Víctimes d'accidents demanen més penes: "La infracció del conductor la pagaré jo tota la vida"
Les víctimes d'accidents de trànsit demanen no normalitzar les morts a la carretera perquè són sinistres que es poden evitar
16/11/2025 - 20.55 Actualitzat 17/11/2025 - 16.04
Les víctimes mortals en accidents de trànsit no disminueixen. Les dades que anualment compila el Servei Català de Trànsit indiquen una tendència irregular.
De cop, dos anys concrets, com van ser el 2017 i 2018, els morts es van incrementar i van passar de 169 a 193, amb una diferència de 24 persones mortes. Però a l'any següent, el 2019, les víctimes mortals es van reduir en 18, amb un total de 175. Una evolució irregular però en cap cas a la baixa.
127 morts des de principis d'any
Fins al 15 de novembre, han perdut la vida a les carreteres 127 persones, i en tot el 2024 van morir 136 persones. No hi ha tanta diferència si pensem que encara queda un mes i mig per acabar aquest 2025.
A l'espera de saber el balanç final, víctimes d'accidents de trànsit insisteixen a demanar més esforços a les administracions i a la ciutadania. Creuen que com a societat hem caigut en un perill terrible: la normalització dels morts en accidents de trànsit. Com si fos un fenomen inevitable. Un degoteig constant de conductors, motoristes, ciclistes o vianants que perden la vida o que queden amb greus lesions per sempre.
El Lilo Villasante, delegat a Catalunya de Stop Accidents, ho té clar.
No m'agrada parlar d'accidents de trànsit. Un accident és una cosa que no podem evitar, però les infraccions al volant es poden evitar.
Es va fer activista quan l'abril del 2017 va perdre el seu fill de 20 anys. Anava en motocicleta cap a l'institut quan un conductor el va matar. L'home, transportista, va arrencar de cop des d'un xamfrà sense mirar. Conduïa sota els efectes de les drogues, cànnabis i cocaïna.
Hi van haver cent víctimes, en l'accident del meu fill. Ell estava sol tirat a terra, però darrere hi vam anar els seus pares i la seva germana, els seus avis, oncles i cosins, els seus amics i la seva xicota.
També va arrencar el cotxe sense mirar l'infractor que va envestir Oriol Bach. Ell conduïa la seva motocicleta respectant les normes de circulació, però el cotxe va aparèixer de cop i el xoc va ser immediat. En frenar en sec, la moto va anar per terra i ell va impactar amb el lateral del vehicle amb el cap i l'esquena. No va perdre el coneixement i va intentar aixecar-se de terra, però no va poder.
El meu cos va deixar de funcionar al moment. Jo no vaig néixer en una cadira de rodes, vaig en cadira de rodes arran de l'accident.
Penes i sancions més dures
Lilo Villasante demana l'enduriment de les penes associades a les infraccions de trànsit. I també que les penes es compleixin íntegres. També proposa que el límit d'alcohol sigui zero. "Amb el límit actual molts conductors pensen que es poden prendre una cervesa i després una altra", lamenta Villasant.
La Direcció General de Trànsit, la DGT, ha iniciat els tràmits per rebaixar l'actual taxa d'alcoholèmia, que passaria de 0,50 grams per litre d'alcohol en sang a 0,20 i de 0,25 mil·ligrams per litre d'aire exhalat a 0,10 mil·ligrams per litre d'aire exhalat. Encara no hi data d'aplicació perquè ha de seguir els tràmits parlamentaris.
I és que, segons Oriol Bach, no ens identifiquem amb els implicats en els accidents de trànsit perquè pensem que no ens passarà. Però la realitat és una altra, com recorda Bach: "La infracció que va fer aquell conductor la pagaré jo la resta de la meva vida."
Avui és notícia
Els casos d'assetjament sexual sacsegen el PSOE: sis investigats i pressió per portar-ho a la Fiscalia
Informe del PSOE sobre Salazar: les denúncies d'assetjament sexual, creïbles però no comprovables
Yolanda Díaz reclama a Pedro Sánchez una remodelació "absolutament profunda" del govern
Carles III anuncia que evoluciona bé del càncer i que l'any que ve reduirà el tractament
Es publiquen noves fotos de Jeffrey Epstein en què es veuen Donald Trump, Bill Clinton i Woody Allen