Streamers amb editors i representants: llums i ombres d'un sector a l'alça

Per gestionar la popularitat sobtada, els ingressos elevats i les ofertes de campanyes publicitàries, els streamers amb més èxit contracten nous perfils professionals
Pol Valero Pallarès
5 min

El boom dels streamers i els creadors de contingut ha obert la porta a nous perfils professionals, com ara els editors. Molts són joves que volen introduir-se en aquest món i que, en moltes ocasions, acaben pagant un peatge de precarietat i salaris baixos. També ha sorgit la figura del representant especialitzat en els creadors de contingut a internet.

Hores i hores donant la cara en directe. Així és com un streamer és més productiu. A mesura que creix el seu canal, el negoci els demana passar cada vegada més temps creant contingut. Però darrere la càmera hi ha més gent, a qui sovint no arriba tot el negoci que ajuden a generar.

El negoci dels streamers demana passar cada vegada més temps creant contingut (CCMA)
El negoci dels streamers demana passar cada vegada més temps creant contingut (CCMA)

Amb el primer boom dels creadors de contingut, a principis de la dècada passada, es valorava sobretot el contingut molt personal, i el negoci era encara massa incipient per poder contractar grans equips de suport. Les cares més populars del moment penjaven a YouTube un o dos vídeos a la setmana.

Però amb el pas del temps van sorgir més vies per monetitzar aquesta activitat, i la tendència va canviar cap a la retransmissió en directe en plataformes com Twitch.

Amb uns ingressos ja elevats i amb jornades maratonianes diàries davant la càmera, els grans creadors de contingut van necessitar acudir a la feina dels editors, que elaboren resums dels directes per penjar-los a les xarxes socials. Sobretot perquè cada hora "perduda" editant vídeos i gestionant-los era una hora perduda a l'hora d'estar en directe en contacte amb el públic.

Molts editors són joves autodidactes que per introduir-se en aquest món acaben pagant un peatge de precarietat i salaris baixos
Molts editors són joves autodidactes que per introduir-se en aquest món acaben pagant un peatge de precarietat i salaris baixos (CCMA)

En Marc Ventura Carbó és gestor de continguts i fa temps que s'hi dedica. Va començar sent editor i ara pot guanyar-se la vida organitzant i coordinant els canals i xarxes socials de streamers de primera línia. "Van començar a sortir per xarxes socials ofertes de gent que pagava barbaritats, com ara vint cèntims per dues hores de feina", recorda. I afegeix: "Però ara molta gent comença a tenir sous dignes i a donar-se d'alta d'autònoms."

Molts editors són joves autodidactes, que volen fer-se un lloc en aquest món. Comencen editant com a hobby, gràcies als tutorials sobre edició que es poden trobar a internet.

Sovint, els streamers els paguen pocs diners, o fins i tot, només amb "visibilitat", una fórmula que acaben acceptant amb l'esperança de poder dedicar-s'hi professionalment més endavant. "Molts joves que començaven en aquest món em venien a preguntar quant li havien de cobrar al seu client", explica en Marc Ventura, "i vam crear una mena de taula amb preus mínims, per tenir clar que per sota d'això s'estarien intentant aprofitar de tu".

Cada hora 'perduda' editant vídeos i gestionant-los és una hora perduda d'estar en directe en contacte amb el públic
Cada hora "perduda" editant vídeos i gestionant-los és una hora perduda d'estar en directe en contacte amb el públic (CCMA)

Organitzar-se per defensar drets

Per protegir-se dels abusos, centenars d'editors es van ajuntar l'any passat en un canal de Discord, que ells anomenen Sindicat d'Editors. Allà, els nous professionals poden preguntar els seus dubtes i rebre el suport dels més veterans. Després de diverses reunions, van acordar un document amb una política comuna de preus i uns drets laborals mínims. Les seves demandes van, per exemple, des dels 8 euros a l'hora per una edició simple, a més de vint per una de més complexa. Cristóbal Gázquez és jurista i divulgador jurídic a Twitch i va ser l'encarregat de redactar aquestes bases.

Per ara, però, encara no són una entitat amb personalitat jurídica. "El pas natural és associar-se", explica Gázquez, "amb l'objectiu de formar i difondre la feina de l'editor, i també per lluitar per uns drets mínims". De moment, el cert és que no se'ls apliquen els convenis o acords que puguin existir en l'àmbit de la producció audiovisual.

Un altre repte que tenen és incloure en l'organització la comunitat de l'Amèrica Llatina, on diversos streamers espanyols deslocalitzen els serveis d'edició, amb preus molt més baixos.

Els editors comencen a organitzar-se per pactar una política comuna de preus i uns drets laborals mínims
Els editors comencen a organitzar-se per pactar una política comuna de preus i uns drets laborals mínims (CCMA)

La feina dels representants

Els streamers més potents, que passen moltes hores al dia en directe, també necessiten ajuda amb la gestió de tots els aspectes de la seva vida que van més enllà del que és estrictament el contingut. Per gestionar la popularitat sobtada, els ingressos elevats i les ofertes de campanyes publicitàries han d'acudir a la figura del representant, com la Irene Cívico, directora de l'agència de talents Vizz: "Els fem com de mare. Ens assegurem que la feina estigui bé i que els diners siguin al banc."

L'agència de la Irene va néixer fa una dècada, a finals del 2014, representant i organitzant campanyes per a creadors com Willyrex, Vegeta o El Rubius, quan van començar a tenir èxit a YouTube. Ara, el creixement continua a Twitch. Cívico no creu que sigui una onada passatgera: "Molta gent ens pregunta si això s'acabarà, i jo els dic que hi ha molts influencers i feina disponible. Això mou molts diners." Els creadors no només guanyen diners de les plataformes, sinó també de les campanyes.

Algunes agències com Vizz han evolucionat fins al punt de convertir-se en caçatalents. Analitzen l'ecosistema dels streamers i estan atents a si sorgeixen nous creadors prometedors per acompanyar-los a fer el salt a la fama.

Avui és notícia