Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Vaixells plens de gas es desvien i descarreguen a Europa perquè el poden vendre més car

Un d'aquests vaixells ha arribat aquest divendres al port de Barcelona, mentre els preus de l'electricitat segueixen al voltant dels 200 euros per megawatt hora

Redacció

24/12/2021 - 18.13 Actualitzat 26/12/2021 - 15.55

Vaixells carregats de gas s'estan desviant de la seva ruta habitual per venir a vendre'l a Europa, on ara mateix es paga molt més car. Els vaixells que anaven cap a l'Àsia s'estan desviant cap a Europa. Un d'ells, per exemple, ha arribat aquest divendres al port de Barcelona.

Arriben perquè aquí el seu producte es paga més car, però és justament l'increment de les reserves de gas el que pot contribuir a un canvi a escala internacional que frenaria l'escalada de preus.

Aquests dies que venen el preu de la llum baixarà en picat, perquè en cap de setmana festiu cau la demanda. Tot i així, demà continuarà voltant els 200 € el megawatt hora, una xifra que multiplica per catorze el preu del dia de Nadal de l'any passat.


Un vaixell abasteix 60.000 llars durant un mes

El vaixell que ha amarrat al moll de l'Energia del port de Barcelona és l'Emerald, carregat de 16.000 tones de gas liquat. Una quantitat de gas que podria abastir 60.000 llars durant un mes.

El viatge de l'Emerald va començar el 14 de novembre a Austràlia, on va carregar gas dels pous de la zona de Darwin. Des d'allà va anar a Gaolan, a la Xina, on va descarregar bona part del gas.

Des de la Xina va emprendre rumb a Europa pel canal de Suez fins a arribar aquesta matinada a Barcelona. Una ruta del tot inusual per a aquesta mena de transport, i que només es justifica per la situació del mercat del gas.

Aquest és un cas, però són moltes les embarcacions que venen des de llocs llunyans. De vaixells com aquest n'han arribat sis cada mes des de l'octubre, el doble que l'any passat.

I la situació del mercat seguirà sense canvis a curt termini, com explica Álvaro Luna, que és professor d'Enginyeria Elèctrica de la UPC:

"Seguirem amb un nivell de demanda alt. I per tant, el mercat, que té poc per repartir, seguirà jugant amb uns preus alts. A més a més, addicionalment tenim problemes d'especulacions, que en aquests escenaris sempre es donen i es donaran. Per això tenim preus alts i ho seguiran sent durant temps."


Un gas més car

El gas liquat és més car que el que arriba per gasoducte, i aquest és un dels factors que en fan pujar el preu, perquè el conflicte entre Algèria i el Marroc ha deixat fora de joc un dels dos gasoductes que uneixen Espanya amb el nord d'Àfrica.

A l'altre extrem d'Europa avancen els treballs per posar en marxa el gasoducte Nord Stream 2, que porta el gas de Rússia i que està pendent de l'autorització d'Alemanya per començar a funcionar a primers d'any.