Vols cancel·lats i retards: Vueling i Iberia, les aerolínies amb més reclamacions
Quan un viatger arriba a l'aeroport i veu el seu vol cancel·lat, sap que començarà un procés de reclamació que no sempre acaba bé. De fet, les cancel·lacions, juntament amb els retards i els problemes d'equipatge, són, amb diferència, les incidències que més reclamacions generen.
L'aerolínia que més n'acumula és Vueling, amb 1.384. La segueix de prop Ryanair (1.115). Després venen Iberia (251), TAP Air Portugal (144), Easyjet (110) i Norwegian (101). Des de Vueling subratllen que també són la companyia que més vols opera al Prat (41%), a molta distància de la segona (17%).
En total, l'Agència Catalana de Consum ha hagut de gestionar entre el 2021 i 2023 més de 4.700 reclamacions, però només se n'han pogut resoldre, per la via de la mediació, dues de cada tres.
La resta s'han hagut d'arxivar, perquè les companyies no han acceptat la mediació. I és que és voluntària, i ara per ara cap companyia aèria hi està adherida, tot i que des de Consum es treballa perquè sigui obligatòria.
El director de l'Agència Catalana del Consum, Albert Melià, lamenta les deficiències dels serveis d'atenció al públic de les companyies aèries:
Si les empreses de transport aeri tinguessin uns serveis d'atenció al públic més diligents, per dir-ho d'alguna manera, s'haurien de resoldre amb la mateixa empresa i no haurien d'arribar tantes reclamacions als serveis públics de consum.
Sancions a 18 aerolínies per valor de més de 706.000 euros
Al marge de les reclamacions, la inspecció de Consum ha realitzat els darrers tres anys 246 actuacions, ja sigui d'ofici o bé fruit d'una denúncia prèvia.
Com a conseqüència, 18 companyies aèries han estat sancionades amb multes que pugen a més de 706.000 euros.
El motiu de les sancions va des de no facilitar la informació requerida als inspectors fins a pràctiques comercials deslleials.
Una de les més habituals durant la pandèmia va ser la de prioritzar l'opció de bescanviar un vol cancel·lat per un bo, ocultant en molts casos als clients l'opció de rebre des del principi el reemborsament.
Precisament, aquest dimecres, la Comissió Europea va llançar també una proposta per endurir l'actual directiva que regula els drets dels viatgers a Europa.
"No et deixis els teus drets a terra"
Coincidint amb el pont de desembre, Consum posa en marxa la campanya "No et deixis els teus drets a terra", per informar la ciutadania sobre com exercir els seus drets en cas de patir alguna incidència en el transport aeri.
En el marc d'aquesta campanya, es recorda als usuaris que l'Agència Catalana del Consum ofereix vies extrajudicials, voluntàries i gratuïtes per resoldre els problemes entre consumidors i companyies aèries.
