SISTEMA ANTIDOPATGE TERCERMUNDISTA A MOTOGP
Hi ha dopatge a MotoGP? Els últims dies Cal Crutchlow ha revolucionat el pàdoc amb unes controvertides declaracions en què desbarra sobre el sistema de dopatge que hi ha a MotoGP
4 min
Hi ha dopatge a MotoGP? Els últims dies Cal Crutchlow ha revolucionat el pàdoc amb unes controvertides declaracions en què desbarra sobre el sistema de dopatge que hi ha a MotoGP. Diu que hi ha dopatge? Diu que hi ha agulles. El que veritablement fa és desemmascarar un sistema que presumeix de seguir les directrius del COI però que, a la pràctica, no és així.
"El protocol és terrible. No dic res que no hagi dit els últims 4 anys. Si no us creieu que hi ha gent, aquí, que vol agafar dreceres, al campionat més gran de motos del planeta, sou estúpids. Hi ha molta gent que agafa dreceres. El sistema és una merda", declarava Crutchlow en conversa informal amb la premsa el dijous 15 de març al circuit de Losail, que va recollir crash.net. Hi afegia: "Vaig formar part d'un grup de pilots que havien d'estar controlats, i em van fer un únic control en 365 dies, i en els últims dos anys no n'he passat cap. Penso que s'hauria de controlar tothom, tothom hauria de donar-se d'alta al sistema ADAMS. Et diré quin problema hi ha. És que són uns ganduls i no volen haver d'estar pendents de fer "login" cada dia i dir on seràs (...) Molts dels pilots tenen força assistents i els ho podrien fer. No sé si estan nets. Per què no posen els pebrots a sobre de la taula i diuen, 'feu-me controls quan vulgueu'?".
Cal Cructhlow entra, després, en la zona més controvertida, perquè és conscient que, anant a 300 per hora, una droga no és el més recomanable. També reconeix que hi ha un pilot que fuma i beu i és competitiu, perquè és un "pilot pur de motos": "parlem d'agulles, de rehidratació. Les agulles no estan permeses. I sé que hi ha agulles, aquí. Podries prendre diürètics per al pes, perquè ets un gandul i no vols ficar-te al gimnàs." I acaba dient: "El nostre campionat és com la Premier League. Tots els ciclistes són al programa ADAMS. Tots els olímpics passen controls. Som en un campionat del món. Per què passem proves aleatòriament aquí i allà, com a molt, en dues curses a l'any?"
Hi ha rumors, però no hi ha proves
Siguem clars. Hi ha dopatge a MotoGP? Hi ha rumors. Que sorgeixen dels mateixos pilots. Un "pilot important" de la graella va acudir als metges del mundial durant el test de Sepang i els va demanar per aquest tema. Sense proves. Els propis metges et confessen, fora de micròfon, que això s'ha vigilat, però que no han vist mai res d'estrany, que hi han estat "atents", però que no hi ha motius ni proves per sospitar de ningú. És cert que diversos pilots, durant la reunió prèvia general a l'inici de la competició, van treure el tema.
Segon: un diürètic, com diu Crutchlow, és dopatge? Sí, perquè el cos és aigua en un elevadíssim percentatge i, si buides líquid artificialment, t'estàs dopant. Cal desfer la llegenda que, al motociclisme, no hi pot haver dopatge, perquè d'Efedrina, d'Atropina o d'estrògens, se'n poden prendre igualment.
I tercer: el que cal és un servei de dopatge eficient, i no el que actualment porta a terme la FIM. Perquè és responsabilitat de la Federació Internacional, no de Dorna, tot i que Dorna hi ajudarà en el que calgui, per raons òbvies. Però un servei eficient vol dir un organisme qualificat extern que compleixi protocols de seguretat que ara no es compleixen, perquè el sistema és, de totes, totes, tercermundista, amb una greu falta de rigor. "La FIM s'ha de posar les piles", em diu una font qualificada.
Durant el Gran Premi de Qatar, es va presentar precisament una campanya antidopatge, i el director mèdic de la FIM, el doctor David McManus, va declarar: "Estem impressionats per la participació dels pilots i el seu compromís en la campanya i la promoció de l'esport net. Volem agrair a Dorna que doni suport a la campanya de la FIM 'Digues no al dopatge'."
Però al web italià gpone.com, el president de la Federació Internacional (FIM), Vito Ippolito, ha reconegut que cal millorar i augmentar els controls: "els pilots volen demostrar que están nets; és més, Márquez no para de dir-me que ell acceptaria estar disponible sempre (¿) Les motos no són ni el ciclisme ni l'atletisme, no creiem que aquí hi hagi dopatge, no té gaire sentit". Ippolito diu que fan pocs controls perquè no tenen gaires diners com altres federacions.
El darrer cas de dopatge a MotoGP és del 2013, quan es va castigar l'ex pilot de Moto2 i MotoGP, Anthony West, per ingerir un estimulant (metilhexanamina) a 18 mesos de suspensió.