Santos Cerdán i Antxón Alonso
Rosalía Lux Tour 2026
Robe Iniesta
Collboni ordenança civisme
Òscar Ordeig pesta porcina
Mor conductor Gualta
Trump pressió Maduro
María Corina Machado
Detenció Leire Díez
Anestesista d'Alzira
Alpinista homicidi negligència Àustria
Xabi Alonso
Reial Madrid Manchester City
Guardiola

Un institut amb horari intensiu, però obert a les tardes: "Anem més enllà de l'àmbit educatiu"

A l'Institut Maria Aurèlia Capmany, de Cornellà de Llobregat, docents i alumnes s'organitzen perquè els alumnes puguin anar al centre cada tarda

02/12/2025 - 06.47 Actualitzat 02/12/2025 - 17.01

Tot i que la majoria d'instituts públics catalans fan horari intensiu, n'hi ha que busquen opcions perquè els alumnes hi puguin ser també a la tarda. És el cas de l'Institut Maria Aurèlia Capmany, de Cornellà de Llobregat, un centre d'alta complexitat. "Per a nosaltres no es pot concebre un centre que tanca a les 14.30 i obre l'endemà a les 8", remarca el director, Jose Calaza Pereda.

"Si vols fer una jornada continuada has de garantir que a la tarda l'alumnat tingui una oferta d'activitats per fer. Totes les tardes, fins a les 5 , l'alumnat té coses per fer, si vol, al centre", afegeix. I insisteix en el rol dels centres de màxima complexitat: "Anem més enllà de l'àmbit educatiu. Hi ha un acompanyament a les famílies i a l'alumnat, diferent." 

El director comenta que també cal tenir en compte el rendiment acadèmic: "Jo no tinc clar si a la tarda, després de dinar, estàs preparat per fer dues hores de classe a nivell de concentració, a nivell de fatiga, a nivell de son". A més, apunta que caldria tenir menjador a l'institut. 

Extraescolars gratuïtes i gestionades per l'alumnat

L'institut és obert cada tarda, i hi ha un membre de l'equip directiu. 

Les tardes de dilluns i de dimecres, de dos quarts de quatre a cinc de la tarda, l'alumnat de 1r i 2n d'ESO hi pot anar a fer extraescolars d'esports. Són activitats organitzades per l'alumnat de batxillerat i que els permeten treure's el títol d'iniciació de tècnic d'esport (CIATE). És una de les optatives de batxillerat amb més èxit al centre i molt ben valorades per l'alumnat.

 

En Santos Villalba Mensene, que fa 1r de batxillerat, és un dels monitors d'aquestes activitats: "M'agradaria provar de ser entrenador de futbol i això ho veig com una pràctica."

La Wiam Hniniche, que també fa 1r de batxillerat, assegura que "està molt bé perquè és una oportunitat que ens donen que és gratuïta, a més; i penso que en el futur ho agrairem". I en Nazim Ouchefoun, que fa 2n d'ESO i va a les extraescolars esportives, veu "més bé ser al pati amb els teus amics jugant a futbol o al que vulguis que a casa amb el telèfon, la play o el que sigui". 

Els dimarts i els dijous hi ha aula d'estudi, que l'institut coordina amb l'Ajuntament. 

"Sempre que surto de l'institut tinc molta gana." Ens ho diu en Rayan Karkri, que fa 2n d'ESO a l'Institut Maria Aurèlia Capmany, de Cornellà de Llobregat. 

Pensa igual l'Ariadna Aranzubia, que també fa 2n d'ESO, però a l'Institut Turó d'en Baldiri, a Teià: "Els dijous, que sortim a dos quarts de 3, tenim molta gana i volem sortir ja perquè són tres hores seguides i estem molt cansats". I és que l'institut de Teià és un dels pocs centres de secundària públics que fan horari partit dos dies. 

Els dilluns i els dimarts hi ha classe a la tarda. Tenen servei de menjador, un element clau per poder fer les tardes lectives, i després de dinar tenen temps lliure. Sobretot es queden a dinar els alumnes dels primers cursos de l'ESO. La directora del centre, la Beth Fornàs Dos-Santos, ens explica que, curiosament, "no poden fer servir el mòbil i molts no es queden a dinar per això, per exemple, perquè, esclar, no ho troben just respecte als que van a dinar a casa". 

Hora de dinar a l'Institut Turó d'en Baldiri, de Teià (3CatInfo)

Entre la falta de son i els hàbits nocturns

Molts alumnes preferirien no fer tardes. Per a en Nico Toril Cabello, que fa 4t d'ESO, es fa difícil seguir les classes: "Això passa, sí, ens posen física i química a les 4 de la tarda i llavors estem que no estem. Preferiria allargar una mica els dies (que sortim) a dos quarts de dues i no fer tarda, sí."

Els alumnes i també la direcció creuen que, si ara poguessin triar, guanyaria l'opció de fer jornada continuada, però remarquen els avantatges de l'horari partit. Beth Fornàs Dos-Santos, directora de l'Institut Turó d'en Baldiri: 

Sobretot les famílies de 1r i 2n d'ESO necessiten fer aquesta progressió de primària. Té l'avantatge que l'alumnat va fragmentant les franges lectives i té moments per relaxar-se.

Els dimecres i els divendres surten a dos quarts de dues, i els dijous, a dos quarts de tres. Tant l'Ariadna com en Rubén i en Nico, però, tenen clar que entrar a les vuit és massa aviat. Ho diu l'Ariadna Aranzubia, que fa 2n d'ESO: "Entraria més tard. Ser aquí a les 9, perquè estem a l'adolescència i necessitem dormir més."

Rubén Pastor Madrid, de 3r ESO, explica: "Estaria bé entrar més tard, perquè així els adolescents podem dormir més, ja que és una etapa de creixement, i podem estar més descansats i, per tant, més desperts a les classes. Sí, la veritat és que tinc força son, sobretot a primera hora, i gana els dijous, quan sortim més tard."

Nico Toril Cabello, de 4t ESO, admet que quan està més despert "és a mig matí, perquè a primera hora estic més cansat i a l'última se m'ha fet bola durant tot el dia".

Entrar més tard i no fer tardes, però, és una combinació difícil d'aconseguir.  

Per Fornàs, "el problema tampoc és si entren a les 10 o a les 8, sinó l'hora en què van a dormir, i l'ús del mòbil.

No tot s'ha de carregar sobre els docents o els centres ordinaris, perquè hi ha un tema de lleure i de la qualitat d'aquest temps de lleure