Vambes Top Manta, l'alternativa social dels manters davant les grans marques
El Sindicat de Manters de Barcelona ha presentat la seva col·lecció pròpia de vambes, sota la marca Top Manta. Quan els gegants de la moda els denunciaven per falsificació, els deien que, si volien vendre sabates, les fabriquessin ells mateixos... I això és el que han fet.
Costen 115 euros, com les grans marques, però nosaltres ho hem fet bé, sense explotar, i ho hem fet aquí, sabent la traçabilitat de tot el que porta la vamba. No només es tracta de fer-ho, sinó de fer-ho bé.
Amb aquesta frase, Yacine Diop, membre del Sindicat de Manters, resumia tot el que representa aquest nou model de vamba, i l'eslògan que acompanya la col·lecció, "It's not about just doing it, it's about doing it right" ("no es tracta només de fer-ho, sinó de fer-ho bé"), que parafraseja el popular "Just do it" de Nike.
Fins a la presentació, que s'ha fet aquest dimarts al centre d'arts digitals IDEAL, a Barcelona, han estat treballant durant dos anys en el projecte. Les han dissenyades a Barcelona, en un taller del Raval, i es fabriquen entre Alacant, al País Valencià, i Porto, a Portugal, "sense explotar ningú", han dit. És un calçat "de colors vius, africans" del qual saben la "traçabilitat" de cadascun dels seus components.
La iniciativa vol contraposar el model de la cooperativa de venedors ambulants amb les grans marques, que tenen els centres de producció en països del tercer món.
El sindicat, que sota la marca Top Manta havia fet col·leccions de roba, ha reivindicat el seu esperit cooperativista davant les multinacionals, "on tots els diners els guanya un".
115 euros, com les de marca
Les vambes no són barates, costen 115 euros, "com les de les grans marques", ha afegit, però la diferència és que no han "explotat" els que les han manufacturat.
Es diuen Ande Dem, que vol dir "un caminar conjunt" en wòlof, la llengua senegalesa que parlen la majoria de manters de Barcelona.
De moment, s'han fet 400 parells de vambes, de la talla 35 a la 46, però el col·lectiu ha anunciat que se'n farà una segona remesa en funció de les reserves que aconsegueixin, per tal de no generar residus innecessaris.
Es poden comprar online, a la web de Top Manta i a la botiga Top Manta del Raval de Barcelona.
La nova col·lecció és ecològica i vegana, un producte km 0 i sostenible, i segons Diop, "representa la interculturalitat entre el Senegal o Àfrica, i Europa".
Un concepte social
La presentadora de l'acte, Bea Duodu, periodista del programa "Planta baixa", a TV3, ha destacat que "la clau de l'èxit no només es basa en el sacrifici personal i els mèrits propis, sinó que està molt condicionat pel lloc de naixement i les oportunitats que es tenen pel lloc on s'ha nascut".
El model de la cooperativa, ha defensat Yacine Diop, a diferència del model de les multinacionals, té la voluntat d'ajudar "les petites empreses a les quals les grans van deixar tirades durant la crisi" i a aconseguir papers i tenir un contracte de feina per als migrants, amb el model que representen els gegants de la moda.
Les grans marques van als nostres països a explotar els nostres treballadors, cosa que els obliga, amb aquesta explotació, a emigrar, però nosaltres som diferents, perquè hem vingut a aquest país a aixecar l'economia.
El Sindicat Popular de Venedors Ambulants ha ajudat 124 persones a regularitzar la seva situació, a trobar feina i deixar la manta, i ara la producció de la marca Top Manta dona feina a 25 persones. Tots els beneficis es destinaran a ajudar els manters de Barcelona i les seves famílies, així com a tenir papers i deixar la venda ambulant il·legal.
L'acte també s'ha convertit en altaveu d'altres reivindicacions del col·lectiu, com el "racisme immobiliari" que els impedeix llogar locals. I també han lamentat que ni el govern de Barcelona, ni la Generalitat ni l'executiu espanyol han agraït la feina de cosidors, alguns d'ells sense papers, que van elaborar material de protecció contra la Covid-19, com ara "bates per protegir els metges".
