
Troben un refugi antiaeri a l'antiga estació de mercaderies de la Sagrera
És al subsòl d'aquest edifici que està previst que s'enderroqui arran del nou planejament urbanístic de la zona on es fa la futura estació intermodal
24/11/2025 - 14.54 Actualitzat 24/11/2025 - 14.55
Sorpresa a les obres de la Sagrera. Segons ha pogut saber 3CatInfo, durant el buidatge de l'antiga estació de mercaderies, s'ha trobat un refugi antiaeri de la Guerra Civil.
Fonts municipals expliquen que ara s'està estudiant i documentant per decidir quin ha de ser el futur de la troballa. El Departament de Cultura de la Generalitat no ha rebut, de moment, cap petició per protegir-lo.
Un refugi censat per la Generalitat republicana
La periodista i fotògrafa Anna Sánchez, investigadora especialitzada en refugis de guerra a Barcelona, explica que l'espai localitzat "està construït en galeria de mina, que és la tipologia de construcció més habitual" i podria ser "el refugi antiaeri número 57, censat al llistat de refugis antiaeris del juliol del 1938 que elabora la Generalitat republicana".
Sánchez, autora del llibre "Una mirada fotogràfica als refugis antiaeris de Barcelona", explica que els tipus de refugi d'aquí van servir d'inspiració al Regne Unit durant la Segona Guerra Mundial.
"Els refugis de Barcelona són una estructura arquitectònica pràcticament nova en aquell moment. Quan neix el perill aeri de bombardejar les ciutats, els ciutadans i ciutadanes s'han d'organitzar per tenir una resposta inèdita en aquell moment", detalla.
La resposta de Barcelona és molt valuosa i té impacte al Regne Unit i en altres països que serien bombardejats durant la Segona Guerra Mundial.
S'ha de mantenir, l'edifici?
L'antiga estació de mercaderies va funcionar entre els anys 1922 i 1990 per distribuir paqueteria i està previst enderrocar-la en el marc de les obres de la nova estació de la Sagrera.
Des de Barcelona Sagrera Alta Velocitat, societat que aplega la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona, Renfe i Adif, el director general, Joan Baltà, explica que l'edifici ha d'anar a terra perquè "està completament desalineat i distorsiona el que serà l'ordenació de la nova estació de la Sagrera".
Des del principi, sempre s'ha comptat que aquest edifici no hi seria per poder acabar l'estació i tot el que s'ha de fer aquí.
En canvi, des de Términus Centre d'Estudis del Transport, Joan Carles Salmerón argumenta que cal mantenir l'edifici perquè "no hi ha cap motiu tècnic que justifiqui el seu enderrocament i seria una gran pèrdua, a nivell històric, per tot el que ha representat el ferrocarril per al barri i Barcelona".
A dia d'avui, a la ciutat disposem de molts pocs actius a nivell d'història ferroviària i seria incomprensible que es perdés un actiu d'aquest valor.
Però la direcció de l'obra respon que "qualsevol cosa que afecta l'antic ferrocarril sembla que l'haguem de conservar només perquè era del ferrocarril". I afegeixen que no s'està "perjudicant el sistema ferroviari enderrocant l'edifici, al contrari. S'està fent una inversió ferroviària gegantina, multimilionària. És una operació immensa al servei del transport públic.
La planta baixa ha acollit aquests últims anys oficines d'Adif i d'enginyeries vinculades a l'obra.
Les plantes superiors, que històricament van servir d'habitatge per a personal ferroviari, estan destruïdes, després que durant un temps fossin ocupades.
Les entitats a favor que es conservi l'antiga estació fan notar que els mateixos edificis a Madrid i a Saragossa s'han aprofitat per acollir-hi oficines o un centre de control.
Avui és notícia
Tres milions de porcs i senglars morts: el viatge de la pesta porcina per la Unió Europea
Senglars: d'estar prop de l'extinció a ser un risc per a l'expansió de la pesta porcina africana
El preu del porc segueix baixant en picat per evitar excedents i facilitar l'exportació a Europa
S'eleven a 13 els positius per pesta porcina africana, tots dins de la zona afectada
Els pescadors de peix blau podran vendre una part de les tonyines que capturin accidentalment