"La xocolata del lloro", "afluixar la mosca" i altres dites: què volen dir i quin n'és l'origen
Una menor, ingressada per participar en un joc que incita al suïcidi
Per primera vegada s'ha detectat a Catalunya el cas d'una noia que tenia la idea de suïcidar-se seguint un macabre joc, conegut com "Balena blava". El joc arriba a incitar al suïcidi a través de les xarxes socials. En el cas de l'adolescent catalana, la família ho va detectar a temps i ho va posar en coneixement dels especialistes. La jove, de 15 anys, es troba ara ingressada en una unitat psiquiàtrica infantil.
La noia havia de superar 50 proves, la darrera de totes tirar-se a les vies d'un tren. I entremig, fer-se autolesions al braç i mirar la mort de cara per perdre'n la por. Ella es va enganxar a un grup que s'autoanomena Balena Blava, per la llegenda que aquests mamífers s'acaben suïcidant. El joc vol fidelitzar l'adolescent buscant que se senti reconegut per cada repte superat.
Els Mossos diuen que aquest és un cas aïllat. De fet, webs expertes a detectar falsedats, com la nord-americana Snopes, de moment no han trobat proves que els suïcidis juvenils detectats en països com Rússia, on la taxa és força elevada, tinguin cap relació amb aquest joc de la "Balena blava". En diverses ocasions, el joc s'ha relacionat amb notícies falses.
El macabre joc
L'origen del joc no és clar, però es creu que va néixer a Rússia fa un parell d'anys. Aquest fenomen ha impactat també en altres països, com Colòmbia i el Brasil, a través de les xarxes socials.
El macabre joc està present a plataformes com Facebook i Twitter i a través de grups tancats on es plantegen una sèrie de "reptes" a joves entre 12 i 14 anys. Durant 50 dies han de realitzar una prova diària.
Germán Peña, especialista en xarxes socials i docent de la Coorporació Universitària Minuto de Dios de Colòmbia, explica quines poden ser les proves proposades per l'administrador.
La intensitat dels reptes va creixent. A l'inici les peticions poden ser tan innocents com menjar una determinada quantitat d'ous bullits o no parlar durant tot un dia, però després es demana als joves que es facin marques a la pell en forma de balena, que parin enmig d'un pont amb una sola cama o que es quedin quiets enmig d'una carretera transitada, fins a arribar a la fase final del joc, on els demanen que atemptin contra la seva pròpia vida.
Peña assegura que darrere aquest joc s'amaguen persones amb trastorns mentals o amb traumes infantils.
Colòmbia investiga la mort de tres adolescents que podrien estar vinculats amb el joc, però la relació entre el joc i els suïcidis no està plenament confirmada.
El suïcidi, un tema recurrent en la ficció dirigida als més joves
El suïcidi és un tema actual en el món audiovisual amb pel·lícules com "Nerve" o sèries com "13 reasons why". "Nerve", de l'any 2016, explica la història d'una adolescent que decideix apuntar-se a un joc online de veritat o atreviment que arriba a enfrontar-la amb ella mateixa posant-la en una situació crítica de vida o mort.
Per altra banda, "13 reasons why" narra la història d'una adolescent de 17 anys. Després de suïcidar-se, cada un dels seus amics rep una cinta de vídeo on els explica quina part de culpa han tingut en el seu suïcidi.
Tot i aquesta recurrència, encara no se sap la incidència que poden tenir aquest tipus de produccions en la societat, especialment en el públic més jove, però ja hi ha moltes veus que alerten del perill que aquest tipus de productes audiovisuals puguin fomentar o banalitzar el suïcidi.
