Saps què és la Lectura Fàcil?
Aquest article està traduït pel projecte Fàcilment

Heu rebut mai una comunicació d'Hisenda
i no l'heu entès?
Us han enviat una carta d'un jutjat
i després de llegir-la 3 cops
continuàveu sense entendre-la?
Us heu atrevit a llegir un text legal
i heu pensat que estava escrit en xinès?
Aquest sentiment és el que acostumen a tenir
algunes persones amb discapacitat intel·lectual,
algunes que tenen problemes de memòria,
algunes persones grans i altres que no entenen l'idioma,
quan llegeixen un text.
La Lectura Fàcil serveix perquè totes les persones
puguin entendre els textos escrits.
La Lectura Fàcil és una manera d'escriure
els textos perquè siguin fàcils d'entendre.
Els documents en Lectura Fàcil han de tenir
aquestes característiques:
- Llenguatge senzill.
- Sense paraules tècniques o dobles sentits.
- Frases curtes i clares.
- Fer les frases en primera persona.
- Començar les frases en una línia nova.
- Utilitza un tipus de lletra clar i amb mida 12.
- Fer una separació més gran entre les línies.
- Sense colors, majúscules, negretes, cursives o subratllat.
- Evita parèntesis, punts suspensius i les abreviatures, per exemple FCB, que és Futbol Club Barcelona.
- Cal acompanyar el text amb imatges o icones
que representin què s'està dient.
- Repetir les paraules més importants
per destacar la idea del text.
- Afegir definicions de les paraules difícils.
- Incloure preguntes i respostes simples pot ajudar a la comprensió.
A qui pot ajudar la Lectura Fàcil?
- persones amb discapacitat intel·lectual.
- persones amb autisme.
- persones amb dislèxia.
- gent gran amb una pèrdua de la capacitat cognitiva.
- persones amb Alzheimer o altres malalties que afecten la capacitat cognitiva.
- població nouvinguda que comença a parlar l'idioma.
L'associació Lectura Fàcil calcula
que 20 de cada 100 persones del nostre país
tenen dificultats de comprensió lectora.
L'Organització Mundial de la Salut diu que
1 de cada 3 persones al món
pot accedir a drets com l'educació o la sanitat
gràcies a textos que estan en Lectura Fàcil.
És a dir, fer un text més fàcil d'entendre,
pot ajudar a tothom.
On neix la Lectura Fàcil?
El primer llibre en Lectura Fàcil
el va publicar l'agència d'educació de Suècia l'any 1968.
Va començar adaptant llibres
i després textos legals i administratius.
Gràcies a aquesta agència de Suècia
la Lectura Fàcil es va conèixer per altres països d'Europa.
L'organització Inclusion Europe
i l'Associació Internacional de Bibliotecaris
va posar normes per redactar
i facilitar la comprensió dels textos.
Aquestes normes encara s'utilitzen.
Quina norma hi ha per a la Lectura Fàcil?
El juny del 2018 es va aprovar la Norma UNE 153101:2018 EX.
En aquesta norma explica quines pautes
s'han de seguir per a l'adaptació i validació
de documents en Lectura Fàcil.
El logo de Lectura Fàcil s'utilitza a tot Europa
per saber quin document està adaptat a Lectura Fàcil.
A més, una llei europea de l'any 2019
descriu com han de ser els productes i serveis
perquè siguin accessibles.
Com es valida un text per poder dir
que està en Lectura Fàcil?
Els textos en Lectura Fàcil
han de complir la norma europea.
Quan els textos ja estan adaptats,
un equip els ha de validar.
Aquests equips estan formats per
una persona que dinamitza la sessió
amb tres persones amb dificultats de comprensió lectora.
Per poder dinamitzar les sessions
cal tenir formació en Lectura Fàcil,
un bon coneixement de la llengua
i experiència en el tracte amb persones amb discapacitat intel·lectual
o amb problemes de comprensió lectora.
Són elles les que confirmen si el text s'entén.
Aquesta activitat pot convertir-se
en una feina real per a aquest col·lectiu.








