Les imatges dels últims dies mostren un vessament provinent del vaixell, quan encara no s'havia enfonsat (Reuters/Maxar Technologies)

S'enfonsa un vaixell atacat al mar Roig amb 21.000 tones de fosfat d'amoni, molt tòxic

El Rubymar, que suposa un perill ambiental i per a la circulació marítima, s'ha enfonsat completament mesos després de ser atacat pels houthis
Redacció
3 min

Cinc experts de les Nacions Unides viatjaran en els pròxims dies fins al Iemen per avaluar les conseqüències mediambientals del vessament del carregament del Rubymar, un vaixell de propietat britànica que aquest cap de setmana s'ha enfonsat completament al mar Roig amb milers de tones de fertilitzant.

El buc, amb bandera de Belize, va ser atacat a mitjans de febrer per un míssil dels rebels houthis en resposta a la guerra de Gaza, i els Estats Units han confirmat que a bord hi havia unes 21.000 tones del fertilitzant químic fosfat d'amoni, un producte altament tòxic i que suposa "un risc ambiental al mar Roig".

Des que el vaixell va ser atacat, el 19 de febrer, el Ministeri de Medi Ambient del govern reconegut internacionalment del Iemen, enfrontat amb els houthis, ha llançat múltiples crides a la comunitat internacional per reflotar l'embarcació i buidar-ne la càrrega per evitar una catàstrofe mediambiental.

I és que, a banda del carregament, també s'ha vessat combustible, i l'enfonsament mateix suposa una amenaça per a la navegació comercial, pel risc d'impacte per a altres vaixells que transiten per les concorregudes aigües de l'estratègica via marítima, per on navega al voltant del 15 % del comerç marítim mundial.

El navili s'hauria enfonsat completament a causa de les condicions meteorològiques al mar i els forts vents.


Catàstrofe mediambiental sense precedents

Segons el govern internacionalment reconegut del Iemen, aquest enfonsament representa "una catàstrofe mediambiental sense precedents".

El producte que conté el vaixell, que és molt inestable en contacte amb l'aigua, s'acostuma a fer servir com a fertilitzant granulat per a plantes que requereixen una gran quantitat de nitrogen, fòsfor i sofre.

En una nota, l'organització Greenpeace ha alertat que el carregament suposa un "perill imminent per als delicats ecosistemes marins de la zona".

Julien Jreissati, que és director de Programes de Greenpeace a l'Orient Mitjà i el Nord d'Àfrica, ha advertit que cal actuar immediatament:

A més de noves fuites de fuel dels motors, l'enfonsament del vaixell podria trencar encara més el casc, i això permetria que l'aigua entrés en contacte amb milers de tones de fertilitzant, que després podrien alliberar-se al mar Roig i alterar l'equilibri dels ecosistemes marins, i provocar efectes en cascada a tota la xarxa tròfica.

Les aigües iemenites del mar Roig van estar a punt de patir una altra catàstrofe mediambiental arran del deteriorament del vaixell FSO Safer, encallat davant de la costa del Iemen des del 1988.

Les operacions de transferència dels més d'1,14 milions de barrils de petroli que contenia van finalitzar amb èxit a mitjans d'agost del 2023.

El vaixell ha anat a la deriva moltes setmanes fins que s'ha acabat enfonsant (Reuters/Maxar Technologies)

Preocupació internacional per la inestabilitat a la zona

Els rebels houthis han atacat una cinquantena de vaixells des del novembre passat i han causat danys de diferent gravetat, però el Rubymar és la primera embarcació a enfonsar-se com a conseqüència d'una operació dels insurgents.

Segons les autoritats iemenites, la direcció del vaixell era de nacionalitat siriana i la seva tripulació estava formada per 24 persones, onze sirians, sis egipcis, tres indis i quatre filipins, que van ser evacuats a Djibouti.

En una entrevista a la cadena privada saudita Al-Hadath, l'enviat especial de l'ONU per al Iemen, Hans Grundberg, ha dit que l'actual crisi al mar Roig ha despertat una "preocupació multifacètica", que va des de l'escalada militar i l'enfrontament entre els houthis i els Estats Units i el Regne Unit, fins a "les conseqüències per al medi ambient".

"El Iemen seguirà enfonsant més vaixells britànics i qualsevol conseqüència o dany addicional s'afegirà a la factura de la Gran Bretanya com a estat canalla que ataca el Iemen i col·labora amb els Estats Units per perpetuar el crim actual contra els civils a Gaza", ha dit al seu compte d'X el viceministre d'Exteriors houthi, Hussein a l'Ezzi.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Àfrica

Mostra-ho tot