que el govern central faci una pròrroga del pla Moves III o bé que posi en marxa un Moves IV.
"Aquesta situació d'incertesa no convé a ningú i l'administració n'és conscient. Si s'activa el pla Moves IV, les ajudes serien directes a l'usuari, per tant, s'aplicaria directament des del concessionari en el moment d'adquirir el vehicle. Això incentivaria la compra".
Segons han informat fonts del govern, la Generalitat està treballant en un nou pla d'impuls per abordar tant la xarxa de carregadors com les ajudes per a la compra de vehicles elèctrics.
Avui és notícia
Com es treballa a l'IRTA-CReSA, el laboratori en el punt de mira de la pesta porcina africana
El govern ordena auditar els centres que treballen amb la pesta porcina africana a la zona afectada
Prohibit accedir a la natura en 91 municipis de la zona afectada per la pesta porcina
Veneçuela, l'epicentre del gir inesperat de Trump en política exterior
L'erràtica guerra de Donald Trump contra les drogues